Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1623 besök totalt |
Haltech F9 är det ngt för min maskin?
Tjena alla vetgiriga!! Jag har hittat ett Haltech F9 som kanske kan va ngt att använda på min Saab 2,0 16v turbo motor. Jag hade tänkt att köra med ett eftermarknads sprut samt tändning. Är f9 ngt som skulle passa min motor då jag inte tänkt ha så mycket mer än 300hk. Kanske tillsammans med Msd tändning? översålla mig med ideér tack!!! Mvh Kristofer _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Jo det är ju sant, har den nya versionen kommit ännu av MS? ![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Vad är det för motor du ska styra? Långmotor? Kortmotor? Fördelare/DI-system? APC eller Trionic?
Allmänt så känns det som du går över ån efter vatten men det är ju bara jag som är "Saab orginal"-nörd... ![]() Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Det är en långmotor med fördelare och Apc. Men jag tänkte i vilket fall som helst köra eftermarknadssprut då det är enl vad jag tycker är enklare att jobba med. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
OK, tänkte bara på att ganska många STCS-are åker med påställd APC (för knack-detektionen) och hempulade bränslechip. Men 300 hkr kanske är lite knivigt att nå med den konfigurationen.
Lycka till iaf! ![]() Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Tro mig! Haltech är det absolut enklaste sprutet att lära sig!!! Det är inte sprutet som sätter stopp för hästkrafterna- så över 300hk fixar du lätt, bara det mekaniska lirar!!! Ett F9 borde ju inte kosta så mkt heller, typ 3000-4000skr komplett med kabelhärva!! Med jämförels till ett MS som saknar kabelhärva, är det klart ett övertag för ett begat haltech F9.... BARNSLIGT ENKELT!
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Den huvudsakliga begränsningen hos Saabs turbobilar utan DI (Direct Ignition) är fördelarsystemet, alltså tändningen.
Visst, det går att få det att fungera, men det blir ack så mycket bättre med ett stabilt tändsystem. Det recept jag skulle vilja köra på är : - ett stabilt separat tändsystem, fördelarlöst - ett stabilt separat laddtrycksregleringssystem som reglerar på knack, dvs som APC, fast bättre - ett vettigt soppasystem |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1623 besök totalt |