Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tillbakaflyttad motor, vad händer med drivaxlar ?
2523 besök totalt
Micha Forsgren
Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Tjena hej !

Ska flytta motorn 6-8 cm bakåt i bilen men oroar mig lite för drivaxlarna. Den är framhjulsdriven som ni förstår och drivaxeln kommer väl bli för kort. Ska jag montera en spacer eller finns det något annat sätt. Hur noggranna behöver måtten vara ?

Micha

Alfa 164 Q4 1997
Alfa 164 Turbo banracing i Car Challenge
Audi A6 (frugans)
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

kan tänka mig att knutarna inte mår så bra av det?

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Kolla vilken vinkel drivaxlarna har original - både vertikalt och horisontellt. Du kanske kan omfördela vinklen mellan vertikalt och horisontellt genom att vinkla motorn mer framåt eller bakåt?

MGB GT 1967
Citera
Micha Forsgren
Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Mats Klinglöf skrev:
Kolla vilken vinkel drivaxlarna har original - både vertikalt och horisontellt. Du kanske kan omfördela vinklen mellan vertikalt och horisontellt genom att vinkla motorn mer framåt eller bakåt?

Hade det bara varit lite så hade det nog funkat men det är alldeles för mycket spel. Hur mycket längre respektive kortare blir drivaxeln normalt i sin naturliga rörelse när fjäderbenet går upp och ned ? Är det mycket, lite eller ingenting ?

Alfa 164 Q4 1997
Audi A6 (frugans)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

För att räkna ut det behöver man veta hur mycket hjulen kommer att röra sig, längden på drivaxeln och lite trigonometri.

MGB GT 1967
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Tillbakaflyttad motor, vad händer med drivaxlar ?

Micha Forsgren skrev:
Tjena hej !

Ska flytta motorn 6-8 cm bakåt i bilen men oroar mig lite för drivaxlarna. Den är framhjulsdriven som ni förstår och drivaxeln kommer väl bli för kort. Ska jag montera en spacer eller finns det något annat sätt. Hur noggranna behöver måtten vara ?

Micha

På många bilar som sänks och sedan körs hårt så rör sig (flexar) framvagn och motor/transmissionsupphängningar för mycket så axlarna knäcker difflager etc. Så lite kortare axlar kan vara av godo.

En normal axel till en framhjulsdriven bil har nog minst 20mm spel mellan kortast och längst, kanske uppåt 30mm.
Ibland kan man med enkla medel öka på detta kanske 10mm till.

Jag skulle börja med att montera motor/låda i önskat läge, plocka bort fjäder från fjäderbenen och provfjädra bilen och se om original glidmån räcker eller om de behöver förlängas.

om du har en vanlig tex 6bultad fläns mot lådan kan man göra en spacer där för att inte behöva specialbeställa axlar etc.

Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004

Hur gör du med styrväxeln?

Citera
Micha Forsgren
Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Tack Rolle, bra tips ! Aris - styrväxeln påverkas inte, det är bara motorn som ska bak, allt annat ska vara kvar på sina platser ;-)

Alfa 164 Q4 1997
Audi A6 (frugans)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Mitt tips (som du säkert kommer ignorera för det är för tråkigt ) är: Glöm det.

Det du skall inrikta dig på är att få drivaxlarna att överleva, det innebär oftast att motorn får ligga kvar i sin position. Vinklarna som blir när du svänger är ganska stygga och lägg på ditt moment från turbomotorn så kommer du behöva ha med dig många tuber drivaxelfett för att klara en dag på bana. >

Så mät vad du har idag, blir det sämre at att flytta bak motorn, gör det inte...

BMW 330i -05
Citera
Micha Forsgren
Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:

Det du skall inrikta dig på är att få drivaxlarna att överleva, det innebär oftast att motorn får ligga kvar i sin position. Vinklarna som blir när du svänger är ganska stygga och lägg på ditt moment från turbomotorn så kommer du behöva ha med dig många tuber drivaxelfett för att klara en dag på bana. >

Så mät vad du har idag, blir det sämre at att flytta bak motorn, gör det inte...

om motorn flyttas 60 mm bakåt så blir drivaxeln ca 10 mm för kort, detta tänkte jag då åtgärda med en spacer, tror du inte det håller ? Borde väl inte bli giftigare vinkel än när hjulet fjädrar i orginalutförande?

Alfa 164 Q4 1997
Audi A6 (frugans)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Så länge du inte gasar öht när du svänger så...

Nej, jag tror inte att det håller, det är nog ganska mycket på det berömda håret att det håller idag gissar jag (med erfarenhet från div andra bilar).

Du får tänka på att vinklarna är väldigt stygga redan orginal när man vrider på ratten och gasar, speciellt på innerhjulets knutar, om man sen sänker bilen så flyttar man knuten från designläget (var den ligger i slaget på knuten) och om man sen drar bak motorn så flyttar man den ytterligare, åt vilket håll beror på hur det ser ut som standard.

Vad händer om du gör tvärt om, försker hitta det optimala läget för att drivknutarna skall gå så rakt som mjligt, var hamnar diffcentrum då kontra var det ligger idag?

BMW 330i -05
Citera
Micha Forsgren
Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Så länge du inte gasar öht när du svänger så...

Nej, jag tror inte att det håller, det är nog ganska mycket på det berömda håret att det håller idag gissar jag (med erfarenhet från div andra bilar).

Du får tänka på att vinklarna är väldigt stygga redan orginal när man vrider på ratten och gasar, speciellt på innerhjulets knutar, om man sen sänker bilen så flyttar man knuten från designläget (var den ligger i slaget på knuten) och om man sen drar bak motorn så flyttar man den ytterligare, åt vilket håll beror på hur det ser ut som standard.

