Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bilbälten vid omreggning
1075 besök totalt
Femman
Ilsbo
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Bilbälten vid omreggning

Har planer på att regga om min bil från 5 till 2 sitsig så bakbältena är väll bara att ta bort, men hur är det fram? Kommer bli race stolar med 6-punkts bälten måste jag ändå behålla orginal bältena?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Grundläget är att allt som inte skall ändras vid reggningen skall vara som förr (förra omreggning eller helt original).
Vissa ändringar kan slinka med, men sannolikt inte avsaknad av fungeranade 3punkt fram. Stolarna kan du lika gärna ha kvar som originalar också (om skalstolarna inte möjliggör 100% fungerande 3punkt, och utan skav mot bur etc).

Men som vanligt är det skillnad på vad som är teoretiska krav och vad du kan slinka igenom med på rätt station vid rätt tillfälle. Men Regbesiktning ska vara betydligt nogrannare än en standard kontrollbesiktning.

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

original 3p bälten krävs och egentligen krävs originalstolar med, så chansa inte på den punkten.

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005

Kan inte tänka mig att det går utan tre punkts bälten. Ha om möjligt även orginalstolar vid regbesiktningen. Jag fick åka hem och byta stolar. På den vanliga besiktningen säger dom inget om andra stolar.

08
Här sen Apr 2005

Det där beror på om bilen har ett helbilsgodk eller inte.

Att bälteskomponenter ska ha ett ECE godk nr är grunden oavsett.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kolja skrev:

Byta bälten (och egna infästningspunkter) i Nationellt godkänd lär knappast fungera det heller (speciellt eftersom det inte verkar vara med i ändringen som skall regbesiktas).
Amatörbygge är lite annorlunda iofs.

Helbilsgodkända har i princip bara dragkrok som enda accepterade ändring, så i det fallet är det bara att glömma omreggning för annat antal platser och köra skruvbur.

kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Kolja skrev:

Byta bälten (och egna infästningspunkter) i Nationellt godkänd lär knappast fungera det heller (speciellt eftersom det inte verkar vara med i ändringen som skall regbesiktas).
Amatörbygge är lite annorlunda iofs.

Helbilsgodkända har i princip bara dragkrok som enda accepterade ändring, så i det fallet är det bara att glömma omreggning för annat antal platser och köra skruvbur.

Vi får utgå från att infästningspunkter är oförändrade - annars är det ombyggt/amatör.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kolja skrev:
Vi får utgå från att infästningspunkter är oförändrade - annars är det ombyggt/amatör.
Lite ovanligt med original infästningar till 6punkt...

Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Re: Bilbälten vid omreggning

Femman skrev:
Har planer på att regga om min bil från 5 till 2 sitsig så bakbältena är väll bara att ta bort, men hur är det fram? Kommer bli race stolar med 6-punkts bälten måste jag ändå behålla orginal bältena?
När vi bilprovningsbesiktade rallybilen, grp H, var vi tvungen att ha org.bältena i för att få den godkänd. Nu är det något år sen, reglerna har kanske ändrats. Säkert kan rallyfolket bekräfta eller dementera.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Rallybilar skall väll inte än besitias av SBP, de får ju inte köras får ju inte köras på allmänväg.
Undatag, mellan stäckor på täving typ.
Hmm TRooooooOR VOC och E- bilar undantages.

2 om jag inte mass upp fittat allt så måste man ha 3-punktsbälten i allt som skall igenom SBP.
Rätta mig om jag har fel.
Sen kommer det med bilar där man inte kan göra ett ski.., pga helbilsgodkännade e vad fa... det heter

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Bilbälten vid omreggning

Niva skrev:
Femman skrev:
När vi bilprovningsbesiktade rallybilen, grp H, var vi tvungen att ha org.bältena i för att få den godkänd. Nu är det något år sen, reglerna har kanske ändrats. Säkert kan rallyfolket bekräfta eller dementera.
Just det, rallybilar är ju minst sagt speciella. StandardRallybil är ju en form där man måste plocka bort 3punktsbältena... Skoj med generella regler som alltid har tvärtomundantag
Det går att söka lite på standardrallybil eftersom alla varianter har varit uppe förr.

kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Kolja skrev:
Lite ovanligt med original infästningar till 6punkt...

Läste litet slarvigt.

Jag har en reggad banmötesbil fr -88 med 6-punktsbälten.
Har behållt original 3 punktsbälten i orig infästningar.

Skruva banåkabil
Bilbälten vid omreggning
1075 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande