Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
räkna på bromsoksadapter (var "vilken friktionskoefficient?"
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4830 totalt)
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
För att sätta det hela i perspektiv hittade jag det här:

är det bara jag som tycker att det ser tunnt ut? 10mm... själv får jag inte ihop det med 18mm och liknande offset

Kristoffersson Engineering
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

MaZ skrev:
ice skrev:
MaZ skrev:
ice skrev:
Snabba kompressioner; 'kan du bortse ifrån (man hinner inte med att anpassa pedaltrycket).

Broms(beläggs)radien påverkar inte belastningen i adaptern, det är infästnings(skruvs)radien du skall använda.

om man panikbromsar och toklåser och kör av via en curb så "anpassar" man inte trycket heller men man får ändå massa mer last i okhållaren än om man finbromsar.

Det lastfallet består av två delar:
1. Panikbroms, där belastningen bestäms av benstyrkan.
2. Curbhopping, där belastningen bestäms av ok-vikten och den vertikala accelerationen.

Nej, det är inte två delar, jag vet inte om du driver med mig men jag målar upp scenariet ändå.

panikbroms, upplåsta hjul, när hjulen träffar curben så kommer normalkraften bli mycket högre än när man kör på plan mark innan hjulet börjar röra sig uppåt. Där blir belastningen längt mycket högre än vid kontrollerad bomsning.

capito?

Hur mycket kraft behövs det för att trycka in en banmarkering i ett däck?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

ice skrev:
MaZ skrev:
ice skrev:
MaZ skrev:
ice skrev:
Snabba kompressioner; 'kan du bortse ifrån (man hinner inte med att anpassa pedaltrycket).

Broms(beläggs)radien påverkar inte belastningen i adaptern, det är infästnings(skruvs)radien du skall använda.

om man panikbromsar och toklåser och kör av via en curb så "anpassar" man inte trycket heller men man får ändå massa mer last i okhållaren än om man finbromsar.

2. Curbhopping, där belastningen bestäms av ok-vikten och den vertikala accelerationen.

Nej, det är inte två delar, jag vet inte om du driver med mig men jag målar upp scenariet ändå.

panikbroms, upplåsta hjul, när hjulen träffar curben så kommer normalkraften bli mycket högre än när man kör på plan mark innan hjulet börjar röra sig uppåt. Där blir belastningen längt mycket högre än vid kontrollerad bomsning.

capito?

Vad kostar ett tangentnerslag?

BMW 330i -05
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
ice skrev:
MaZ skrev:
ice skrev:
MaZ skrev:
ice skrev:

capito?

Vad kostar ett tangentnerslag?

Kristoffersson Engineering
Citera
Skruva banåkabil
räkna på bromsoksadapter (var "vilken friktionskoefficient?"
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4830 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande