Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på bra broms-ok?
1, 2   >>
7901 besök totalt
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tips på bra broms-ok?

Behöver få lite hjälp av er med tips på bra bromsok som jag ska ha fram på min Volvo240
Jag ska använda mig av en bromsskiva från xc90 eller S60R och behöver ett ok som "sväljer" en skiva som är ca 25-30mm tjock..kanske porshe har några bra?jag behöver inte 6-kolvs,det räcker med 4-kolvs .Svara gärna med era synpunkter och även ca priser och vart man kan köpa dom oken.

Tacksam för svar.
Citera
johannes bengtsson
Skåne
Här sen Nov 2003

Re: Tips på bra broms-ok?

Magnus Sjögren skrev:
Behöver få lite hjälp av er med tips på bra bromsok som jag ska ha fram på min Volvo240
Jag ska använda mig av en bromsskiva från xc90 eller S60R och behöver ett ok som "sväljer" en skiva som är ca 25-30mm tjock..kanske porshe har några bra?jag behöver inte 6-kolvs,det räcker med 4-kolvs .Svara gärna med era synpunkter och även ca priser och vart man kan köpa dom oken.

Tacksam för svar.
Jag håller på och skriver en artikel om hur man bygger om en 240 till gatbil, har skrivit ett par sidor om bromsar. Du hittar artikeln här. Sidan om bromsar finns en bit in i artikeln.

Horda
Här sen Nov 2002

Porsche har fina 4kolvsok. Vanliga boxter har 24mm men klarar 25mm, boxter S har 28mm men klarar 30mm.

Dom här kanske?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6553

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Jag har Brembo lättmetall 4-kolvsok som sitter originalmonterade på Peugeot 406 Coupé på min 406 kombi. Originalskivorna är 305 x 28 mm, men jag skulle tro att oken fixar 30 också. De kostar ca 3500 kr/st nya hos Pug-handlaren (kommer inte ihåg exakt) men det har hänt att de hittats på skroten. De är ganska lika 944-oken, men är axiellt monterade (har för mig att Porsches ok är radiellt monterade?), dvs med integrerade monteringsflänsar där skruvarna går axiellt.

Det finns åtminstone PFC97 och EBC-belägg till dessa.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Jag har Brembo lättmetall 4-kolvsok som sitter originalmonterade på Peugeot 406 Coupé på min 406 kombi. Originalskivorna är 305 x 28 mm, men jag skulle tro att oken fixar 30 också. De kostar ca 3500 kr/st nya hos Pug-handlaren (kommer inte ihåg exakt) men det har hänt att de hittats på skroten. De är ganska lika 944-oken, men är axiellt monterade (har för mig att Porsches ok är radiellt monterade?), dvs med integrerade monteringsflänsar där skruvarna går axiellt.

Det finns åtminstone PFC97 och EBC-belägg till dessa.

Ska lägga en efterlysning på bildelsbasen.se efter dessa ok.Jag har en ganska så liten budget,så alla tips på "billiga" ok är bra!
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Kollade på http://brembo.progettointernet.com/Eng/Disco_modello_main.htm och svepytan på Pug-oken är inte för stor för Volvo-skivorna iaf, om det är så att det är likadana 305 x 28 mm skivor som sitter på S80?

Isåfall såg jag en eventuell nackdel med dessa skivor, de tar in kylluften från utsidan, vilket omöjliggör byggande av extra bromskylning.

Alfa 147/156 GTA har också liknande ok förresten.

Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Kollade på http://brembo.progettointernet.com/Eng/Disco_modello_main.htm och svepytan på Pug-oken är inte för stor för Volvo-skivorna iaf, om det är så att det är likadana 305 x 28 mm skivor som sitter på S80?

Isåfall såg jag en eventuell nackdel med dessa skivor, de tar in kylluften från utsidan, vilket omöjliggör byggande av extra bromskylning.

Alfa 147/156 GTA har också liknande ok förresten.

Inte samma som på S80,Det finns två typer till xc90
Stora diam 336mm, tjocklek 30mm
Lilla diam 316mm tjocklek 28mm (Dessa tänkte jag mig )

ska se om jag hittar en bild...

vänta lite nu...S80 skivor va det ju fram på en PV om va med i wheels för nåt nummer sen....undrar vad han hade för ok?

Hittade det nummret!..

Dom använde sig av porsche boxter ok,kostar 2250:-/st enligt tidningen..

Jag klarar mig med 305mm skivor från S80T6.

Men vad menade du med kylningen?att de tar in kylluften från utsidan??
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Seat Ibiza Cupra R har brembo 4-kolvs med skivor på 305mm dia och 28mm tjocka. Kostar 1672:- st nya. Då ingår belägg oxå

Se denna tråden för mer info: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5259

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
sitter dom oken du har bara på coupen?årsmodell?
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Magnus Sjögren skrev:
sitter dom oken du har bara på 406-coupen?årsmodell?
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Magnus Sjögren skrev:
Magnus Sjögren skrev:
sitter dom oken du har bara på 406-coupen?årsmodell?
Japp, 98-03 (liite osäker) sitter de på 406 Coupé, övriga modeller har enkolvs. Det sitter Brembo 4-kolvs på 607 V6 också, men vet ej vilka årsmod.

Men kolla hellre efter Seat/Porsche-oken om de är så mkt billigare.

Kylningen: om kylluften tas in i skivan från utsidan (mot fälgen) så får du ingen vidare effekt av att leda kylluftslangar till insidan.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Magnus Sjögren skrev:

Tacksam för svar.

Vad är det för problem du försöker lösa?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Varför inte ta oken också från Volvo S60R? Eller är de för dyra?
Att du inte vill ha XC90 ok förstår jag, de är gigantiska och extremt tunga flytande ok, men R-line bilarna har ju 4-kolvs.

Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Wankelsport skrev:
Varför inte ta oken också från Volvo S60R? Eller är de för dyra?
Att du inte vill ha XC90 ok förstår jag, de är gigantiska och extremt tunga flytande ok, men R-line bilarna har ju 4-kolvs.

De oken är inte så billiga...
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

ice skrev:
Magnus Sjögren skrev:

Tacksam för svar.

Vad är det för problem du försöker lösa?

För det 1:a vill jag kunna bromsa senare i böjarna,att ha "vassare" bromsar helt enkelt,sen ser ju inte 240:s orginal-skivor så upphetsande ut bakom ett par 18" BBS Challange.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Skaffa bra däck så kan du bromsa senare thumbs up

Edit: 15" R-däck kanske? då löser du problemet med små bromsar bakom stor fälg också

Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Eric Josefsson skrev:

Edit: 15" R-däck kanske? då löser du problemet med små bromsar bakom stor fälg också

Har handlat 4 st 235/40-18 pirelli Pzero corsa....duger väl att ha på en gammal volvo;)
Citera
johannes bengtsson
Skåne
Här sen Nov 2003

Magnus Sjögren skrev:
Eric Josefsson skrev:

Har handlat 4 st 235/40-18 pirelli Pzero corsa....duger väl att ha på en gammal volvo;)
Blir säkert helt lagom. Masserade skärmar?

Jag skulle rekommendera en uppsättning Wilwood-bromsar, kolla med Dalhems vad som passar bilen och din ekonomi...

Karlstad
Här sen Apr 2003

Tips:

Nyper man ok från stora feta bilar, fundera på om man tillverkar race belägg för t.ex en 2,5tons merca
Värt att kolla upp innan

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Kunta skrev:
Tips:

Nyper man ok från stora feta bilar, fundera på om man tillverkar race belägg för t.ex en 2,5tons merca
Värt att kolla upp innan
Japp, till Puggen finns det. Men det finns ingen anledning att använda dessa ok som det ser ut på bilderna av Seat-oken iaf. Dessutom är de radialmonterade vilket borde underlätta att få till vettiga adaptrar. Det borde ju finnas bra belägg till Seat-oken? Isåfall verkar de ju klockrena för det priset! Ser ut som nåt liknande oken i Gran Turismo-kitten på http://www.brembo.com/hp.htm .

Citera
skruffse racing
I dom djupa skogarna i Ljungskile
Här sen Dec 2002

Någon skrev och frågade om Volvos S60R ok och det är helt otroligt att dom kostar 4400:-/st hos Volvohandlaren medan Porsche GT3 ok ligger på 2800:-/st och då är båda 4 kolvsok och Brembo.

Allmänt banåkaforum
Tips på bra broms-ok?
1, 2   >>
7901 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande