| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Koni vs Coilover vs standard. Clio Sport
|
1284 besök totalt |
|
Har blivit nyfrälst Clio ägare. Blir mer och mer sugen på att testa bankörning också. Men... först och främst måste jag byta stötdämpare, såg några oljedroppar på kolvstången, och det märks vid utfjädring att dämparna inte hänger med. Nya orginaldämpare är riktigt billiga. 2500kr så har jag nya dämpare runt om. Helt OK. Den har gått 15000mil och känns fortfarande fast och bra, så när som på utfjädring. För gatbruk skulle jag egentligen inte vilja ha någonting annat heller. om omgång konidämpare kostar ca 6000kr. Det är också helt OK. OM... det blir som Öhlinskänsla på motorcykeln. Alltså, både hård och fast, men följsam på samma gång. Jag vill absolut inte ha en bil som är som att det sitter 4 järnspett till stötdämpare. Hur det än är så kommer 99% att vara vardagskörning, som kommer att förgyllar med lite banåkningar ett par gånger/ år. Coilover känns mest som Bling bling i klassen under 10'000kr. Eller har jag fel? Jag vill inte sänka bilen. Det skrapar i tillräckligt mycket ändå. Mats _________________ Mats Lind |
||
|
En trevlig förbättring är att montera Eibach "Pro-Kit" fjädrar. Ganska billiga och i ungefär samma höjd som original. Gör bilen mycket trevligare på gatan och på bana. Jag har kört med de fjädrarna och originaldämpare och tycker att det funkar riktigt bra. Har inte provat Koni (ännu) men vad jag hört har original sportdämparna tuffare kompressionsdämpning än gula Koni (andrahandsuppgifter, vet ej om det stämmer).
Konidämparna går ju att ställa åt på returen, så tillsammans med lite tuffare fjädrar (än pro-kit) kan nog Koni funka bra iom att man ju kan skruva åt returen på dem. För huvudsakligen gata och nå'n enstaka bana/slalom är originaldämpare med Eibach Pro-Kit fjädrar en bra setup. Jag skulle hellre lägga pengar på originaldämpare och Pro-Kit fjädrar än bara Konidämpare. |
||
|
Re:
Det låter ju bra, med tanke på att orginaldämparna är så pass billiga. Fjäderkit kostar inte skjortan heller. Men.. har alla Konidämpare justerbar retur? Trodde bara det var dom lite värre som hade det! Tar man steget och vill justera dämparna, så vill jag ha kontroll över både retur och komp. Mats _________________ Mats Lind |
||
|
Re: Koni vs Coilover vs standard. Clio Sport
Är det inte ungefär det här som orginalsättningen är anpassad för ?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Re:
De enklaste KONI:sarna (Street Special och Street Sport) har bara en ratt (returdämpning). De ballaste (2822) har fyra rattar (lågfartskompression, högfartskompression, lågfartsretur och högfartsretur). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1284 besök totalt |