Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6402 besök totalt |
För att undersöka vilket batteri som funkar så blir det i slutändan trial-and-errormetoden som är den bästa. Min motor startade inte på Biltema 5,5 Ah. Den startade däremot på Biltema 12 Ah, ca 4 kg.
Motor: 1,7 förgasare. En M3:a borde starta på ett Biltema ca 20 Ah för typ 2-300 kr. Jag har tidigare använt ett riktigt racebatteri 2,7 kg, men tycker inte att vikt/pris jmf med Biltema är motiverat. _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||||
Formeln är som följer: rå*L/a DVS. rå=0,0175ohms resistivitet/meter för koppar * L=längden / A = arean om vi räknar på en kabel som är 5m lång och 25kvadrat så får vi 0,0035 ohm P=U*I P=12*100 = 1200W är startmotorn på.. Allstå bör du kunna ersätta startmotorn med en ganska kraftig dammsugarmotor ![]() ![]() NEJ, vart ville jag komma?? kommer inte ihåg alla formlerna just nu... Men jag återkommer nog nästa vecka, när jag kan konsultera mina lärare... Du fick iallafall formeln för att räkna ut resistansen i kablar... _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||
Snackade med Meino på Ring-racing och han hade en vettig synpunkt.
om generatorn pajar så kan det vara bra att ha lite kräm i batteriet så man tar sig in till depån i värsta fall är ju det 23-24 km i mitt fall. Hur tar man höjd för det? |
||||
kör på kortare banor ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Don't quit your day job. ![]() |
||||
citat:
Snackade med Meino på Ring-racing och han hade en vettig synpunkt. om generatorn pajar så kan det vara bra att ha lite kräm i batteriet så man tar sig in till depån i värsta fall är ju det 23-24 km i mitt fall. Hur tar man höjd för det? Vad har man som drar kräm när motorn går??? Soppapump,sprut, tänding vad mer som behövs för att bilskrället skall gå??? om vi antar 10A om man har ett LITET batrei typ 16Ah, så skulle det åminståne räcka att ta sig 23-24km med marginal. om vi antar 100km/h så skulle det ta ca 15mimuter att ta sig till depån. Allså 10*0,25 --> 2,5Ah Eller är jag ute och cyklar i badkaret igen??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Kylarfläkt, klima, ABS och lite annat skräp som loggingsystem, komradio, interkom, brandsläckningssystem tillkommer. Men vad det kan dra har jag ingen aning om. Jag tror det funkar rätt bra med ett rätt klen batteri men jag vill inte chansa för att spara 10 kg. Generatorn är iaf på 120 A. |
||||
Av det som jag glömde drar nog kylfläkten/arna mäst men de brukar inte gå när man kör.
klima är det kompressorn som drar mest pulver och drivs väll av motorn??? Stänger man av allt som inte är livsviktigt för bilen skall gå så går det med riktigt litet batteri, men som du säger dumt att changsa. Hur stort batteri hadde du tänkt dig???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag menade inte själv AC:n utan resten av kliman men den fläkten kanske inte drar så mycket. Sen kan det ju vara mörkt så lyset är på, går knappast att slå av då. Hade tänkt mig det här Hawker Energy SBS30 Racingbatteri på 25 Ah och 9 kg eller SBS40 på 37 Ah och 12,5 kg eller ngt liknande. |
||||
Man kan ju kolla hur mycket saker drar om man stoppar in en Ampermätare på förbrukningssidan.
Men om man lägger en Ampermätare i serie men förbrukningen/laddningen, EJ startmotor, så ser man hur mycket grejorna drar. Min A-mätare är lagd så att den går åt 2st håll, allså jag ser hur mycket som är på väg in/ut ur batteriet. Japp lysen är bra att ha om det är mörkt, vi antar 2*55W --> 2*55=12*I ---> I=ca 9A Hmm nu har vi tot ca 20A, käns mycket. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nu kom jag på det... 0,35V tappar man i en 5meters kabel på 25mm2... Du kan ju räkna ut procentsatsen, på spänningsfallet... Det blir en del tror jag...
_________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||
Jag undrar vad batterierna som du nämner ovan kostar? (Hawker Energy SBS30 Racingbatteri på 25 Ah och 9 kg eller SBS40 på 37 Ah och 12,5 kg) optima har kommit med ett lättviktsbatteri http://www.optimabatteries.se/news/i
_________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||||
SBS40 kostar 2620:- på http://www.khmotorsport.se/index.htm
|
||||
Vi har ett motsvarnade batteri som hawker, dock på 16Ah (kostade ca 1500-1800SEK) i vår formelbil.
Generatorn sitter direktkopplad på ena drivaxeln men efter halva säsongen upptäckte vi att den var trasig=) Det gick lika bra för det ock vår kompis med likadan bil såg lite konstig ut när vi berättade det och började fundera på var hans generator satt....efter 5 sekunder insåg han att han inte hade någon alls ![]() Vi använder iofs hjälpbatteri när vi startar i depå så man inte drar det tommt, och vi har ju inte så mycket som drar el. (soppapump, tändsystem/sprut (ECU) men det går utmärkt att köra en helg racedag på det (2*15 min fri träning, 1*15 min kval samt 20min race) och då har det inte varit ovanligt med en eller två omstarter av motorn under tiden utan hjälpbatteri och 5 minuters tomgångskörning i depån vid line-up inför varje pass. Men som sagt var, hela vårt elsystem rymms nästan i en jeansficka ![]() Edit: F_n vad illar jag stavar i mina inlägg....det är så man själv mår dåligt.......nästa gång.... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6402 besök totalt |