Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Batterifråga
<<   1, 2, 3, 4
6402 besök totalt
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Tror du verkligen en liten motor kräver lika mycket som en stor motor med hög kompression?

OT: Tar inte kompressionen ut sig själv i motorn? om man inte har avgasbroms... [/b]

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Åke Wallebom skrev:
johann skrev:
Tror du verkligen en liten motor kräver lika mycket som en stor motor med hög kompression?

OT: Tar inte kompressionen ut sig själv i motorn? om man inte har avgasbroms... [/b]

Vad menar du nu?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kan det ev. skilja i stöttålighet mellan racebatterier o "vanliga"?

Det kan nog stämma.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Åke Wallebom skrev:
johann skrev:

OT: Tar inte kompressionen ut sig själv i motorn? om man inte har avgasbroms...

Vad menar du nu?

Att det inte är kompressionen som bromsar motorn. Men möjligen är det den som bromsar motorn på första varvet? Men sen tycker jag inte att kompressionen borde spela någon roll, då den komprimerade luften skjuter tillbaka kolven och man får en nollsumma över alla cylindrar.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

På få-cylindriga motorer går det trögare att veva runt om man har hög kompression och liten kamaxelduration.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Åke Wallebom skrev:
johann skrev:

Är ju jobbigt om du har en stånka. Problemet är ju ofta just att få snurr på sakerna, när de väl snurrar går allt fint. Men jobbigt när det klickar till i grejorna och sedan suckar...

Malmö
Här sen Maj 2003

johann skrev:
Magnus Thomé skrev:

Det kan nog stämma.

Det stämmer!!!!!

Den varianten vi köpte är extra stöt- och vibrationstålig. Bra att ni tog upp det. Dock mest problem i riktigt hårda racebilar eller rallybilar som flyger mycket=)

//C

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

porschedriver skrev:
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:

Det kan nog stämma.

Det stämmer!!!!!

Den varianten vi köpte är extra stöt- och vibrationstålig. Bra att ni tog upp det. Dock mest problem i riktigt hårda racebilar eller rallybilar som flyger mycket=)

//C

Undrar om inte vibrationer är värst och det borde ju kunna fixas med lagom gummiupphängning.
Jag vet att det är de som har monterat ett vanligt batteri på sin Sport2000-kart och det funkar visst inte så bra. Pratade med en som sa att hans försök inte ens höll ett tiominuterspass, förrän alla plattor låg samlade i en hög på botten och strömmen var noll. Nu håller ju inte racebatterier så bra till kartar heller, jag har gjort av med två, men det är en himla skillnad.
Däremot har jag inte hört att det skall vara några större problem i vanliga racebilar. Någon som råkat ut för det?

#24, #64, #88
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

AndersY skrev:
porschedriver skrev:
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:

Det kan nog stämma.

Det stämmer!!!!!

//C

Undrar om inte vibrationer är värst och det borde ju kunna fixas med lagom gummiupphängning.
Jag vet att det är de som har monterat ett vanligt batteri på sin Sport2000-kart och det funkar visst inte så bra. Pratade med en som sa att hans försök inte ens höll ett tiominuterspass, förrän alla plattor låg samlade i en hög på botten och strömmen var noll. Nu håller ju inte racebatterier så bra till kartar heller, jag har gjort av med två, men det är en himla skillnad.
Däremot har jag inte hört att det skall vara några större problem i vanliga racebilar. Någon som råkat ut för det?

Det är vibrationerna som är största gisslet, jag har lagt "liggunderlag" under vårt batteri. Har du kört över kurbs som är högre än markfrigången i 150km/h med en formelbil inser man dock att man kan riktigt "grymma" smällar upp i chassiet.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
Batterifråga
<<   1, 2, 3, 4
6402 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande