Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6195 totalt) |
Växellådsdrev?
Goddag Går det att tillverka rakskurna vxllådsdrev med en fräs som bara har snabbstålsbett? Eller är de material som man kan bearbeta alldeles för mjuka för att fungera som drev? Eller kanske det går att bearbeta de befintliga dreven? Lådan det är fråga om är en 9000-låda och jag har två stycken så jag tänkte prova plocka ihop dem till en fungerande i brist på bättre fritidssysselsättning... _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
Inbillar mig att du ska ha en kuggfräs...
Det går kanske i en fräs, men jag är tveksam. |
||||
Jo det är en kuggfräs, men jag funderade bara vilket stål/härdning (hur djupt?) som vxllådsdrev har och ifall dessa går att bearbeta med ett vanligt snabbstålsfräshuvud? Vad tror ni? _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
Ska du bearbeta befintliga drev?
Då är jag med. Men kan inte svara på din fråga. Men jag skulle gissa på att du kan köra i dom med snabbstål. Du får väl testa lite på ett... ![]() Finns det material nog att få till så de blir breda nog? |
||||
Jo jag tänkte bearbeta befintliga drev, såhär der de ut(det är någon annans bilder men jag gjorde en fuling och länkade till dom ändå...): http://community.webshots.com/album/ Så jag hade alltså tänkt fundera och filura lite och på något sätt få ihop två lite småsöndriga lådor till en hel. De stora (observera facktermerna ![]() Jag återkommer och stör er då jag inte får ihop delarna ![]() ![]() ![]() _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
Det var det jag var rädd...och att handla ett lämpligt fräshuvud med fastlödda HM-skär är ju inte direkt billigt så att säga...Men kanske lådorna går att fixa med en fil och lite tålamod. Man kan ju försöka. (tydligen så gjorde jag en dig ![]() ![]() _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
Hmm varför handla ett huvud med fasta skär? Skären håller ju inte för evigt, speciellt inte vid bearbetning av härdade drev. Jag skulle använda en skivfräs, gärna med utbytbara skär. Vad är det för maskin du har tillgång till? Delningsdocka utan glapp är inte dumt förresten. Rent spontant så säger jag utan att veta säkert att dreven är hårda, mycket hårda. Det kanske skulle gå fint med keramiska skär, vilka är svindyra och har låg livslängd om dom inte belastas med jämt tryck utan slag. Sen skulle jag iaf spänningsanlöpa dreven efter bearbetning, om du inte ska anlöpa dom och härda om dom till rätt hårdhet dvs. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag jobbar på www.kuggtenik.se , de gör kugghjul som det heter.
Vi kan tillverka i princip vadsomhelst och det som krävs är en ritning på ett kugghjul med modul, utvändga mått, stålkvalitet och sen lämnar man ju in till BodyCote i mora och härdar till lämplig hårdhet. Väldigt sällan säljer vi ohärdade eller obehandlade drev om det säger er något. _________________ Kör cheva numer. |
||||
![]() ![]() Jag är precis hemkommen hem från fräsen på jobbet där jag bearbetade blötjärn (1650 stål), så jag är väl förlåten? ![]() Nu när du säger det kommer jag på att jag aldrig fräst någonting överhuvudtaget någonsin med keramiska skär.. Men det borde gå om fräskronan går med hela bredden i biten som bearbetas, då får skären en möjlighet att "smyga" sig in och ta fullt skär... ![]() Jag svarvar väldigt ofta med keramiska skär, men det måste till ett hårt material och högt varvtal + matning för att det ska hålla någorlunda bra. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Ni får ursäkta jag är lite ny på dethär med fräsning, ja delningsdocka finns det ganska "glappfri" så att säga. HM-skär måste man väl använda och en ganska mjuk variant annars går de väl bara sönder. Jag skrev fastlödda eftersom jag antar att det är den mest förmånliga varianten...de huvuden som man skruvar fast skär på är ju svindyra. Keramiska frässkär har jag aldrig sett, visst svarvstål men det är ju inte riktigt samma som du påpekade. En fördel med sådana vore ju att de är rätt så förmånliga. Den fräs jag sänker på heter väl skivfräs antar jag (ser ut ungefär såhär: www.vaab.se/agenturer/carmon/ Skivfrasar/CR83.htm ) finns det sådana i HM-utförande? Jag har letat men resultatlöst. Tack för all hjälp. _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
Nu har jag aldrig skruvat sönder en växellåda så jag vet inte riktigt hur det ser ut. Men kan man inte köra ut dreven i en trådgnist? Då kan man ju köra i väldigt hårt material. (om man nu inte har tillgång till en kuggfräs.)
|
||||
Är det inte hemskt slö avverkning i en gnist? Så har jag uppfattat det iaf. men jag har haft fel förr... _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
Jo sakta går det. Men det blir alltid perfekt, inga grejer som blir slöa och den går av sig själv. Sen finns det nya trådgnistar som är väldigt snabba. Vi har en ny på jobbet som är dubbelt så snabb som den vi hade innan. http://www.essell.se/hall1.htm |
||||
Jo visst, det finns sådana skivfräsar med HM-skär. Dock så tippar jag på att dom är dyra som ![]() Jag kollar inte priset på grejorna på jobbet, det som måste användas används.. ![]()
Jo, det är helt riktigt, det bör fungera utmärkt bearbeta dreven i en trådgnist. Om man har tillgång till en sån.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Det är tyvärr där problemet ligger... ![]() ![]() _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
När jag var i kontakt med Jörgen angående en förstärkt växellåda till min 9000 nämnde han något om att han höll på att ta fram en låda till og900 med bredare kugghjul och utan synkringar. Dock är det väl inget som han skänker bort direkt
![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6195 totalt) |