Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (38262 totalt) |
Renault Clio Sport III 197 -06 (Vinterdvala, vilka mods?*)
Hej! Då var det dags för en alldeles egen projekt-tråd vilket ska bli spännande. Man har läst många intressanta och matnyttiga "Race- & banåkabilar"-trådar genom åren. Renault Clio Sport III 197 Motor: 2,0L 4-cyl tvärmonterad, 197 hk (vid 7 250 r/min), 6-växlad manuell Bromsar: Brembo ok och skivor, fram ventilerade 312 mm, bak 300 mm. Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak torsionsaxel Kaross: 2-dörrars, tjänstevikt 1240 kg Uppdaterat: [x] * Halvbur från Safety Devices [x] * Clio Cup avgassystem [x] * Carbon Lorraine RC6 belägg [x] * K-tec Racing stålomspunna slangar [x] * H&R coilovers [x] * H&R spacers 25mm [x] * Renault Clio Cup vinge [x] * Renault Clio Cup bogserögla [x] * Lackat gatfälgarna antracitgrå med Renault Sport gul kant [x] * Lackat banåkafälgarna i Renault Sport gul Enda sedan jag köpte min förstabil, en Peugeot 106 Rallye, har jag varit fast i Hot Hatch-träsket. Har alltid varit svag för varvande sugmotorer, även om en turbobil också kan ha sin charm. Efter att ha sneglat lite närmare på Renault Clio Sport 197 en längre tid och läst på en hel del om dom på engelska Clio-forum (www.cliosport.net) bestämde jag mig för att köpa en sådan. Det kryllar inte direkt av dessa i Sverige men i förra veckan slog jag till på en. ![]() Måndagen den 1/2 -2010 tog jag flyget från Arlanda till Örnsköldsvik där min blivande bil fanns hos Nordemans Bil AB. Säljare var Magnus Wernblom (gamla hockeyspelaren i MODo ni vet som kanske är mer känd i utvisningsbåset än på isen ![]() ![]() Det tog sin lilla tid att ta sig hemåt från Örnsköldsvik, väglaget var inte det bästa där uppe med oplogade vägar och snörök från framförvarande tradarchaufförer som försökte göra sitt jobb. ![]() Knappt 70 mil senare hade jag hittat hem och parkerat i garaget som hör till lägenheten. Dock inte där jag skruvar utan det blir hos föräldrarna i pappas garage som är betydligt finare och bättre. _________________ Nils Erixon |
||||
|
||||
Re:
Den verkar ju inte hjälpa eftersom bilen på bild 1 har blivit av med halva stötfångaren bak, och bil 2 har baken i luften ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
Re:
Nej det verkar inte bättre ![]() Var väl mest ur utseende synpunkt ja beställde den, det ser så tomt ut utan tycker jag. Det råder lite delade meningar om ifall Clio 197:an ska vara vingbeklädd eller inte på engelska forumen, en del gillar den, en del inte. Jag tycker den är skitläcker ![]() _________________ Nils Erixon |
||||
Cup vingen är snygg
![]() ![]() _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Re:
Kanterna finns att köpa i klarlackad kolfiber ![]() |
||||
Re:
Jag har tittat på frontläppen också men tänkte först montera coiloversen för att se om bilen blir någorlunda brukbar hemma i "puckelpist-mecca" med alla farthinder, borde dock inte vara några konstigheter. Jag har köpt en äkta Clio Cup-vinge, de som finns hos Renualt Sport som originaltillbehör är inte exakt samma som dom de använder på Cup-bilarna. Dels skiljer sig infästning men även hörnen. Hörnen på Cup-bilarna är i samma material som vingplanet, den vinge som Renualt Sport själva säljer är något mjukt material precis som du säger. Ska det vara så ska det ![]() Frontläppen är dock sjukt snygg......så det kanske blir en sån oxå ![]() _________________ Nils Erixon |
||||
Re:
Tack David! ![]() Just nu räcker inte riktigt tiden till då det är massor på jobbet. Tvättade i förra veckan men som det är på vägarna nu ser det likadant ut igen efter 5 minuter. Nästa helg ska jag montera fjäderbenen så tänkte tvätta och göra en liten rekond i samma veva. _________________ Nils Erixon |
||||
Har lyckats fått nys om ett gäng bolt-in bur från Safety Devices som säljs ut tokbilligt, bara £100 per bur! De har varit monterade i några av de trackdaybilar som hyrs ut på oulton Park i England, så jag hoppas kunna köpa loss en sådan, inväntar svar från säljaren som tydligen ska vara svår att få tag på enligt grabbarna på CliOSport.net.
![]() _________________ Nils Erixon |
||||
Efter ordentlig tvätt igår åkte Clion in i garaget hemma hos mamma och pappa.
Imorgon väntar montering av H&R coiloversen som äntligen kommit från Tyskland. ![]() ![]() Räsern uppställd på pallbockar i väntan på morgondagen. ![]() Coiloversen som ska på. _________________ Nils Erixon |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (38262 totalt) |