Vad händer om du gör tvärt om, försker hitta det optimala läget för att drivknutarna skall gå så rakt som mjligt, var hamnar diffcentrum då kontra var det ligger idag?

Iom sänkningen så hamnar drivaxlarna rakt ut till hjulen jämfört med att "hänga" ned till hjulen i orginalutförande så modifieringen av bilen innebär redan att knutarna får jobba mindre. Tittar man ovanifrån så går axlarna redan rakt ut, mao så är drivaxlarna i dagens utförande optimalt placerade.

Alfa 164 Q4 1997
Audi A6 (frugans)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

MaZ skrev:

Mina drivaxlar är vinklade 8 gdr längsledes bilen, men det är med vanliga knutkors. Innebär det att jag inte borde använda CV axlar? Korsen är 105x30. Moment 800N motorn * 10:1 på ettan /2axlar. Ifs så agerar däcken brytpinne på låga växlar.
Göran

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Göran Malmberg skrev:
MaZ skrev:

Mina drivaxlar är vinklade 8 gdr längsledes bilen, men det är med vanliga knutkors. Innebär det att jag inte borde använda CV axlar? Korsen är 105x30. Moment 800N motorn * 10:1 på ettan /2axlar. Ifs så agerar däcken brytpinne på låga växlar.
Göran

JA.

Hur fixar du längd förändringen? Glidspline? Då har du redan en lång diskussion i din inkorg sen vi diskuterade det ang. Speedlab Corvetten.

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Micha Forsgren skrev:

Iom sänkningen så hamnar drivaxlarna rakt ut till hjulen jämfört med att "hänga" ned till hjulen i orginalutförande så modifieringen av bilen innebär redan att knutarna får jobba mindre. Tittar man ovanifrån så går axlarna redan rakt ut, mao så är drivaxlarna i dagens utförande optimalt placerade.

Möjligt, men det är ett misstag att anta att man inte gör vinklarna sämre om man flyttar bak motorn 20mm vs. att höja bilen 20mm (dvs gå mot orginal). Det är inte alltid helt logiskt hur vinklarna ändras så att prova med lösa axlar eller fejkat diffcentrum som man flyttar runt samtidigt som man simulerar körning (fjädringsläge och rattutslag) kan vara en "eye-opener". thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

MaZ skrev:

JA.

Hur fixar du längd förändringen? Glidspline? Då har du redan en lång diskussion i din inkorg sen vi diskuterade det ang. Speedlab Corvetten.

Joådå, jag minns sådana ordväxlingar nästan ordagrant. Jag hade en konversation med en CV gubbe här i Stockholm för ett år sedan men det rann ut i sanden. Därför tänkte jag att när detta kom upp på tapeten med vinklar att höra om din åsikt vad gäller CV vs knutkors, och då föerstår jag saken som att knutkorsen har en fördel vad gäller vinklarna men att det är en nackdel med själva splinesfrågan.
Göran

Göteborg
Här sen Nov 2002

Har knutkorsen en fördel med vinkeln? Varför det? Enda fördelen med knutkors är väl att dom är billiga och relativt kompakta?

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

MaZ skrev:
Har knutkorsen en fördel med vinkeln? Varför det? Enda fördelen med knutkors är väl att dom är billiga och relativt kompakta?

Jag fick uppfattningen att du svarade "Ja" på min jämförelsefråga, men jag kanske uppfattade fel. Mina drivaxlar är vinklade redan som orginal, och jag har flyttat tillbaka motorn 50mm ytterligare. Eftersom du rekomenderar att inte flytta CV, som jag förstår det handlar om här, 20 mm så tänkte jag att mina ca 70mm i total avvikelse var in indikation på att knutkorsen tålde mer. Mina krafter jag skickar genom axlarna tillhör ju inte de lägsta direkt. Men det ärklart, jag svänger inte med bakhjulen. Men å andra sidan vet jag inte om man ger mackan med snedställda framhjul heller. Ja, ja, det var bara jag som spånade lite grand.
Göran

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Göran Malmberg skrev:
MaZ skrev:

Jag fick uppfattningen att du svarade "Ja" på min jämförelsefråga, men jag kanske uppfattade fel. Mina drivaxlar är vinklade redan som orginal, och jag har flyttat tillbaka motorn 50mm ytterligare. Eftersom du rekomenderar att inte flytta CV, som jag förstår det handlar om här, 20 mm så tänkte jag att mina ca 70mm i total avvikelse var in indikation på att knutkorsen tålde mer. Mina krafter jag skickar genom axlarna tillhör ju inte de lägsta direkt. Men det ärklart, jag svänger inte med bakhjulen. Men å andra sidan vet jag inte om man ger mackan med snedställda framhjul heller. Ja, ja, det var bara jag som spånade lite grand.
Göran

Hmm, läste jag fort och slarvigt? Du petade in ett inte på ett oväntat ställe så jag missade det.

Min intention var iaf att rekommendera att du byter till CV.
Din installation är troligen bättre även om du har 8 grader statiskt då du troligen har längre axlar = mindre vinkeländring på bump. thumbs up
Kan vara en idé att se över kylningen för drivaxlarna, det är bra kylning för knutarna.

Glöm inte att yttre knuten i en FWD installation kan se över 20* vid stora rattutslag och varje förflyttning mot "fel" håll gör massor för vinkeln. Innerknutarna är dessutom ganska ofta av Tripod-typ och då är det extremt viktigt att man kontrollerar att drivaxlarna inte slår mot klockan vid alla hjullägen, ju längre in knuten går i klockan desto mindre vinkel klarar dom innan axeln slår emot klockan.

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
2523 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande