| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var tillverkar man en gaswire ?
|
4970 besök totalt |
|
Tjena ! Jag behöver en gaswire som har standardkoppling i ena änden, är 35 cm längre än standard och har en valfri koppling i andra änden. Finns det någon firma som tillverkar wire, skulle ju kunna ta universal men behöver just den speciella kulkopplingen i ena ändan. Micha _________________ Micha Forsgren (Kihlströms Bil AB / Italienska lastbilar) Alfa 164 Q4 1997 Alfa 164 Turbo banracing i Car Challenge Audi A6 (frugans) |
||||||
|
Re:
[quote="Gustav Sundberg"]Vad är en "standardkoppling"?
En sån där koppling som bilar brukar ha med en kula på spjället och en kulled på wire, man lägger över leden och drar ett låtbleck över det hela så den inte åker av ;-) _________________ Micha Forsgren (Kihlströms Bil AB / Italienska lastbilar) Alfa 164 Q4 1997 Alfa 164 Turbo banracing i Car Challenge Audi A6 (frugans) |
||||||
|
Re:
[quote="Micha Forsgren"]
Som en upplysning så har jag hittat minst 3 olika storlekar på olika märken, årsmodeller och modeller av va du kallar standardkoppling. Så innan du beställer någonstans bör du nog mäta och speca lite nogrannare. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Håller med tidigare talare...
Ta med din befintliga wire eller gasspjället till den lokala cykel/mopedaffären och be dom hjälpa dig, vill dom inte så köp dina cyklar nån annanstans nästa gång .
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
|
Jag skulle inte acceptera mindre dimension är till motorcykel. Gärna rejälaste dimension, minst typ blindarbete-från-milwaukee som Desmo brukade säga.
Btw, i senaste Classic Motor fanns ett bra mektips om wire-nippel-lödning _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Re:
Så det räcker inte med en vajer för att stoppa 100kg människa på cykel, utan man måste gå upp till dimension på 40mm slidspjäll?
Båthandlare kan göra vajrar, det var nån här som fick handbromsvajrar till sin seven om jag minns rätt. _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
|
Re:
När hornen växer ut i hjälmen så går övertrycket ner i pedalerna.. Ta bort stoppen i slidspjället så så att den stryper om man trampar förbi. Då lär sig föraren att moderera gasen.
Men en avtrampad gaswire måste ju vara bland det dummaste sättet att ta ut pacecar på. Jag tar nog dimension kopplingwire även om det väger massor. Både där och till kopplingen och till ställbara kränghämmare. 100 kg människa på cykel.. jag tror att bromswirarna är under 2 mm i diameter, trånga sektorn är risken-att-slå-över-framhjulet och att låsa bakhjulet, men det är ju bara handkraft. Iofs har jag bromsat till mig mjölksyra i underarmarna utan att knäcka en wire, men det tog 40 minuter. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Re:
Ja jag tänkte inte att man dimensionerar för att vajern ska vara stoppet Går ju att göra ett kortare/justerbart hölje som ger full mutter när pedalen är i golvet också.
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
|
Re:
Just här och nu blev jag smartare... Då måste det finnas ett glapp till ett ev stopp vid insuget när pedalen bottnar.. och ställskruven vid pedalen ska vara låst med wire eller nylock. Inget som kan skaka upp om man glömt efterdra. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Re:
Jag kan dra en bild på hur det ser ut i min bil, Alfa har denna lösning orginal. Den sista graden på spjällöppningen är tämligen ovesäntlig för toppeffekten med spanar jag. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Ett stort antal standardbilar har pedalstopp under gaspedalen för att hindra skador på vajrar, spjäll etc. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Nu är det nästan löst
för dig som hittar tråden med samma problem kan jag rekommendera Certex i Täby och Raceway på Södermalm. _________________ Micha Forsgren (Kihlströms Bil AB / Italienska lastbilar) Alfa 164 Q4 1997 Alfa 164 Turbo banracing i Car Challenge Audi A6 (frugans) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4970 besök totalt |