| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Huvudströmbrytar fråga
|
1630 besök totalt |
|
Huvudströmbrytar fråga
Tjena! Var ute i garaget igår och skruvade lite. Fick färdigt den externa vajern till huvudströmbrytaren. Men tyvärr har tidigare ägare bara kopplat pluskabeln på batteriet till brytaren. Motorn dör alltså inte när man dra huvudbrytaren. Räcker det med att lägga tändströmmen på ett relä som styrs av huvudbrytaren? Eller måste jag köpa en flerpolig brytare för flera hundra spänn? För enklast måste väl vara att fixa så att tändningen till motorn bryts när man drar huvudströmbrytaren? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Så här står det i TR
TR 5.13 Huvudströmbrytare Huvudströmbrytaren ska inkopplas så att den bryter batteri, stänger av motorn samt bryter B+ kretsen till generatorn. Det är tillåtet att fortfarande ha motorelektroniken inkopplad för att försörja eventuella minnesfunktioner. Den ska vara av en gnistfri modell och vara lätt åtkomlig såväl inne i som från utsidan. På utsidan av en täckt bil ska strömbrytaren obligatoriskt vara placerad på den undre delen av vindruteramen på förarsidan. Platsen för strömbrytaren ska vara utmärkt av en röd blixt på blå botten inom en vit triangel med en bas av minst 12 cm. Tillämpning: Se Nedan länk till TR http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Med andra ord så måste det till minst ett relä för att även bryta b+(tror jag inte görs idag) samt ett relä för tändströmmen. Eller montera dit en flerpolig brytare istället. Ytterligare en punkt på checklistan...
Relä för b+ gissar jag behövs ett kraftigt sådant. Var köper man grövre 12V reläer, Elfa? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re:
I "den riktiga" brytaren är det tre separata brytare, två slutande och en öppnande, en stor slutande till B+, en liten till tändspolen eller liknande och en öppnande som alltså sluter när du stänger av motorn med brytaren, den tar hand om resterande strömmen som genereras när generatorn varvar ner och jordar mot kaross via ett motstånd. Så köp en riktig... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Jo, det lutar nog åt det, 350 spänn är inte så farligt heller när allt kommer kring... Läste nåt om motstånd att koppla in, men det är alltså inbyggt i en 6-polig brytare? Tänkte koppla enligt denna tråd, om ingen säger nåt annat. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
här finns lite info också, om du nu törs trotsa MaZ uppmaning...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
|
Efter att ha varit i garaget ikväll så kommer jag nog sätta ett relä som drar tändströmmen istället för en 6-polig brytare. Befintlig brytare bryter batteri samt B+ på starten, behövs alltså bara bryta tändningen så kommer motorn att dö. Slänger väl in ett motstånd också för att rädda generatorn om jag fattat rätt. Det finns tillräckligt att pyssla med inför säsongen ändå, och att pilla dit ett relä känns som tillräckligt med jobb.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Huvudströmbrytar fråga
|
1630 besök totalt |