| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ytbehandlas växellådskugghjul/axlar på något sätt?
|
5757 besök totalt |
|
Jag behöver en ingående axel till en växellåda som jag har liggandes. Eftersom de i princip är apdyra som nya, och begagnade knappt finns att hitta har jag lyckats gräva fram en ny som enligt säljaren har blästrats för att det var ytrost på den.
att den är härdad fattar jag, men det påverkas knappast av lite blästring (med lite god vilja kan man ju kalla det shot peening ).
Den jag har i dagsläget ser inte heller särskilt ytbehandlad ut, men iof är den fortfarande inte rostig heller. Trots att den är nästan 10 år gammal. Så, frågan är väl egentligen; Är det OK att blästra växellådskomponenter? |
||||||||
|
Jag tycker väll att det borde vara okej, bara lagerbanorna passar. Och att han inte blästrat med makadam eller liknande. Materialet är väll inte bara ythärdat?
Har han blästrat på kuggarna? |
||||||||
|
Re: Ytbehandlas växellådskugghjul/axlar på något sätt?
Transmissonsdelar nitrithärdas ofta, det är en härdning som sitter i ytan och en liten bit in i biten beroende på hur hårt den härdats. Du vill ofta att axeln är 'mjuk' så den inte knäcks, men ytan där lager ligger och drevens yta ska vara hård. Blästring ger gropar i metallen, det kommer öka slitaget på motsvarande kugg rejält. Sopor skulle jag klassa en blästrad växellådsaxel som. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
nitrit har man i mat
kugghjul har normalt en mjuk kärna och en hård yta. Den klassiska metoden för kugghjul är sätthärdning då man höjer kolhalten i ytskiktet. Nu säger rolle att man använder nitrerhärdning också... visste jag inte men betvivlar inte. Borde ställa lite högre krav på utgångsmaterielets hårdhet dock inbillar jag mig, då den ytan blir mycket hård och annars borde ha tendens att spricka annars, fast det beror ju också på vilken belastning de är avsedda för. Nuförtiden finns det kombinationer av dessa två härdningar och man för in både kvävgas och koldioxid? in i ugnen under lång tid/hög temperatur. Så det blir liksom en blandhärdning. . Varför vill man blästra växellådskomponenter ???? om man absolut vill det så skulle jag blästra med ett mjukt media,... plast eller nötskal. om man skulle vilja se det som shootpening så måste man väl slita in ytorna mot varandra... Nä inget jag skulle våga göra om ytskiktet är nitrerhärdat, det borde bli helt förstört med en massa sprickor _________________ Mats Andersen |
||||||||
|
Re:
För sent på dagen... Sätthärdning skulle det varit. Mjukt inuti och hårt utåt. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
skillnaden mellan att ha blästrat den på ytan eller ej borde vara ytters martignell, oftast är det ju inte ren förslitning som har ihjäl lådan heller (vanligare med misshandel från föraren)
jag skulle inte ens fundera över att INTE stoppa i den, men om man nu ska vara så skitnbödig att man är nervös öcer sånna pettitesser så kan man ju alltid lämnna in den till nån firma som sysslar med ytbehandlingar, dem borde veta vad som krävs, skulle kunna tänka mej att den något grova ytan bara binder olja bättre å så borde plus minus noll ungefär. annars kanske det är typ polering å hårdkromnng av ytan som skulle funka för å få den helt slät å tåla slitaget bra _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
|
Re: Ytbehandlas växellådskugghjul/axlar på något sätt?
om den är sätthärdad tål den att blästras, om den är nitrokarburerad så skall den inte blästras. Axeln ser komplicerad ut, är den gjord i ett stycke eller är den ihopsvetsad av de olika delarna kugghjul, axel och den "taggiga biten under kugghjulet som jag inte kan namnet på"? Har du några detaljbilder på den? om du skall använda den så se bara till att tvätta den ordentligt innan du monterar i den (men det vet du ju redan) för om det är något som blästring gör så är det att "smutsa" ned. _________________ Jocke Rydell |
||||||||
|
Tack för all input!
detaljen verkar vara gjord i ett stycke, i alla fall går det inte att se att kugghjulen är påpressade/svetsade eller liknande. Tyvärr vet jag inte riktigt hur den är härdad heller Det får nog bli köp ändå. |
||||||||
|
Re:
Du har alltså inte köpt den än? Du borde isåfall kolla upp exakt hur den är tillverkad, för om den är ihopmonterad av olika delar (vilket den rimligtvis borde vara med tanke på designen) så är det inte säkert att de olika delarna är härdade med samma metod. Säg att axel och kugghjul är sätthärdade men den lilla kransen är nitrokarburerad (det är ganska troligt) så är det ingen bra idé att blästra med steelshot i alla fall. Men den kanske är blästrad med någon mildare media. _________________ Jocke Rydell |
||||||||
|
Jag får ta och kontakta säljaren och be om bättre bilder på den, samt fråga om hur och med vad de har blästrat den...
Ja, jag misstänker också att den är gjord av mer än en del. Eftersom jag har en (som är skev) egen så har jag kunnat studera denna. |
||||||||
|
Re:
Vart har den blivit skev? Är det bara axeln som är skev så skall det gå att rikta den. Om den blivit skev mellan axel/ kugghjul är det nog bara skräp. _________________ Jocke Rydell |
||||||||
|
Re:
När axeln sitter monterad i lådan, slår den ca 4mm. Lådan har tappats i golvet, rakt på ingående axeln. Jag köpte den främst som reservdelslåda, men kom på tanken att ha den som reservlåda istället när jag insåg att det bara var ingående axeln som var kass.
Jag trodde inte att man riktade sådant med framgång, men det kanske man kan? Jag gör det iaf inte... Vem gör sånt? |
||||||||
|
Kuggflankerna ser matta ut på bilden = skrot.
Den är garanterat tillverkad i minst två delar, synktänderna som man ser på bilden är ju ivägen för kuggfräsen, hade kanske gått att hyvla men det är enklare/billigare att göra den lös och pressa på. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
Varför inte fråga, det kostar inget. Som sagt, inget man ger sig på hemma i garaget kanske.
Så heter det ju. Varför skulle man inte kunna använda delen om kuggflankerna är matta? oljud? _________________ Jocke Rydell |
||||||||
|
Re:
Låter dyrt.
Men det får nog bli ett samtal och prisförfrågan. Vad har man för maskin till sånt där egentligen? En vanlig mekanisk verkstad (dvs inte bilrelaterad) borde kanske kunna göra det? |
||||||||
|
Re:
Vi har riktat lite olika slag av axlar, en press är lämpligt. Sedan gäller det att ha rätt mothåll och pressdynor och känsla för metall _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
om den är beggad och blästrad så innebär det att kuggen har fått ytan skadad av blästringen, en sån yta kommer skapa så sinnessjukt mycket ljud och värme när man kör så det är meningslöst att ens montera. En ny matt kugg är troligen fosfaterad, bra skit.
Dom riktar ju alla drivaxlar dom tillverkar så det är säkert inte så farligt dyrt. Getrag i Köping kanske kan göra det mot bullar?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
Nä, det kan jag nära på garantera att det inte kommer att hända.. Jag ser liknande axlar dagarna i ända när jag är i köping och jobbar. Mest på Volvo Powertrain, grövre detaljer. Vissa blästras vissa inte. Fosfatering är vanligt förekommande. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
|
Re:
Ehhh ursäkta den impertinenta frågan men är en detalj verkligen färdig om den behöver blästras också? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5757 besök totalt |