Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
714 besök totalt |
F2004 - lämpliga mått?
Här är några data för F2004:
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Tror ni att det där axelavståndet kan vara ett allmänt lämpligt mått i förhållande till spårvidden/bredden, eller är det inte överförbart till vanliga racebilar?
Borde inte vara helt fel att utgå ifrån i varje fall? De kör ändå på ganska varierande banor ifrån Monaco till Monza. Ibland har de kört med olika axelavstånd men nu tror jag att de kör med samma på alla banor, men inte säker. Lagom låg. Speciellt med tanke på att den är "onödigt" p.g.a. luftintag och säkerhetsbestämmelse. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jo, bredden är reglerad och därmed spårvidden eftersom däcksbedden också är reglerad. Men 180 cm är ju en inte helt konstig bredd på en vanlig bil, så då kanske 3050 mm kan vara ett lämpligt axelavstånd på en sådan bil.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Fast en F1 körs ju oftast under helt andra förhållanden än en "touringbil", eller du kanske menar en formelbil?
Mega downforce och över 300 blås ser man ju inte ofta på Svenska banor. Tyvärr. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Ferrari har till i år kortat hjulbasen 50 mm. F2002 hade samma som i år.
Förra årets lite längre hjulbas fungerade inte så bra för Ferrari. Den längre hjulbasen var en del av hela konceptet där man mellan kval och träning skulle flytta barlast. Det förbjöds strax innan säsongsstart och Ferrari stod med en bil byggd efter ett koncept som därmed var rejält vingklippt. Det är en av anledningen till att det gick så "dåligt" för Ferrari förra F1-säsongen. Man fick oerhörda problem med att ställa in bilen så att den gick bra både på kval och race. Bilen var i och för sig snabb men det tog långt tid att hitta inställningarna och ofta misslyckdes man. Man tror att de bästa stallen har närmare 80-100 kg barlast att fritt flytta runt i bilen vilket gör att bilen utan förare och barlast väger kring 420 kg med vätskor. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Jag undrar om de kan ha så himla mycket mindre axelavstånd rent utrymmesmässigt. En nära på liggande förare skall få plats, plus motor och delar av växellåda/diff. Känns inte som att det är överdrivet med plats över att få in det inom 3 m.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
714 besök totalt |