Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
740 besök totalt |
Några förslag på styservomontering?
Jag har stött på problem vid montering av styrservot på min OG saab 900. Jag måste flytta hela styningen bakåt i bilen så att vinkeln på styrlederna hamnar helt fel ![]() _________________ Per Wahlqvist |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Svårt att förklara
![]() Det blå är styrservot och det ljusgrå är min fördelningslåda. Det går inte att montera styrservot ovanför lådan, det finns inte plats. Det finns utrymme bakåt så man måste hitta på något klurigt för att få till det hela. _________________ Per Wahlqvist |
||
Finns det inte plats så får man göra plats...tror att det är enda möjligheten om du ska använda kuggstång. Men för all del så har det ju byggts en och annan bil med styrsnäcka och hjälparmar... ![]() _________________ Karl Brag |
||
Jag fattar inte riktigt vad du menar.
Styrervo.....???........är det kuggstången du menar........eller..?? och hur har den hamnat så långt bak..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Du har så rätt, jag menar kuggstång. SAABarna är ju inte riktigt gjorda för 4WD. Växellådan ligger ju rakt under motorn och kuggstången rakt bakom växellådan så det är trångt. Uppåt sitter alla remhjul osv. på motorn så det är kört. Har med andra ord bara plats bakåt. Att sedan lirka ut en ny axel till bakhjulen var ett äventyr i sig men nu sitter den där. (Dock på bekostnad av plattsbrist för kuggstängen) _________________ Per Wahlqvist |
||
Kuggstången och div. styrstag när man har styrsnäcka........ingår i hjulgeometrin. Så det är inte bara att flytta.
och det är omöjligt att svara på.....utan att ha sett grejorna. Men ska du bygga något som kommer att gå fritt från saker som sitter ivägen.......så måste du ta hjälp av någon som kan hjulgeometri. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Kan man lägga kuggstången under fördelingslådan??????
om detta går måste man också flytta styrarman i höjdled så styrstagen får vättiga vinklar så styrgemetrin inte ändras så mycket vid krängning och fjädring. Allså det gäller att hålla tungan i rätt mun när man flyttar runt kuggstången, precis vad ButterflyRacing säger. Har du std drivpaket fram????? _________________ Johan Sjölinder |
||
Standard och standard lite ändrat är det ju. Jag har förstärkta inre drivknutar och nytillvrkade drivaxlar. Har monterat SAAB 9000 spindlar på original undre bärarm och gjort nya coilovers. Det är Ca 8 cm under fördelningslådan ner till marken så det är helt kört. _________________ Per Wahlqvist |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
740 besök totalt |