Våra race- och banåkarbilar
Renault Dauphine -60
11 besök senaste veckan (70786 totalt)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Nu tänkte jag att det var dags att skriva lite om en av mina banåkarbilar.
Har ju även denna
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51953
Som är lite lättare att tygla än doffen

Doffen har jag hitills kört Konbana och lite backtävlingar med men planen är att även prova den på banan i sommar .

Specifikation på bilen


Framvagn
Renault 8

Bakvagn
Renault 8 Gordini (dubbla stötdämpare)
5 vxl nedväxlad växellåda från Renault 8 Gordini

Bromsar
Renault 8

Motor
Renault 12 1400 kubik (samma som sitter i volvo 343 )
Extraktorgrenrör
Weber 40 DCOE
Låst fördelare och uppställd tändning (edit, numera en fördelare med ändrade tändkurvor samt uppställd runt 10 grader)
Portmatchad och lite portad topp
Lättade lyftare
Frontkylare

Fälgar och däck
Asfalt: 13" madin france splitfälgar (lätta och hållbara )
Grus: 13" borani med lite mer mönstrade däck
Is: 13" cosmic med rallydäck

Kaross
breddade skärmar i plast
Inga stötfångare

Bilen är faktiskt riktigt skoj och även rätt så kvick (kanske 90 hk i 750 kg bil) har haft en hel del skoj med den de senaste åren.... laddar in lite bilder från olika event

Göteborgsträff med Club Renault Sverige 2008




Manöverrummet


Motor


Lunda med Club Renault Sverige 2008


Björkvik ring med Club Renault Sverige 2009


Backrace Classic Car Week 2007


Backrace CCW 2008 bild lånad från confessions.se




Framtidsplaner med bilen är följande

* Montera den korta styrväxeln (2.5 varv) (edit! numera fixat)
* Flytta ut de undre bärarmarna 7-9 mm ( en alpine A110 har 9 mm utflyttade bärarmar ) (edit! numera fixat)
* Köpa R- däck (edit! numera fixat)
* Sätta in stag mellan bakvan och hatthylla

Det var allt för denna gång

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2702



Åh, en till Dåffe!! Jo man tackar! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Maruder
Gefle
Här sen Feb 2010
Inlägg: 20



Tar och skriver mitt första inlägg på rejsa här

Underbar bil! och helt rätt stuk dessutom!

Du vet om att det går att köpa stroker vev till din motor? En trimmad bigblock B14 (eller vad kallar "ni" dom?) är riktigt fränt!

_________________
Robin Bergdahl

Mercedes C230 Sport Kompressor
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Zorken2
Avesta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 13



Trevligt att du hittat hit Magnus!

_________________
Daniel Andersson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Åhh tack allihop

Jo jag har hört att man kan stroka upp den (vet dock inte var man handlar en sådan vev men kanske www.mecaparts.com), men frågan är hur rolig den blir med mer slag eftersom den redan nu är rätt långslagig..... har även en 5 alpineturbo motor som man kan sätta i men bilen går så påss fint med denna motor så den projektet är lagt på is

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2508



kolla..en gammal avestabo

riktigt häftig bil, rätt stuk
din far höll på å renoverade gamla härliga veteraner back in the days också va? eller tänker jag på nån annan?

_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Vw Passat tdi bruksbil
A6 2.0 Tdi Ultra bruksbil
RS4 4.2 gasguzzler
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Sonett7
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3002



Härlig bil med härligt stuk! thumbs up

Måste erkänna att efter att ha kollat denna tråd drömsurfade jag lite gamla bilar på blocket en stund...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Mange K skrev:
kolla..en gammal avestabo

riktigt häftig bil, rätt stuk
din far höll på å renoverade gamla härliga veteraner back in the days också va? eller tänker jag på nån annan?


Tack!
Japp vi sprider oss finns nog en hel del gamla Avestabor i sthlm

Precis farsan håller även han på med gamla bilar så du tänker på rätt person, men har bearbetat han så även han har köpt sig en svänga bil en gammal clio 16 V i CUP utförande

Mats Klinglöf skrev:
Härlig bil med härligt stuk! thumbs up

Måste erkänna att efter att ha kollat denna tråd drömsurfade jag lite gamla bilar på blocket en stund...


Tack! visst e det något speciellt med en gammal bil .... sen är det faktiskt riktigt kul att drömma bort på blocket och tänka vad man skulle kunna göra om man hade obegränsat med tid

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Hittade lite mer bilder
Först en bild på de lättade lyftarna som en kompis borrat åt mig


Sedan en bild från krutracet 2008 bilden lånad av Nikhe.se


Sedan från Backracet på CCW detta var första åket upp och jag hade inte kört så mycket svansmotor på grus tidigare så jag fegade ur lite i kurvan innan denna och släppte gasen vilket resulterade i för mycket sladd i utgången ur kurvan, som säkert några vet så är det bara att gasa när det börjar gå brett och motorn är där bak, så till nästa kurva hade fyrhjulställ ... såg spektakulärt ut men jag var lite svettig innan jag kände att jag fick grepp igen och fortsatte i rätt riktning ....

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Norrahammar, Småland
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1179



Superkul med udda banåkarbil och bra bilder! Detta gillar vi.

_________________
/Torkel Kristensson
Hänger i Norrahammar och väntar på våren...
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 12371

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är väl ur denna vinkeln Mange önskar att hans trackdaykombattanter ska uppleva bilen på banorna...




Förresten, ser inte skuggan från skyltbelysningen lite misstänkt ut...

_________________

Rice and shine
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
precis passa er

Haha snygg skugga

Har du mer bilder från lunda träffen?

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
operation kort styrväxel har startas

För ett tag sedan köpte jag en sats från www.mecaparts.com, Där man byter ut pinjong och bussningar och sedan får en kort styrväxel. låter ju enkelt

Den till höger är orginal och till vänster den korta. 3.75 rattvarv i orginal och 2,5 rattvarv i den korta



Så i helgen skred jag till verket

Styrväxeln monterades bort och plockades isär och delarna gjordes rent


Efter att jag försökt tyda den eminenta beskrivningen på franska och sedan ett snabbt telefonsamtal till en polare så kom jag på att vissa delar kunde man inte ha med när man satt i den korta styrväxeln (returfjädren , den stora som syns på bilden)samt att man fick slipa ur lite för att få allt gå fritt.
Under monteringen såg man rätt snabbt att mässingsbussningarna var för långa, så att spärrbrickan gick inte att montera. så det blir till att svarva ner bussningarna och försöka igen

Där står jag nu men till helgen så tar jag tag i eländet igen

När jag startade trodde jag att det skulle ta några timmar att byta men som med allt så kommer detta att ta bra mycket längre tid...

Jag återkommer med uppdateringar

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 210



Suveränt läcker bil !!!!

_________________
Micke Lvov

mkt40
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
tackar

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1011



Måste bara kommentera denna, helt underbar bil med rätt stuk thumbs up

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
-Porsche 911T "RSR" -71
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Tack igen

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Härlig bil, skönt bygge, rätt stuk! thumbs up

Race on!

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
tommyhjortasen
Ulricehamn
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32



Hej

Ägde en sådan i början på åttiotalet. Gillade vevstarten.

_________________
Tommy Mårtensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834



Lacka inte om den! Helrätt stuk med patina och dina röda mad'ins. thumbs up
Alltid kul med svansmotor thumbs up thumbs up

Har du några bilder på hjulupphängningen ? Undrar framförallt hur bakvagnen ser ut.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Tack kul att bilen uppskattas. planen från början var att lacka om den (i orginal mörkgrå) men det är såå praktiskt att man inte behöver vara så rädd om den... skavanker smälter bra in i patinan

Vevstarten är borttagen men kan byta ut bulten på remskivan så får jag vevstart igen... är ju rätt så praktiskt att ha men med högt uppställd tändning så blir det nog lite tungvevat

Här lite bilder på bakvagnen innan den hammnade i bilen






_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Dauphine -60
11 besök senaste veckan (70786 totalt)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>