Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Batterifråga
<<   1, 2, 3, 4   >>
6402 besök totalt
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Stor eller liten

Bör behövas mindre batteri för en motor med fler cylindrar om cylindervolymen är jämförbar. Kanske därför v8 klarar sig med ganska litet batteri ändå.

_________________
Roland Johansson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tack för all hjälp! thumbs up

M3:an (som de flesta andra BMW) har redan batteriet bak och det blir nog kvar där av flera skäl.
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



För att undersöka vilket batteri som funkar så blir det i slutändan trial-and-errormetoden som är den bästa. Min motor startade inte på Biltema 5,5 Ah. Den startade däremot på Biltema 12 Ah, ca 4 kg.

Motor: 1,7 förgasare.

En M3:a borde starta på ett Biltema ca 20 Ah för typ 2-300 kr.

Jag har tidigare använt ett riktigt racebatteri 2,7 kg, men tycker inte att vikt/pris jmf med Biltema är motiverat.

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265



Micke Holmström skrev:
Knappt två kg då med all plast, frågan är om det är värt så mycket att få vikten längst bak istället för fram om man hittar ett vettigt batteri på ca 6-7 kg.
Kan man räkna ut spänningsfallet i kabeln om man belastar 12v batteriet med 100 A startmotor ?(kan den vara så energikrävande?) vad skulle det i så fall bli med en 25 kvmm kabel?


Formeln är som följer:
rå*L/a
DVS. rå=0,0175ohms resistivitet/meter för koppar * L=längden / A = arean
om vi räknar på en kabel som är 5m lång och 25kvadrat så får vi 0,0035 ohm
P=U*I P=12*100 = 1200W är startmotorn på..
Allstå bör du kunna ersätta startmotorn med en ganska kraftig dammsugarmotor
NEJ, vart ville jag komma??
kommer inte ihåg alla formlerna just nu... Men jag återkommer nog nästa vecka, när jag kan konsultera mina lärare...
Du fick iallafall formeln för att räkna ut resistansen i kablar...

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Snackade med Meino på Ring-racing och han hade en vettig synpunkt.
om generatorn pajar så kan det vara bra att ha lite kräm i batteriet så
man tar sig in till depån i värsta fall är ju det 23-24 km i mitt fall.

Hur tar man höjd för det?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

johann skrev:
Snackade med Meino på Ring-racing och han hade en vettig synpunkt.
om generatorn pajar så kan det vara bra att ha lite kräm i batteriet så
man tar sig in till depån i värsta fall är ju det 23-24 km i mitt fall.

Hur tar man höjd för det?


kör på kortare banor

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



dude skrev:


kör på kortare banor


Racetown???

_________________


Jan Nagy
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
dude skrev:
johann skrev:
Snackade med Meino på Ring-racing och han hade en vettig synpunkt.
om generatorn pajar så kan det vara bra att ha lite kräm i batteriet så
man tar sig in till depån i värsta fall är ju det 23-24 km i mitt fall.

Hur tar man höjd för det?


kör på kortare banor


Don't quit your day job.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Snackade med Meino på Ring-racing och han hade en vettig synpunkt.
om generatorn pajar så kan det vara bra att ha lite kräm i batteriet så
man tar sig in till depån i värsta fall är ju det 23-24 km i mitt fall.

Hur tar man höjd för det?

Vad har man som drar kräm när motorn går???
Soppapump,sprut, tänding vad mer som behövs för att bilskrället skall gå???
om vi antar 10A om man har ett LITET batrei typ 16Ah, så skulle det åminståne räcka att ta sig 23-24km med marginal.
om vi antar 100km/h så skulle det ta ca 15mimuter att ta sig till depån.
Allså 10*0,25 --> 2,5Ah
Eller är jag ute och cyklar i badkaret igen???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Snackade med Meino på Ring-racing och han hade en vettig synpunkt.
om generatorn pajar så kan det vara bra att ha lite kräm i batteriet så
man tar sig in till depån i värsta fall är ju det 23-24 km i mitt fall.

Hur tar man höjd för det?

Vad har man som drar kräm när motorn går???
Soppapump,sprut, tänding vad mer som behövs för att bilskrället skall gå???
om vi antar 10A om man har ett LITET batrei typ 16Ah, så skulle det åminståne räcka att ta sig 23-24km med marginal.
om vi antar 100km/h så skulle det ta ca 15mimuter att ta sig till depån.
Allså 10*0,25 --> 2,5Ah
Eller är jag ute och cyklar i badkaret igen???


Kylarfläkt, klima, ABS och lite annat skräp som loggingsystem, komradio, interkom, brandsläckningssystem tillkommer. Men vad det kan dra har jag ingen aning om.
Jag tror det funkar rätt bra med ett rätt klen batteri men jag vill inte chansa för att spara 10 kg.

Generatorn är iaf på 120 A.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Av det som jag glömde drar nog kylfläkten/arna mäst men de brukar inte gå när man kör.
klima är det kompressorn som drar mest pulver och drivs väll av motorn???
Stänger man av allt som inte är livsviktigt för bilen skall gå så går det med riktigt litet batteri, men som du säger dumt att changsa.

Hur stort batteri hadde du tänkt dig????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Är inte brandsläckarsystemen mekaniska?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
fuling skrev:
Av det som jag glömde drar nog kylfläkten/arna mäst men de brukar inte gå när man kör.
klima är det kompressorn som drar mest pulver och drivs väll av motorn???
Stänger man av allt som inte är livsviktigt för bilen skall gå så går det med riktigt litet batteri, men som du säger dumt att changsa.

Hur stort batteri hadde du tänkt dig????


Jag menade inte själv AC:n utan resten av kliman men den fläkten kanske inte drar så mycket.
Sen kan det ju vara mörkt så lyset är på, går knappast att slå av då.


Hade tänkt mig det här Hawker Energy SBS30 Racingbatteri på 25 Ah och 9 kg eller SBS40 på 37 Ah och 12,5 kg eller ngt liknande.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Är inte brandsläckarsystemen mekaniska?


Finns båda sorter.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Man kan ju kolla hur mycket saker drar om man stoppar in en Ampermätare på förbrukningssidan.
Men om man lägger en Ampermätare i serie men förbrukningen/laddningen, EJ startmotor, så ser man hur mycket grejorna drar.

Min A-mätare är lagd så att den går åt 2st håll, allså jag ser hur mycket som är på väg in/ut ur batteriet.

Japp lysen är bra att ha om det är mörkt, vi antar 2*55W --> 2*55=12*I ---> I=ca 9A
Hmm nu har vi tot ca 20A, käns mycket.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265



Nu kom jag på det... 0,35V tappar man i en 5meters kabel på 25mm2... Du kan ju räkna ut procentsatsen, på spänningsfallet... Det blir en del tror jag...

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



FYI: Batterispänningen brukar sjunka ner till 9-10V när man vevar...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 366



Jag undrar vad batterierna som du nämner ovan kostar? (Hawker Energy SBS30 Racingbatteri på 25 Ah och 9 kg eller SBS40 på 37 Ah och 12,5 kg) optima har kommit med ett lättviktsbatteri http://www.optimabatteries.se/news/index.cfm?newsID=56 jag har inte tagit reda på priset på det heller men jag kan återkomma om det.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
SBS40 kostar 2620:- på http://www.khmotorsport.se/index.htm och de brukar ju inte vara billigast i stan.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Vi har ett motsvarnade batteri som hawker, dock på 16Ah (kostade ca 1500-1800SEK) i vår formelbil.
Generatorn sitter direktkopplad på ena drivaxeln men efter halva säsongen upptäckte vi att den var trasig=)

Det gick lika bra för det ock vår kompis med likadan bil såg lite konstig ut när vi berättade det och började fundera på var hans generator satt....efter 5 sekunder insåg han att han inte hade någon alls

Vi använder iofs hjälpbatteri när vi startar i depå så man inte drar det tommt, och vi har ju inte så mycket som drar el. (soppapump, tändsystem/sprut (ECU) men det går utmärkt att köra en helg racedag på det (2*15 min fri träning, 1*15 min kval samt 20min race) och då har det inte varit ovanligt med en eller två omstarter av motorn under tiden utan hjälpbatteri och 5 minuters tomgångskörning i depån vid line-up inför varje pass.

Men som sagt var, hela vårt elsystem rymms nästan i en jeansficka


Edit: F_n vad illar jag stavar i mina inlägg....det är så man själv mår dåligt.......nästa gång....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kan det ev. skilja i stöttålighet mellan racebatterier o "vanliga"?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Batterifråga
<<   1, 2, 3, 4   >>
6402 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande