| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bussningar
|
1714 besök totalt |
|
bussningar
tjenare tänkte kolla om någon här kan hjälpa mig med valet av bussningar hjuluphängning subframe. jag kör en Evo I RS jag behöver nya bussningar då mina har vittrat bort .. tanken är ska jag köra på orginal eller gå upp i styvhet jag gillar kurvor och liknande men det är mycket landsväg och grus så man vill juh inte få ryggproblem dom första dagarna för att man gjort några stumma jävlar. tanken är att jag kanske ska tillverka dom själv då jag har tillgång till allt skulle jag tro. frågan är bara vill jag bygga själv eller köpa orginal ... Och vad skulle ni rekomendera ? _________________ Mikael josefsson |
||||
|
Re: bussningar
Du får i vart fall inte ont i ryggen på grund av bussningar, det är mer en fråga om ljud isolation och ibland viss rörelse och underhållsfrihet. Ryggskottet sitter i stötdämpare o fjädrar. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
jo men dom borde juh ta upp mycket vid rörelse i sidled känns det som speciellt när det blir och kasta lite med bilen som i mindre chickaner ? _________________ Mikael josefsson |
||||
|
Rörelsesträckan är bara någon mm i en gummibussning vilket inte är till så stor hjälp. Sedan så ligger tyngdcentrum i bilen högre än marknivån ocg Rc vilket gör att sidorörelsen översätts till en vick-roll rärelse som är betydligt större än någon milimeter. För yttermera så flexar däcken flera centimeter i sidled. om man åker så fort i kurvorna så blir det viktigare att bussningarna har kontroll på hjulvinklarna än att absorbera sidorörelser. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
i princip så är det juh hårdare desto bättre utan att fästena går sönder ? jag hittar inga bussnngar och det jag har hört skulle det vara överjävligt dyrt för lite plast. tänkte svarva eller fräsa egna ur pollyuretan aluminium eller nylon .... hur mycket flex krävs ? vad finns det för andra bra material. //Mikael _________________ Mikael josefsson |
||||
|
Aluminium flexar just ingenting och skulle det röra sig så återtar det inte formen. Jag tror inte du behöver bekymra dig om hållfasthet så länge du använder polurethan, nylon eller delrin. En rundstav i polurethan på 1 meter och 40mm diameter kostar någonstans 500-1000:-. Det finns i olika hårdheter. De mjuka är lite värre att svarva,man får ha vassa stål med spetsig vinkel och ta exakt lika stora skär på alla bussningar. Matrar man på en tiondel mer så blir måttet på delen för litet eftersom skäret lyfter ut materialet mer med djupare skär. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
ja nylon och polyuretan är lätt och få tag på .. tänkter mest på egenskaperna om det spelar större skillnad på tex nylon delrin eller pollyuretan ? sen som jag har förstått så tar det upp vibbrationer och bibehåller hjulinställningarna. _________________ Mikael josefsson |
||||
|
Jag hoppar in med en kompletterande fråga, för en E46 M3 och många andra bilar är det frågan om std gummi bussningar eller polyurethan 3dje part fram och bak.
I USA forums dyker original bussningar schimsade med nylonschims upp som ett bra alternativ, styvare än original i schimsade riktningen men med originalens förmåga att ta upp stötar i bussningens icke schimsade riktningar. Har inte sett denna variant disskuterad här, används inte denna variant in Sverige? Varför i så fall? Vem säljer schims? Mvh Björn _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
bussningar
|
1714 besök totalt |