| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgassystem i mässing?
|
1 besök senaste veckan (4350 totalt) |
|
Avgassystem i mässing?
Avgassystem i mässing, eller slut delen? Någon som hört talats om att det används? Fick höra av en bekant att i motorcykel/chopper kretsar så används detta för att ge lite extra "klang" i avgasljudet? Knepig fråga, men alltid intressant att höra folks erfarenheter/kunskap ang olika materialval när man bygger ett avgasystem. Vänligen, Erik _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||
|
"Mässingsblås" låter ju annorlunda än "träblås" så varför skulle det inte skilja sig från rostig svartplåt eller rostfritt?
Men vad som är mest angenämt är ju subjektivt, precis som med musik...
|
||||
|
EN del hojbyggare väljer oxå att göra megafon av koppar som de avslutar avgasystemet med just för att uppnå ett annat ljud
|
||||
|
Brorsan har haft två bilar med mässingsslutrör, en Starlet och en Commodore. Jag rekommenderar det inte till en bil som ska användas på bana eftersom det blev mastiga resonansljud på en del varvtal.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Re:
Det är kul med lite hokuspokus åxå. Jag har läst utredningar om olika träslag i gitarrhalsar och greppbrädor som jag undrar var författarna fått saker och ting ifrån. Om jag knyter för ögonen på en en av dessa personer så kan han aldrig tala om vilket träslag han spelar på. På 60 talet så var det kopparrör som gällde i raggarkretsar. okay, allting har en inverkan, men den största ljudfaktorn är konstruktionen. Materialet bör anpassas med ugångspunkt på mer praktisk nivå. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Tar vi 2 till utseendet hyfsat lika system men ett i vanligt stål och ett i rostfritt så tycker jag de rostfria har mer klang och lite vassare ljud. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Några jag känner hade på 80-talet avgassystem i mässing på en gammal 911:a med rallycross-motor. Det blev sådana fruktansvärda resonanser att de bytte ut det mot stål efter bara några dagar, men det lär enligt utsago ha varit ett jäkla gott ljud när man inte råkade träffa resonansfrekvenserna.
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Avgassystem i mässing?
|
1 besök senaste veckan (4350 totalt) |