Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Växellådsdrev?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6195 totalt)
Ken-1
Finland
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Växellådsdrev?

Goddag

Går det att tillverka rakskurna vxllådsdrev med en fräs som bara har snabbstålsbett? Eller är de material som man kan bearbeta alldeles för mjuka för att fungera som drev? Eller kanske det går att bearbeta de befintliga dreven?

Lådan det är fråga om är en 9000-låda och jag har två stycken så jag tänkte prova plocka ihop dem till en fungerande i brist på bättre fritidssysselsättning...

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Inbillar mig att du ska ha en kuggfräs...

Det går kanske i en fräs, men jag är tveksam.

Ken-1
Finland
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Inbillar mig att du ska ha en kuggfräs...

Det går kanske i en fräs, men jag är tveksam.

Jo det är en kuggfräs, men jag funderade bara vilket stål/härdning (hur djupt?) som vxllådsdrev har och ifall dessa går att bearbeta med ett vanligt snabbstålsfräshuvud?

Vad tror ni?

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Ska du bearbeta befintliga drev?

Då är jag med. Men kan inte svara på din fråga.

Men jag skulle gissa på att du kan köra i dom med snabbstål.
Du får väl testa lite på ett...

Finns det material nog att få till så de blir breda nog?

Ken-1
Finland
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Ska du bearbeta befintliga drev?
Då är jag med. Men kan inte svara på din fråga.
Men jag skulle gissa på att du kan köra i dom med snabbstål.
Du får väl testa lite på ett...
Finns det material nog att få till så de blir breda nog?

Jo jag tänkte bearbeta befintliga drev, såhär der de ut(det är någon annans bilder men jag gjorde en fuling och länkade till dom ändå...): http://community.webshots.com/album/110017069jeTCAJ

Så jag hade alltså tänkt fundera och filura lite och på något sätt få ihop två lite småsöndriga lådor till en hel.

De stora (observera facktermerna ) dreven hade jag tänkt svarva av till lämplig diam och sen fräsa. Och om allt mot förmodan blir bra så skickas delarna på härdning. troligen så skiter detju sig helt kapitalt men det blir ju ingen större förlust....

Jag återkommer och stör er då jag inte får ihop delarna

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

De växellådsdrev jag sprungit på är HÅRD, så glöm snabbstål.
Man kan svarva vissa grejor med hårdmetal av rätt sort.

ps har du gjort en mig?????

Finland
Här sen Jan 2004

Trådstartare
fuling skrev:
De växellådsdrev jag sprungit på är HÅRD, så glöm snabbstål.
Man kan svarva vissa grejor med hårdmetal av rätt sort.

ps har du gjort en mig?????

Det var det jag var rädd...och att handla ett lämpligt fräshuvud med fastlödda HM-skär är ju inte direkt billigt så att säga...Men kanske lådorna går att fixa med en fil och lite tålamod. Man kan ju försöka.

(tydligen så gjorde jag en dig )

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Det går även att anlöpa dreven och härda om dem, jag har gjort det med ett lagerläge för nållager.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ken-1 skrev:

Det var det jag var rädd...och att handla ett lämpligt fräshuvud med fastlödda HM-skär är ju inte direkt billigt så att säga...

Hmm varför handla ett huvud med fasta skär? Skären håller ju inte för evigt, speciellt inte vid bearbetning av härdade drev.

Jag skulle använda en skivfräs, gärna med utbytbara skär.
Vad är det för maskin du har tillgång till? Delningsdocka utan glapp är inte dumt förresten.

Rent spontant så säger jag utan att veta säkert att dreven är hårda, mycket hårda. Det kanske skulle gå fint med keramiska skär, vilka är svindyra och har låg livslängd om dom inte belastas med jämt tryck utan slag.

Sen skulle jag iaf spänningsanlöpa dreven efter bearbetning, om du inte ska anlöpa dom och härda om dom till rätt hårdhet dvs.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Lite OT: Hur belastar man ett frässkär jämnt och utan slag? Fräsning är ju typ definitionen av intermittent bearbetning.

BMW 330i -05
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Jag jobbar på www.kuggtenik.se , de gör kugghjul som det heter.
Vi kan tillverka i princip vadsomhelst och det som krävs är en ritning på ett kugghjul med modul, utvändga mått, stålkvalitet och sen lämnar man ju in till BodyCote i mora och härdar till lämplig hårdhet.

Väldigt sällan säljer vi ohärdade eller obehandlade drev om det säger er något.

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

MaZ skrev:
Lite OT: Hur belastar man ett frässkär jämnt och utan slag? Fräsning är ju typ definitionen av intermittent bearbetning.

Sinnesförvirring kallas det..
Jag är precis hemkommen hem från fräsen på jobbet där jag bearbetade blötjärn (1650 stål), så jag är väl förlåten?

Nu när du säger det kommer jag på att jag aldrig fräst någonting överhuvudtaget någonsin med keramiska skär..
Men det borde gå om fräskronan går med hela bredden i biten som bearbetas, då får skären en möjlighet att "smyga" sig in och ta fullt skär...

Jag svarvar väldigt ofta med keramiska skär, men det måste till ett hårt material och högt varvtal + matning för att det ska hålla någorlunda bra.

Finland
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Ken-1 skrev:

Det var det jag var rädd...och att handla ett lämpligt fräshuvud med fastlödda HM-skär är ju inte direkt billigt så att säga...

Hmm varför handla ett huvud med fasta skär? Skären håller ju inte för evigt, speciellt inte vid bearbetning av härdade drev.
Jag skulle använda en skivfräs, gärna med utbytbara skär.
Vad är det för maskin du har tillgång till? Delningsdocka utan glapp är inte dumt förresten.
Sen skulle jag iaf spänningsanlöpa dreven efter bearbetning, om du inte ska anlöpa dom och härda om dom till rätt hårdhet dvs.

Ni får ursäkta jag är lite ny på dethär med fräsning, ja delningsdocka finns det ganska "glappfri" så att säga. HM-skär måste man väl använda och en ganska mjuk variant annars går de väl bara sönder. Jag skrev fastlödda eftersom jag antar att det är den mest förmånliga varianten...de huvuden som man skruvar fast skär på är ju svindyra. Keramiska frässkär har jag aldrig sett, visst svarvstål men det är ju inte riktigt samma som du påpekade. En fördel med sådana vore ju att de är rätt så förmånliga.

Den fräs jag sänker på heter väl skivfräs antar jag (ser ut ungefär såhär: www.vaab.se/agenturer/carmon/ Skivfrasar/CR83.htm ) finns det sådana i HM-utförande? Jag har letat men resultatlöst.

Tack för all hjälp.

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Nu har jag aldrig skruvat sönder en växellåda så jag vet inte riktigt hur det ser ut. Men kan man inte köra ut dreven i en trådgnist? Då kan man ju köra i väldigt hårt material. (om man nu inte har tillgång till en kuggfräs.)

Finland
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Nu har jag aldrig skruvat sönder en växellåda så jag vet inte riktigt hur det ser ut. Men kan man inte köra ut dreven i en trådgnist? Då kan man ju köra i väldigt hårt material. (om man nu inte har tillgång till en kuggfräs.)

Är det inte hemskt slö avverkning i en gnist? Så har jag uppfattat det iaf. men jag har haft fel förr...

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Ken-1 skrev:
Lotus Samuel skrev:

Är det inte hemskt slö avverkning i en gnist? Så har jag uppfattat det iaf. men jag har haft fel förr...

Jo sakta går det. Men det blir alltid perfekt, inga grejer som blir slöa och den går av sig själv. Sen finns det nya trådgnistar som är väldigt snabba. Vi har en ny på jobbet som är dubbelt så snabb som den vi hade innan. http://www.essell.se/hall1.htm

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Ken-1 skrev:

Den fräs jag sänker på heter väl skivfräs antar jag (ser ut ungefär såhär: www.vaab.se/agenturer/carmon/ Skivfrasar/CR83.htm ) finns det sådana i HM-utförande? Jag har letat men resultatlöst.

Jo visst, det finns sådana skivfräsar med HM-skär. Dock så tippar jag på att dom är dyra som
Jag kollar inte priset på grejorna på jobbet, det som måste användas används..

Lotus Samuel skrev:

Jo, det är helt riktigt, det bör fungera utmärkt bearbeta dreven i en trådgnist. Om man har tillgång till en sån..

Finland
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Anton Lillsund skrev:

Jo, det är helt riktigt, det bör fungera utmärkt bearbeta dreven i en trådgnist. Om man har tillgång till en sån..

Det är tyvärr där problemet ligger... men alla problem är ju till för att övervinnas.

Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Någon här på detta forum borde alltså kunna ta fram en drevsats till en 900-låda, gamla modellen.
Frågan är bara vart det landar i pris....
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

poh99:
1. Speedpart har väll drevsatser till og900(99an), eller????
2. Nästa grej är väll Växellåds-Jörgen.

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

När jag var i kontakt med Jörgen angående en förstärkt växellåda till min 9000 nämnde han något om att han höll på att ta fram en låda till og900 med bredare kugghjul och utan synkringar. Dock är det väl inget som han skänker bort direkt

MGB GT 1967
Citera
Allmänt banåkaforum
Växellådsdrev?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6195 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande