Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Haltech F9 är det ngt för min maskin?
1623 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Haltech F9 är det ngt för min maskin?

Tjena alla vetgiriga!!

Jag har hittat ett Haltech F9 som kanske kan va ngt att använda på min Saab 2,0 16v turbo motor. Jag hade tänkt att köra med ett eftermarknads sprut samt tändning. Är f9 ngt som skulle passa min motor då jag inte tänkt ha så mycket mer än 300hk. Kanske tillsammans med Msd tändning? översålla mig med ideér tack!!!

Mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Du kan inte styra tändning med F9, det vet du va?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Ett MegaSquirt känns som ett bättre alternativ, billigare och så kan man styra tändning med det.

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
MaZ skrev:
Du kan inte styra tändning med F9, det vet du va?


Det vet jag

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Ascona 400 skrev:
Ett MegaSquirt känns som ett bättre alternativ, billigare och så kan man styra tändning med det.


Jo det är ju sant, har den nya versionen kommit ännu av MS?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Vad är det för motor du ska styra? Långmotor? Kortmotor? Fördelare/DI-system? APC eller Trionic?

Allmänt så känns det som du går över ån efter vatten men det är ju bara jag som är "Saab orginal"-nörd... Är det en kortmotor med Trionicsystem så skulle jag nog försöka gå vidare med det?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Magnus K skrev:
Vad är det för motor du ska styra? Långmotor? Kortmotor? Fördelare/DI-system? APC eller Trionic?

Allmänt så känns det som du går över ån efter vatten men det är ju bara jag som är "Saab orginal"-nörd... Är det en kortmotor med Trionicsystem så skulle jag nog försöka gå vidare med det?

Mvh
Magnus


Det är en långmotor med fördelare och Apc. Men jag tänkte i vilket fall som helst köra eftermarknadssprut då det är enl vad jag tycker är enklare att jobba med.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



OK, tänkte bara på att ganska många STCS-are åker med påställd APC (för knack-detektionen) och hempulade bränslechip. Men 300 hkr kanske är lite knivigt att nå med den konfigurationen.

Lycka till iaf!
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Tro mig! Haltech är det absolut enklaste sprutet att lära sig!!! Det är inte sprutet som sätter stopp för hästkrafterna- så över 300hk fixar du lätt, bara det mekaniska lirar!!! Ett F9 borde ju inte kosta så mkt heller, typ 3000-4000skr komplett med kabelhärva!! Med jämförels till ett MS som saknar kabelhärva, är det klart ett övertag för ett begat haltech F9.... BARNSLIGT ENKELT!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Den huvudsakliga begränsningen hos Saabs turbobilar utan DI (Direct Ignition) är fördelarsystemet, alltså tändningen.
Visst, det går att få det att fungera, men det blir ack så mycket bättre med ett stabilt tändsystem.

Det recept jag skulle vilja köra på är :
- ett stabilt separat tändsystem, fördelarlöst
- ett stabilt separat laddtrycksregleringssystem som reglerar på knack, dvs som APC, fast bättre
- ett vettigt soppasystem
Citera
Allmänt banåkaforum
Haltech F9 är det ngt för min maskin?
1623 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande