| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tickande bil
|
2068 besök totalt |
|
Tickande bil
Bilen i fråga är en 4-cylindrig audi 80. Det är inte ventilerna eller nåt med toppen kan jag säga till 95%. Den tickar när man belastar motorn, d.v.s. när man accelererar. Är det axiallagringen till vevaxeln eller är det ramlager eller vad kan det vara? Mvh |
||
|
Re:
Fast jag menar dom två halvmånarna som sitter på mittersta ramlagret(om denna bil har sånt?) som ska se till att inte vevaxeln rör sig i längsled. Hur uppför sig glappa ramlagringar? Grenrör vet jag inte men jag ska kolla, tror inte det är det då den nyss är besiktad och avgasläckor brukar visa sig på lambdavärdet. Lyftarna vet jag hur dom låter då denna bil strulade lite med dom i början pga. dålig olja och det är inte dom. Några tips på hur man testar olika lagers glappande i motorn? Typ, tickar det på motorbroms är det det här. Osv. |
||
|
Re:
Kanske det=) en bomb som räknar ner lite för varje gång man accelerar. Knackningar är jag rätt säker på att det inte är heller även om det låter lite som det faktiskt. Jag har inte nån knacksensor vad jag vet men om det fanns det, skulle motorn ge felkod då? |
||
|
Re:
Axiallager. Jag vet inte hur det låter när de är glappa. Att det skulle ticka tror jag inte. Det låter nog inte alls utan sliter bara på resten av grejorna i relativ tystnad. _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Då är det nog kardanmutterfjäderpackningen som gått.....:-(
Nä men allvarligt. Jag ska kolla upp det där med grenröret så fort jag åkt dit bilen är, det kan ju vara smart att kolla det medans det är kallt och avgaserna är tydligare. Mvh |
||
|
Det är från motorn? Inte nåt som typ drivknutarna? De klickar ju när man accelererar. Särsklit om man vrider lite på ratten.
Tacka vet jag stel bakaxel och bakhjulsdrift!
|
||
|
Re:
Där sa du kanske nåt? Yttre drivknutarna på denna bil är dåliga, dock har det bara låtit om man svängt samtidigt som man gasar. Vi har inte brytt oss då det inte har märkts om man inte svängt kraftigt då. Ska kolla det. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Tickande bil
|
2068 besök totalt |