Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Batterifråga
<<   1, 2, 3, 4
6402 besök totalt
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



johann skrev:
Tror du verkligen en liten motor kräver lika mycket som en stor motor med hög kompression?


OT: Tar inte kompressionen ut sig själv i motorn? om man inte har avgasbroms... [/b]

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Åke Wallebom skrev:
johann skrev:
Tror du verkligen en liten motor kräver lika mycket som en stor motor med hög kompression?


OT: Tar inte kompressionen ut sig själv i motorn? om man inte har avgasbroms... [/b]


Vad menar du nu?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kan det ev. skilja i stöttålighet mellan racebatterier o "vanliga"?


Det kan nog stämma.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



johann skrev:
Åke Wallebom skrev:
johann skrev:
Tror du verkligen en liten motor kräver lika mycket som en stor motor med hög kompression?

OT: Tar inte kompressionen ut sig själv i motorn? om man inte har avgasbroms...

Vad menar du nu?


Att det inte är kompressionen som bromsar motorn. Men möjligen är det den som bromsar motorn på första varvet? Men sen tycker jag inte att kompressionen borde spela någon roll, då den komprimerade luften skjuter tillbaka kolven och man får en nollsumma över alla cylindrar.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



På få-cylindriga motorer går det trögare att veva runt om man har hög kompression och liten kamaxelduration.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Åke Wallebom skrev:
johann skrev:
Tror du verkligen en liten motor kräver lika mycket som en stor motor med hög kompression?


OT: Tar inte kompressionen ut sig själv i motorn? om man inte har avgasbroms... [/b]


Är ju jobbigt om du har en stånka. Problemet är ju ofta just att få snurr på sakerna, när de väl snurrar går allt fint. Men jobbigt när det klickar till i grejorna och sedan suckar...

_________________
Roland Johansson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kan det ev. skilja i stöttålighet mellan racebatterier o "vanliga"?


Det kan nog stämma.


Det stämmer!!!!!

Den varianten vi köpte är extra stöt- och vibrationstålig. Bra att ni tog upp det. Dock mest problem i riktigt hårda racebilar eller rallybilar som flyger mycket=)

//C

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



porschedriver skrev:
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kan det ev. skilja i stöttålighet mellan racebatterier o "vanliga"?


Det kan nog stämma.


Det stämmer!!!!!

Den varianten vi köpte är extra stöt- och vibrationstålig. Bra att ni tog upp det. Dock mest problem i riktigt hårda racebilar eller rallybilar som flyger mycket=)

//C

Undrar om inte vibrationer är värst och det borde ju kunna fixas med lagom gummiupphängning.
Jag vet att det är de som har monterat ett vanligt batteri på sin Sport2000-kart och det funkar visst inte så bra. Pratade med en som sa att hans försök inte ens höll ett tiominuterspass, förrän alla plattor låg samlade i en hög på botten och strömmen var noll. Nu håller ju inte racebatterier så bra till kartar heller, jag har gjort av med två, men det är en himla skillnad.
Däremot har jag inte hört att det skall vara några större problem i vanliga racebilar. Någon som råkat ut för det?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



AndersY skrev:
porschedriver skrev:
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kan det ev. skilja i stöttålighet mellan racebatterier o "vanliga"?


Det kan nog stämma.


Det stämmer!!!!!

Den varianten vi köpte är extra stöt- och vibrationstålig. Bra att ni tog upp det. Dock mest problem i riktigt hårda racebilar eller rallybilar som flyger mycket=)

//C

Undrar om inte vibrationer är värst och det borde ju kunna fixas med lagom gummiupphängning.
Jag vet att det är de som har monterat ett vanligt batteri på sin Sport2000-kart och det funkar visst inte så bra. Pratade med en som sa att hans försök inte ens höll ett tiominuterspass, förrän alla plattor låg samlade i en hög på botten och strömmen var noll. Nu håller ju inte racebatterier så bra till kartar heller, jag har gjort av med två, men det är en himla skillnad.
Däremot har jag inte hört att det skall vara några större problem i vanliga racebilar. Någon som råkat ut för det?


Det är vibrationerna som är största gisslet, jag har lagt "liggunderlag" under vårt batteri. Har du kört över kurbs som är högre än markfrigången i 150km/h med en formelbil inser man dock att man kan riktigt "grymma" smällar upp i chassiet.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
Batterifråga
<<   1, 2, 3, 4
6402 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande