Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1822 besök totalt |
Tävling eller inte?
Blir det automatiskt tävling om man tar tid när man kör en slalombana? Tänkte att det blir problem eftersom det är andra säkerhetsregler när det är tävling. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Ska vi hårddra det så är din fråga även intressant i synvinken "Vad händer med min SBF-licens när jag deltar i min icke-SBF-anslutna-märkesklubbs slalomcup?"...
![]() Men den delen har jag för mig att vi diskuterade i somras? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
I fiskeläget på Västkusten har de även kört Blackstage (konbana), men jag vet inte hur de har det med myndighetstillstånd. Möjligen kör de på trafikövningsplats och kommer undan vissa regler på det sättet. I somras körde vi ett race inom Lazzat MK i vad SBF kallar "Drivers open", men vi gjorde nog en förhållandevis fri tolkning av det reglementet. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Det finns en bra utredning ang försäkring licens mm på BMW sportklubbs hemsida.
I Lagparagraferna kanske det frammkommer lite.. Jag har inte lusläst dom. Men jag tror det är kört om du börjar ta tid mm Gå in på www.bmwsc.com sen är det länkat. kolla även in http://www.bmwsc.com/files/bmwsc_pol _________________ Mvh Patrik Toftered |
||
Blackrace är ett SBF sanktionerat evenemang likaså Blackstage. Du täcknar en motorsport försäkring när du kör båda som täcker tredjeparts skador och personskador har jag för mig. Skador på egna bilen är upp till dig och ditt försäkringsbolag. Blackstage är dock inte en tävling som Lennart säger på grund av att det inte finns vinnar indikering eller offentliga tider (Dom ges ut på hemsidan men man ser dom inte på scoreboards eller liknande).
Angående Drivers open reglememtet så upptäckte vi i sommras att det är extremt svårt att arra en Slalom tävling under det reglementet. Detta på grund av att max hastigheten är satt till 80km/h och diverse andra saker som gör livet svårt för oss svängare. Angående The Challenge så var det ett himmla liv om det i sommras. Blackstage är en konbana som följer samma koncept som Blackrace med SBF sanktionerat evenemang. Samma sak där du är försäkrad via motorsport försäkring för tredjepart och personskador. Kan tillägas att Försäkringen som jag pratar om angående Blackrace/Blackstage ingår i startavgiften så att man inte ska kunna avböja denna då arrangören står ansvarig för dessa skador annars. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Drivers open reglementet:
http://www.sbf.se/pdf/regler/G_Do.pd |
||
Ungefär så. Fast det är nog rätt blåögt att tro att SBF inte vet vad som pågår på industritomter och flygplater runt om i landet. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1822 besök totalt |