Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakaxeln på en Trans Am GTA-89
1283 besök totalt
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009

Trådstartare

I helgen skulle jag hjälpa en polare att få isär bakaxeln på hans Trans Am men lyckades inte riktigt.

Saken är den att han retar sig på att bromssköldarna är sönderrostade och vill byta dem men för att få bort dem och dit med nya så måste axlarna ur bakaxeln.

Det sitter en fyrkantig platta med fyra bultar i varje ände av bakaxeln men denna verkar mest hålla packboxen på plats.

Vi monterade även bort kåpan på bakaxeln men det går inte direkt att se något innanför som håller fast axlarna.

Det är någon typ av diffbromsad bakaxel men jag vet inte mer.

Nån som vet hur den sitter ihop?

HQ
Här sen Maj 2004

Sitter låsclips i ändan på drivaxeln, dvs inne i diffklumpen, du måste ta bort de för o få isär det hela.

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Låsclipsen kallas C-clips om du ska söka på hur det ser ut thumbs up

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Man knackar ur axeln till diffdreven.....och knuffar in drivaxeln lite.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004

Nu står det ju inte hur det ser ut men ett alternativ kan vara att kapa isär sköldarna på mitten, skruva dit dom igen och svetsa ihop dom. Så brukade vi göra på mitt jobb.
Inte din bilmodell men det kan vara ett alternativ som sagt.
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

axeln till diffdreven är alltså en drygt 2 cm tjock pinne som går rakt igenom diffen i bilens längdsled. Spindelhjulen är lagrade i den och den fungerar som stopp för drivaxlarna
För att få loss pinnen så sitter det en låsskruv, ganska lång rackare, rakt igenom pinnen i ena änden.
Sen är det bara att knacka ur pinnen... mja, man brukar få knacka ut/in den en bit osså rotera på kronhjulet för att få ut den sista biten.

sen gör man som butterfly sade o lirkar loss c-clipsen.. sen kommer drivaxeln ut

Utanför Motala
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Det löste sig utan min hjälp idag..

Själva diffen innanför kåpan var en helt ointaglig metallcylinder utan vare sig sprintar, skruvar eller hål som man kunde peta loss några C-clips igenom.

Tydligen så var det bara att skruva loss "packboxplattornas" fyra skruvar och ge varje axel en lätt utåtriktad klapp med plastklubban så lossade de, de satt tydligen bara fast i lagren sen..

Eslöv
Här sen Apr 2006

hmmm konstigt... gissar att det inte är en axel från 89 utan slutet sextiotal-början 70

på en 89:a så skall det i min kunskapssfär vara c-clipsaxel o inte den lösningen som pontiac hade förr...
(men man kan alltid ha fel)

Utanför Motala
Här sen Feb 2009

Trådstartare
När vi kollade i en Haynes-bok så verkade det som att det fanns 6-7(!) olika bakaxlar som kunde vara möjliga i en Trans Am-89, i alla fall 3-4 av dem var diffbromsade och dessa fanns varken bilder eller förklaringar kring i den boken..

Nu är i alla fall problemet löst och han kan få dit sina nya sköldar lite smidigt..

1283 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande