Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Avgassystem i mässing?
1 besök senaste veckan (4350 totalt)
Regge
Lund
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Avgassystem i mässing?

Avgassystem i mässing, eller slut delen? Någon som hört talats om att det används?

Fick höra av en bekant att i motorcykel/chopper kretsar så används detta för att ge lite extra "klang" i avgasljudet?

Knepig fråga, men alltid intressant att höra folks erfarenheter/kunskap ang olika materialval när man bygger ett avgasystem.

Vänligen,
Erik

Kör: Miata -04

#31 MX5 Cup, SPVM

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

"Mässingsblås" låter ju annorlunda än "träblås" så varför skulle det inte skilja sig från rostig svartplåt eller rostfritt?

Men vad som är mest angenämt är ju subjektivt, precis som med musik...

UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Knappast något som används i större utsträckning. Stål och aluminium är billigare och sannolikt lättare att jobba med.

Long valley
Här sen Nov 2005

EN del hojbyggare väljer oxå att göra megafon av koppar som de avslutar avgasystemet med just för att uppnå ett annat ljud

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Brorsan har haft två bilar med mässingsslutrör, en Starlet och en Commodore. Jag rekommenderar det inte till en bil som ska användas på bana eftersom det blev mastiga resonansljud på en del varvtal.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

bulldog skrev:
EN del hojbyggare väljer oxå att göra megafon av koppar som de avslutar avgasystemet med just för att uppnå ett annat ljud

Det är kul med lite hokuspokus åxå. Jag har läst utredningar om olika träslag i gitarrhalsar och greppbrädor som jag undrar var författarna fått saker och ting ifrån. Om jag knyter för ögonen på en en av dessa personer så kan han aldrig tala om vilket träslag han spelar på. På 60 talet så var det kopparrör som gällde i raggarkretsar.
okay, allting har en inverkan, men den största ljudfaktorn är konstruktionen. Materialet bör anpassas med ugångspunkt på mer praktisk nivå.

Göran

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Göran Malmberg skrev:
bulldog skrev:

Det är kul med lite hokuspokus åxå. Jag har läst utredningar om olika träslag i gitarrhalsar och greppbrädor som jag undrar var författarna fått saker och ting ifrån. Om jag knyter för ögonen på en en av dessa personer så kan han aldrig tala om vilket träslag han spelar på. På 60 talet så var det kopparrör som gällde i raggarkretsar.
okay, allting har en inverkan, men den största ljudfaktorn är konstruktionen. Materialet bör anpassas med ugångspunkt på mer praktisk nivå.

Göran

Tar vi 2 till utseendet hyfsat lika system men ett i vanligt stål och ett i rostfritt så tycker jag de rostfria har mer klang och lite vassare ljud.

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är ett vassare ljud när man gasar på i bara mässingen, med dämpare på så är det dovare

Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

steffe skrev:
Det är ett vassare ljud när man gasar på i bara mässingen...

Skulle snarare säga att det är coolare, med betoning på kallare då alltså....

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Några jag känner hade på 80-talet avgassystem i mässing på en gammal 911:a med rallycross-motor. Det blev sådana fruktansvärda resonanser att de bytte ut det mot stål efter bara några dagar, men det lär enligt utsago ha varit ett jäkla gott ljud när man inte råkade träffa resonansfrekvenserna.

Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Re:

steffe skrev:
Det är ett vassare ljud när man gasar på i bara mässingen, med dämpare på så är det dovare
thumbs up

Avgassystem i mässing?
1 besök senaste veckan (4350 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande