Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1464 besök totalt |
Medlemskap klubbar - körning på Knutan
Lånar Dennis inlägg lite. För att köra (tävla/träna) mer på Knutan så finns det två klubbar som man kan bli medlem i. Hyllinge MS
-Köra tisdagstränignarna gratis -Årsavgift 300 kr-Bilen måste ha säkerhetsutrustning -Chaffisen måste har personlig säkerhetsutrustning och licens - www.hyllingems.nu MGCC
-Köra tisdagsträningarna för 150 kr/tillfälle -Köra klubbmästerskapet, 2 på Knutan, 1 på Sturup, 1 på F5 Ljungbyhed och en backtävling Minnesberg -Årsavgift minns ej säkert, men ca 400 kr tror jag -Bilen behöver *inte* ha säkerhetsutrustning -Chaffisen måste har personlig säkerhetsutrustning och licens - www.mgcc.nu _________________ Pär Hylander |
||||
Typ många tisdagar under säsong, har dock inte sett någon kalender än. ![]() Saxar in lite från MGCCs hemsida Reglemente för MGCC:s klubbmästerskap Roadsport A - enligt Clubmens formula Roadsport B - enligt Clubmens formula Roadsport C - enligt Clubmens formula Historic- Bilar tillverkade t.o.m. 1965. ID-handling krävs ej, däremot måste bilarna vara tidsenliga. RS-Modsport o.Racersport 1800. Licens Engångslicens kan utfärdas vid behov. Vagnbok Krävs ej. Förarens utrustning Godkänd skyddshjälm, handskar, racingoverall, skor av läder/flamsäkert material. Skyddsbåge/bur obligatorisk i bilar utan bärande takkonstruktion. Dock inte i Historic-klasserna A-E t.o.m. 1961 års modell. Bälten Minst trepunktsbälten. I Historic-klasserna A-E inget krav. _________________ Pär Hylander |
||||
Många tisdagsträningar vet jag inte om det är, brukar väl vara 4-6 på en säsong ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag pratade med Zoran Lukic (v ordförande HMS) i höstas om vad vad som krävs för att få vara med på tisdagsträningarna. Han sa att har man en bil med bur är det bara att köra. I.o.m han var min instruktör på min licenstagning tyckte han jag skulle skaffa mig så mycke träning jag kunde, han antydde att även om inte bilen har vagnsbok och hela köret så var man välkommen att träna. Så har man en bil med bur/båge och är medlem i MGCC eller HMS så kan man ju köra dit och höra efter om det går bra att vara med..
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
hmmm...
så för att få köra på knutan så måste man ha bur och licens alltså... ![]() Bur har jag inte... Licenstagningens ända tillfälle detta året var väl i mitten på april (som diskuterades i en annan tråd)? Bur sitter inte i pontiacen nu, vilket alltså gör att jag inte får köra där? Hur mycket bur måste det vara och vad är skillnaden på bur och båge? Licenstillfället missar jag eftersom jag är i staterna under den perioden ![]() ![]() men enkelt uttryckt så antar jag alltså att jag inte får köra något på knutan denna säsången eftersom jag inte har licens o bur? ![]() rätta mig GÄRNA om jag har fel ![]() |
||||
KAK/S hade någon träff på Knutan förra året där man kunde köra med sin gatbil och utan licens. Kommer ihåg det för det var någon som totalkvaddade sin Peugeot efter NGK - först i muren sen slog runt. Han klarade sej dock utan skador men det blev ett rejält kuddkrig i kupén.
![]() Tror det var ngt joint venture med MGCC. |
||||
MGCC körde klubbmästerskap (vår eller höstrace, kommer inte ihåg vilket) på fm och KAK hade fri körning på em.......... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Jag menar att du kan köra MGCCs klubbtävlingar (utan bur) eftersom din Pontiac rimligen kan räknas som en sportvagn (ja, det finns säkert medlemmar av gamla gardet i MGCC som inte tycker det är sportvagn, eftersom den inte är engelsk och inte är från 50-talet...... ![]() Licens finns det flera tillfällen att ta, KAK hade det vid flera tillfällen på Sturup förra året. _________________ Pär Hylander |
||||
HMS
Tror även att man måste ha sin licens hos HMS för att åka gratis, annars kostar det nog nån hundring eller så på tisdagsträningarna. Angående bur så har jag på tisdagsträningarna set billar med enbart "gatbilsbur" som fått köra. Med gatbilsbur menar jag att tex bakre diagonalsträva och /eller strävor till främre fjäderbenstorn saknats. Dock räcker det nog inte med bara huvudbåge och bakre strävor. _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
det var mgcc/KAK/Lazzat som hade detta tesammans. alla fick köra på eftermiddagen - utan säkerhetsutrustning & så - bara man hade långärmat/långbyxor/handskar/hjälm i ickebrännbart material. jag har peugeot smällen på video - stod uppe i NGK tornet K ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Re: HMS
Enligt roadsportreglementet så räcker det med båge (och diagonalsträva och det bakåt), alltså borde det vara helt ok. _________________ Pär Hylander |
||||
Det vore ju onekligen trevligt om dom tillåter den och därmed har släppt på sina lätt inskränkta åsikter...som ex. kan ju nämnas att det bara för ett par år sedan var stört omöjligt att få dom att inse att en Alfa Romeo GTV är en sportbil...tror den är det nu i alla fall...har en kompis i Malmö som kör Camaro 70:a med full bur etc. Och den har vad jag vet inte varit okej att köra med...dvs. inte räknats som sportbil... _________________ /Patrik Rylander |
||||
GTV:n är tillåten i Roadsport numera!
För mig är det obegripligt om de tillåter Alfa Bertone Coupé men inte t ex Trans Am. Inte för att det är något fel på en Bertone, tvärt om, men den är inte mer sportbil än t ex en Trans Am/Camaro. "Riktiga" Roadsport sorterar numera under SSK och inte MGCC. Hur det påverkar klassningen av bilar kan man undra... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Aha.... det där om Pontiacen är alltså min uppfattning, och jag har inget som helst inflytande på dom vars åsikt räknas.... Saxar in lite från reglementet: Tillåtna bilar är rent tvåsitsiga sportvagnar, coupeer alt. cabrioleter skattade och besiktigade av AB Svensk Bilprovning. Utlandsregistrerade bilar (godkända av respektive lands myndigheter) från land inom EU eller därmed jämförbart land tillåts deltaga med förare från samma land. Vissa 2+2-sitsiga sportvagnar tillåts exempelvis:A1fa Romeo 1750, 2000 GTV, Fiat Dino 2400 coupe, Porsche 911, 924, 930, 944. Ansvariga för Clubmans Formula i samråd med förarföreningen förbehåller sig rätten att efter skriftlig ansökan bedöma om en bil klassas som sportvagn eller ej (t.ex. övriga 2+2 sitsiga sportvagnar respektive racersportvagnar) _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1464 besök totalt |