Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan GTR R32 Time Attack 1.27.2 MP | 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (27118 totalt) |
Bygger om min bruksis till en trackday smiskare
Tanken är att förbättra den med lite enkla billiga knep, samt att renovera och trimma motorn. Det jag gjort hittills är att köra slut på motorn, så jag köpte ett block som är borrat 87mm samt smidda kolvar och H-profilsstakar. Motorn är på balansering på Göran Andersson motorrenoveringar här i Lkpg. Ska med hjälp av en GT35/82 R pumpa ur en del pulver. Den blir alltså singelturbokonverterad för enkelhetens skull. Motorstyrningen ska bli VEMS. Koppling blir lite special 3skivig. Lite div om chassiet. Jag har börjat lätta bilen en del, blir inget extremt iom att jag vill kunna köra lite på gatan utan att störa ihjäl mig på kärran.. har byggt om bakvagnen en del nu i januari, justerbara bärarmar , ändrade infästningspunkter osv. Ska även bygga om främre framvagnen på liknande sätt. Krängare fram är en 20mm, bak en 26mm. Coiloversen som sitter på har fjädrar som är ca 87N/mm (runtom), ganska rakt monterade med anslutningen på spindeln. Jag har tänkt köra på slicks så 120N/mmfram, 100N/mm bak blir forhoppningsvis ganska ok ( rekommenderades 100N/mm på ett australiensiskt forum). Ska även byta bromsar, blir 330mm skivor runt om med brembo ok, PFC 01 belägg. Gör lite adaptrar och så, ska byta till stålomspunna slangar. Får även bygga lite luftslangsgrejer för kylning. Sen kommer jag även skaffa en styrning för 4hjulsdriften, en RUZIC ENGINEERING TORQUE SPLIT CONTROLLER. Bilens fyrhjulsdrift styrs av 3 st G-sensorer, en för Acc, en för broms samt en för sväng. Med hjälp av den kan man lägga på eller ta bort drift fram beroende på smak (hur mycket samt responstid), bilen är i normalläget bakhjulsdriven. Sen behöver jag 17*9.5 fälgar med. Har kapat av kardanen, den är 75*3mm, har beställt ett chromemollyrör med måtten 76*2.1. Kör alltså med ett rör utan mittlagringen som väger aset, blir då lättare i vikt samt ger bättre respons. Har byggt om infästningspunkterna på bakvagnen så att den inte flexar som den gör original. Skulle även vilja få tag på 2 st dörrar på tidiga GTRen (innan -91) då de saknar krockbalk och ska va 35kg lättare totalt?! Bilen väger 1480kg standard, har lättat den kanske 100kg som bäst. ner till 1350 ska det gå hyffsat lätt, sen börjar det bli lite tjurigt om man inte vill ha en ren racebil. Sen spekulerar jag lite i hur optimala inställningar för en sån här bil egentligen ska se ut för slicks. Vill gärna ha lite input av de som kan ja och där står jag idag. |
||||
Önskar jag också tyckte det var enkelt att kapa kardaner och bygga om bärarmar... Riktigt grymma bilar det där! Lycka till! Förresten; finns det någon tråd eller liknande om din NSX? _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
nja finns ingen tråd om NSXen.
Här är lite av vikterna som åkt ur. Standard 1480kg baksäte 13kg reservhjul 15kg inr. bagage 6kg verktyg, domkraft 4kg bälten bak 2.5kg air con pump 8kg air con hållaret 1.5kg canister 1kg hicas pump, ledningar 7kg hicas div 2kg ljuddämp 11kg kofångare 6.5kg torkarmotor bak 2kg hicas pump rack 9kg air con condensor/lines 5kg hicas ecu 2kg kofångare 8kg 1376,5 Sen tror jag singelturbokonverteringen ger en del, samt andra stolar fram, så 1350 borde va möjligt att nå. |
||||
Finns många olika rostfria material, men 2333 Rf är ganska segt faktiskt. Har kört med det på min Gt i 4år nu utan några problem, ser ut så här.. |
||||
4år och 5 mil......... _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Våra race- och banåkarbilar Nissan GTR R32 Time Attack 1.27.2 MP | 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (27118 totalt) |