Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mäta lagerspel med mikrometer?
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (11829 totalt)
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Hallå!

Tänkte kolla med er om jag tänkt rätt här

Först mäter jag tapparna på vevaxeln och mäter med mikrometern, tänkte mäta på 5punkter för att upptäcka eventuell ovalitet.

Sen så monterar jag lagret i vevstaken och drar med angivet moment, efter det så mäter jag med invändig mikrometer och skillnaden mellan dom 2 mätningarna blir lagerspelet.

Bu eller bä??

www.albertssonracing.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Jag tror du måste mäta lagerspelet med veven på plats och rätt moment anbringat = plastigage.

Halmstad
Här sen Okt 2004

det du beskrivit är ett av de mest korrekts sätten att mäta upp ett lagerspel.

Så har jag gjort på ett par motorer, men även kontrollerat med plastigauge vid montering i motorn.

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Jag skulle hellre mäta det invändiga måttet med en hålindikator. Men det är väl en smaksak...

Plastiguage är lite lurigt! det gäller att inte tillföra våld på tråden på något sätt så att den råkar plattas ut mer än den borde...
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Gustav Sundberg skrev:
Jag skulle hellre mäta det invändiga måttet med en hålindikator. Men det är väl en smaksak...

Plastiguage är lite lurigt! det gäller att inte tillföra våld på tråden på något sätt så att den råkar plattas ut mer än den borde...

En sån står på önskelistan men nu har jag bara en invändig mikrometer. Är det enklare att mäta korrekt med hålindikator eller?

Jag har googlat lite om plastigauge och jag tycker det verkar lite lurigt som sagt så det är därför jag har börjat forska i detta!!

Tackar alla för inputen thumbs up

www.albertssonracing.se
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Re:

Rsjerry skrev:
Gustav Sundberg skrev:

En sån står på önskelistan men nu har jag bara en invändig mikrometer. Är det enklare att mäta korrekt med hålindikator eller?

Jag har googlat lite om plastigauge och jag tycker det verkar lite lurigt som sagt så det är därför jag har börjat forska i detta!!

Tackar alla för inputen thumbs up

Jag gillar hålindikatorn mer som sagt.
Men, det kan nog va en vanesak oxå... efter alla mängder med hål man har mätat med den där så är man rätt van
Det är så enkelt att vicka fram å tillbaka och se vart nålen vänder.
Citera
Drake
Stockholm
Här sen Jun 2006

Plastigauge funkar bra om man bara ser till att grejerna är rentorkade och låser veven när man ska dra vevstakarna. Man kan ta bort lagerbanorna på ett ramöverfall och lägga lite tyg eller dyl. emellan och dra åt så att veven blir låst.

Skåne
Här sen Apr 2006

Som Gustav skriver så är ju en hålindikator att föredra, då kan du också mäta ev ovalitet i vevstake, eller block.
Är man säker på att det är runt så funkar de ju precis lika bra med en trepunktare. thumbs up

Anners är du helt rätt på de

Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

sorry, läs miss av mig, läste micrometer, men hjärnan sa hålindikator.

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Plastigauge har inget i moderna motorer att göra (enligt min åsikt), Funkar ypperligt i äldre motor
konstruktioner.
Men kommer de till nyare konstruktioner och motorer med lite pulver under locket SKALL endast
mikrometer / hålindikator användas.

Så de du skriver i ditt försa inlägg är absolut de bästa sättet. thumbs up

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Då är det bara att sätta igång och mäta

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Istället för att skapa en ny tråd så spinner jag vidare här.

När jag mätte på passbiten som skulle vara 25,00mm så visade den 25,01mm. Denna lilla felvisning borde man väl kunna acceptera om man håller sig inom toleranserna?

Enligt Haynes ska jag ha ett lagerspel mellan 0,20-0,55.

Jag kom dock inte längre än så här idag för momentnyckeln passade inte till torxhylsan så jag kunde inte momentdra innan mätning >

En annan sak som jag tyckte var lite klurigt var när jag skulle mäta upp vevtapparna. Det kändes svårt att pricka precis på mitten på vevtappen för att få rätt mätresultat

Tips mottages gärna

www.albertssonracing.se
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Mätte du passbiten med din micrometer eller med nån annan utrustning?

Varför man får med en passbit är just för att man ska kunna nollställa micrometern genom att vrida på trumman med skalan, med den medföljande pyttelilla haknyckeln...

Men om nu passbiten är 0.01mm för stor så får du väl justera micrometern efter det så att du mäter exakt rätt.

Edit.
Vart ska du ha ett lagerspel på 0,2-0,5mm?
Inte i nån bilmotor hoppas jag... du får nog läsa igenom boken en gång till
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Gustav Sundberg skrev:

Varför man får med en passbit är just för att man ska kunna nollställa micrometern genom att vrida på trumman med skalan, med den medföljande pyttelilla haknyckeln...

Men om nu passbiten är 0.01mm för stor så får du väl justera micrometern efter det så att du mäter exakt rätt.

Edit.

Passbiten följde med mikrometern så den är mätt med min mikrometer! Ska dubbelmäta med en annan och mäta!!

He he tryckfelsnisse har vart framme Menade givetvis 0,02-0,05mm.

www.albertssonracing.se
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Re:

Rsjerry skrev:
Gustav Sundberg skrev:

Edit.

Passbiten följde med mikrometern så den är mätt med min mikrometer! Ska dubbelmäta med en annan och mäta!!

Altså..
Det kanske inte framgick så tydligt av mitt förra inlägg.
Men du kan nog ta för givet att passbiten håller rätt mått och att micrometern behöver kalibreras.

Det görs som sagt med den medföljande lilla haknyckeln genom att du vrider efter skalan tills den stämmer.
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Nu vet jag inte hur ni styr med detta här.....

orkade inte läsa allt så ni kanske gjorde såhär ändån......

SÅHÄR GÖR MAN för att inte få några fel vid mätningen.....

Du mäter vevtappen med en mikrometer men du skiter fullständigt i vad den visar du bara tolkar med den du kan ju dock jämföra det måttet på flera ställen om du vill det men ta för fan inte måttet att använda senare......

Sen tar du den invändiga mikrometern och mäter i staken du kollar vad du får för mått sen tar du ut den ur staken och mäter i mikrometern som du precis tolkade med och som du satt fast lite försiktigt så den inte ändrar sig och är enkel att mäta i....

Stakarna är väl vanligt att dom är orunda man brukar mäta upp-ner i staken det är det mest intressanta måtten.....

Finns kanske dom som vet bättre men såhär hade jag gjort och även min motorbyggare.....

Lycka till.....

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Re:

Diket skrev:
Bla bla bla.

Du borde köpa nya mätverktyg om du inte litar bättre på dom än att använda dom som tolkar.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Rsjerry skrev:
Gustav Sundberg skrev:

Edit.

Skippa dubbelmätning med en annan micrometer. Passbiten håller rätt mått, under förutsättning att den håller en temp på 21-22 grader (har jag för mig) samt att micrometern håller samma temp.
Med andra ord, låt mätutrustningen vara i ett väl tempererat rum minst ett dygn före mätning ihop med det som ska mätas.

Justera micrometern så den visar korrekt när du mäter på passbiten.

Nu kan du mäta och få fram riktiga siffror!

Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Temperaturen kommer stämma bättre vid nästa mättillfälle då jag plockade in grejerna direkt från ett garage som höll 2plus...

Nu kommer den ligga en vecka i 22grader!

Jag försökte kalibrera den och när jag mätte på passbiten och jag fick fram 25,01 så vred jag med haknyckeln så att den stod på 25,00 men vid nästa mättillfälle fick jag fram 25,01 igen

Det är ju ganska simpelt egentligen så jag får sätta mig ner i lugn och ro nästa helg så ska jag nog få ordning på det

Dikets variant kan man ju även testa för säkerhets skull!!

www.albertssonracing.se
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Gustav- better safe than sorry....

Det kan man ju göra om man tycker det är roligt att köpa dyra grejor eller så är man säker trots att verktyget fått sig en smäll eller vad fan som och gör som jag sa.....

Ser ingen som helst anledning till att inte göra det är ju inte precis svårare och säkrare kan det ju inte bli....

Men gå gärna över ån efter vatten om man vill det...

Lycka till hoppas det blir bra....

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Jerry du "behöver inte" kalibrera micrometern, utan du kan räkna med att den visar 0.01 mm för stort.

Dvs ett mätt värde på 40.01mm är i själva verket 40.00mm

Ärligt talat är jag dock lite skeptisk till att du i fallet som vilket får fram helt korrekt rätt aktuellt lagerspel

Inte pga att du skulle vara obegåvad eller så, utan helt enkelt för att mätning, (och för den del kalibrering) med micrometer och framförallt hålindikator, kräver lite vana för att få fram exakta mätvärden, och har man aldrig gjort detta och dessutom inte har hjälp av någon med god vana så är risken för felmätning hög.

Såå...kör med Plastigage thumbs up

Skruva banåkabil
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (11829 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande