Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var går smärtgränsen i fjäderhårdhet? (på en BMW e30)
<<   1, 2, 3, 4
16979 besök totalt
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
120N/mm fram har oftast 180N/mm bak, -tja detta kanske är "rejsa" standard, men flertalet har inte provat på bana utan räknar och tycker tills ögonen blöder

Helt klart håller med, därför jag garderade mig 2-3 gånger i det inlägget med att säga att detta inte är rätt - fel - bra - dåligt. Bara vad många verkar köra med. ("medeltalet" förklaringen)

Kul att vi kan få fler med i diskussionen, speciellt när dom har tonnvis med förstahands erfarenhet

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

fuling skrev:
Citat:
standard, men flertalet har inte provat på bana utan räknar och tycker tills ögonen blöder

Men man BÖR ha koll på sambanden, där är torin bra.
Sen svar ja, man MÅSTE prova.

Absolut, inte kul att börja prova 50N/mm från målet. Blir dyrt med fjädrar då

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Man måste starta någonstans med fjädrar också. Det går inte (för mig i allafall) att köpa på sig 5 uppsättningar och prova sig fram. Nu har ju tråden utvecklats till något helt annat (positivt!) än när den startades men idé va att få fram en bra fjädersetup att börja på.

Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006

fjäder

Som jag läste första inlägget så var frågeställningen lagom hård fjäder för körning på väg och bana dvs en kompromiss.

Som det har utvecklats och nu rekommenderats så skulle inte jag vilja passera en järnvägsövergång eller åka i bilen ner till ringen.

Å andra sidan så har jag aldrig sysslat med kompromisser så jag har ingen rekommendation att lämna utom möjligen att man ska bestämma sig för bana eller gata.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

timmy1701 skrev:
Cédric skrev:
Köra utan krängare är lite hotrod-nödlösning. Testade detta i verkligheten. Jag har två 924or en med 125 och en med 177 hästar. Den ena orginal (sugmotorn) den andra har bamsekrängare och hårdare fjädrar. Bak gick jag upp från 14 till 22 mm (Givetvis justerbar), enligt "andra" så är det omöjligt pga hjulspinn men enligt mig så är det balansen som är det viktiga. Och se vad som hände, fast min turbobil har 50 hästar mer än orginal924an så är den klistrad i acc ut ur kurvorna där orginal 924an med 125 hästar spinner. Dessutom är cambern avsevärt mer tilltagen på turbobilen...

Så du menar att du gjorde en hårdare krängar inställning bak och fick den mindre överstyrd? Tack för att du delar med dig Cedric, alltid kul att höra lite förstahands info i vårt teoretiska tänkande

Jag pratade igen med Jimmy från RPM ( www.raceperformancemodified.com/ ), som bygger coilover paketet och även han sa att deras m3 förare och många andra (e30) racebilar dom jobbat på inte kör med krängare bak. Är det någon som har testat detta på bmw e30? Det måste ju finnas NÅNTING bakom det om det är en så stor skara folk som kör på det viset.

ojda, missade kanske att en motsvarande tjockiskrängare hamnade fram (28mm). Poängen var att acc-fästet ut ur kurvorna var avsevärt förbättrat, tjockiskrängaren till trots (ingen diffbroms), detta trots att så många hävdar att det är omöjligt att köra med krängare bak för att fästet blir så dåligt.

Aja, hoppas du får till en schysst fjädersättning, glöm inte justerbara krängare. Det är det najsaste som man kan ha. Då kan du lätt justera in balansen precis där du vill ha den, även om du gör små förändringar som hjulvinklar osv..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Cédric skrev:
timmy1701 skrev:
Cédric skrev:
Köra utan krängare är lite hotrod-nödlösning. Testade detta i verkligheten. Jag har två 924or en med 125 och en med 177 hästar. Den ena orginal (sugmotorn) den andra har bamsekrängare och hårdare fjädrar. Bak gick jag upp från 14 till 22 mm (Givetvis justerbar), enligt "andra" så är det omöjligt pga hjulspinn men enligt mig så är det balansen som är det viktiga. Och se vad som hände, fast min turbobil har 50 hästar mer än orginal924an så är den klistrad i acc ut ur kurvorna där orginal 924an med 125 hästar spinner. Dessutom är cambern avsevärt mer tilltagen på turbobilen...

Så du menar att du gjorde en hårdare krängar inställning bak och fick den mindre överstyrd? Tack för att du delar med dig Cedric, alltid kul att höra lite förstahands info i vårt teoretiska tänkande

Jag pratade igen med Jimmy från RPM ( www.raceperformancemodified.com/ ), som bygger coilover paketet och även han sa att deras m3 förare och många andra (e30) racebilar dom jobbat på inte kör med krängare bak. Är det någon som har testat detta på bmw e30? Det måste ju finnas NÅNTING bakom det om det är en så stor skara folk som kör på det viset.

ojda, missade kanske att en motsvarande tjockiskrängare hamnade fram (28mm). Poängen var att acc-fästet ut ur kurvorna var avsevärt förbättrat, tjockiskrängaren till trots (ingen diffbroms), detta trots att så många hävdar att det är omöjligt att köra med krängare bak för att fästet blir så dåligt.

Aja, hoppas du får till en schysst fjädersättning, glöm inte justerbara krängare. Det är det najsaste som man kan ha. Då kan du lätt justera in balansen precis där du vill ha den, även om du gör små förändringar som hjulvinklar osv..

Det där påvisar ju att det är den relativa krängstyvheten (fram/bak) som är den viktiga, inte absoluta värden.
En effektiv vinge kan ju kullkasta det hela med så man får se helheten.

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

MaZ skrev:
Cédric skrev:
timmy1701 skrev:
Cédric skrev:

Det där påvisar ju att det är den relativa krängstyvheten (fram/bak) som är den viktiga, inte absoluta värden.

Fast vinge gör ju inte så mycket för fästet under acc ur långsamma kurvor (idioten på knutan,ejes på gelleråsen eller F2 på mantorp)

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Michael Bäck skrev:
MaZ skrev:
Cédric skrev:
timmy1701 skrev:
Cédric skrev:

Fast vinge gör ju inte så mycket för fästet under acc ur långsamma kurvor (idioten på knutan,ejes på gelleråsen eller F2 på mantorp)

Nej, men för setupen på bilen och fjäderstyvheten bak tänkte jag. Har man en rejäl vinge så behöver man mer fjäder bak annars gör det åt helvete så fort vingen funkar. Monumental understyrning.

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad är en bra fjädersetup?

Vi har stött på olika infallsvinkar på fjäderhårdheten bak pga med eller utan krängare.
Nu är det bara, bara sa fa... , att välja vilken väg man vill gå.

Patrik Skoog tabeller, är väll för slicks. Eller?
om ja så är slicksbilar för det mästa satta hårdre än R-däcksbilar som är hårdare än gatdäcksbilar.
obs åvanstånde mening behöver inte vara helt sanna i alla fall, men ger ett litet hum.

Sen krängaren, att bara ange diamter säger inte så mycket.
Hmm om man antar dessa är lika i form så kan man räkna på styvhetsförhållande då stvheten styrs av dimatern(d) upphöjt 4 (d^4 eller d*d*d*d)
tex 19 o 21

21^4/19^4 -->ca 1,5
Mao 21 är 1,5ggr så styv som 19

EDIT:
Citat:
Som det har utvecklats och nu rekommenderats så skulle inte jag vilja passera en järnvägsövergång eller åka i bilen ner till ringen.

Vi får ta fram ett ömhetstal på röven

Göteborg
Här sen Nov 2002

Slicks från slutet på 80-talet dessutom. Hur står dom jämfört med dagens R-däck tro?

BMW 330i -05
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Kan inte va bra grepp i 20 år gammalt gummi!

Angående Rolfs kommentar om hur det har utvecklats och att den kommer bli hård. Jag tänkte först beställa en uppsättning mjukare fjädrar för att sen kompletera med en sats för ren bana, men jag har beslutat att gå andra vägen, en setup för bana (ändå i den mjuka skala för detta), och se hur det blir för att sen om det behövs skaffa en till.

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re: Var går smärtgränsen i fjäderhårdhet?

Michael Bäck skrev:

Det är oftast inte fjädrarna som gör bilen obekväm på vägen utan när dämparna är för hårt ställda.
Jag har justerbara dämpare på min & det funkar fint att åka gata på mjukare inställning
dock så är ljudnivån olidlig så det faller på den

citerar mig själv ang hårdheten & gatåka

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006

Re:

timmy1701 skrev:

Angående Rolfs kommentar om hur det har utvecklats och att den kommer bli hård. Jag tänkte först beställa en uppsättning mjukare fjädrar för att sen kompletera med en sats för ren bana, men jag har beslutat att gå andra vägen, en setup för bana (ändå i den mjuka skala för detta), och se hur det blir för att sen om det behövs skaffa en till.

Hej Marcus Ta råd från av dom som har provat setup av fjädrar och framförallt krängare på en E30. Transaxel bilar typ porsche och gtv har helt annat utgångsläge och bör inte jämnföras med en E30 då får du köpa många prylar i onödan.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Rolf.osbeck skrev:
timmy1701 skrev:

Hej Marcus Ta råd från av dom som har provat setup av fjädrar och framförallt krängare på en E30. Transaxel bilar typ porsche och gtv har helt annat utgångsläge och bör inte jämnföras med en E30 då får du köpa många prylar i onödan.

Notera att jag inte ger några råd om vilka fjädrar som skall köpas utan bara diskuterar allmänt. Skrev jag mina fjäderkonstanter här så skulle ni nog ramla omkull om ni inte fick reda på att jag har MR ~0.5 fram och 1.1 bak.

BMW 330i -05
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare

Michael Bäck skrev:
Michael Bäck skrev:

Det är oftast inte fjädrarna som gör bilen obekväm på vägen utan när dämparna är för hårt ställda.
Jag har justerbara dämpare på min & det funkar fint att åka gata på mjukare inställning

Detta spelade stor roll i att jag bestämde mig för riktiga fjädrar direkt, tack herr Bäck

(får se om allt lirar bra med däcken jag köpte av dig i höstas )

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

timmy1701 skrev:
Michael Bäck skrev:
Michael Bäck skrev:

Detta spelade stor roll i att jag bestämde mig för riktiga fjädrar direkt, tack herr Bäck

(får se om allt lirar bra med däcken jag köpte av dig i höstas )

Vad tänkte du välja för fjädrar & krängare

Vad var det för däck du tänkte köra på ?

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

timmy1701:
Vill du berätt vad det vart(vad du tänker köpa)? (fjäderhårheter)

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Just nu lutar det åt runt 80N/mm fram 120N/mm bak (fast omräknat till coilover, räknade ut det som ~460lbs fram ~260lbs bak), blev rekomenderad 450lbs - 275lbs men får se vad jag bestämmer mig för, kommer ligga runt detta. Jag har typ en vecka på mig att vela om det i allafall.

Krängare kommer jag köra med original till att börja med, behöver lite pengar i kassan innan jag kan uppgradera, får se om jag flyttar krängar fästet till fjäderbenen, får ett fäste ditsvetsat när dom bygger dom i vilket fall.

Däck blir r888 tills dom är slut iallafall

PS förlåt Johan för att jag använder dessa äckelmått men det är dom jag beställer i så det är lättast så

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

timmy1701 skrev:
Just nu lutar det åt runt 80N/mm fram 120N/mm bak (fast omräknat till coilover, räknade ut det som ~460lbs fram ~260lbs bak), blev rekomenderad 450lbs - 275lbs men får se vad jag bestämmer mig för, kommer ligga runt detta. Jag har typ en vecka på mig att vela om det i allafall.

Krängare kommer jag köra med original till att börja med, behöver lite pengar i kassan innan jag kan uppgradera, får se om jag flyttar krängar fästet till fjäderbenen, får ett fäste ditsvetsat när dom bygger dom i vilket fall.

Däck blir r888 tills dom är slut iallafall

PS förlåt Johan för att jag använder dessa äckelmått men det är dom jag beställer i så det är lättast så

Tänk bara på att framkrängaren inte är problemet till en början.
Behåller du fram & gå på med lite hårdare bak.

Billigaste sättet är att tillverka egna justerbara stag då kan du spänna
upp orginalkrängaren bak & minska understyrningen.

När du sedan byter till grövre krängare kan du använda samma bitar men får
fila upp hålet lite bara föa att passa den nya krängaren.

Lite bilder på hur jag byggde mina.

Krängare fram & bak

Delarna klara

Delarna monterade

Monterat på bilen

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

MaZ skrev:
...Skrev jag mina fjäderkonstanter här så skulle ni nog ramla omkull om ni inte fick reda på att jag har MR ~0.5 fram och 1.1 bak.

Skrev jag mina fjäderkonstanter; 'skulle ni ramla omkull, även om jag skrev MR.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Var går smärtgränsen i fjäderhårdhet? (på en BMW e30)
<<   1, 2, 3, 4
16979 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande