Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Medlemskap klubbar - körning på Knutan
1464 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Dennis Kullman skrev:
Nu får man väl bli medlem i Hyllinge MS också - så blir det lite fler tillfällen att köra på Knutan

Lånar Dennis inlägg lite.

För att köra (tävla/träna) mer på Knutan så finns det två klubbar som man kan bli medlem i.

Hyllinge MS
    -Köra Hyllinges klubbtävlingar, finns lite olika klasser, i princip alla bilar klassar in i Special A eller B. Härlig blandning på bilar i dom klasserna. Kostar några hundringar per race
    -Köra tisdagstränignarna gratis
    -Årsavgift 300 kr-Bilen måste ha säkerhetsutrustning
    -Chaffisen måste har personlig säkerhetsutrustning och licens
    - www.hyllingems.nu

MGCC
    -om man har en sportvagn (eller historisk vagn eller racersportvagn)
    -Köra tisdagsträningarna för 150 kr/tillfälle
    -Köra klubbmästerskapet, 2 på Knutan, 1 på Sturup, 1 på F5 Ljungbyhed och en backtävling Minnesberg
    -Årsavgift minns ej säkert, men ca 400 kr tror jag
    -Bilen behöver *inte* ha säkerhetsutrustning
    -Chaffisen måste har personlig säkerhetsutrustning och licens
    - www.mgcc.nu

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vilka datum är det tisdagsträning?

Som MGCC-medlem kan man alltså köra en gatbil på tisdagsträningarna? Eller vad menas med att bilen "behöver inte ha säkerhetsutrustning"

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Som MGCC-medlem kan man alltså köra en gatbil på tisdagsträningarna? Eller vad menas med att bilen "behöver inte ha säkerhetsutrustning"

Typ många tisdagar under säsong, har dock inte sett någon kalender än.

Hmm, MGCCs klubbtävlingar kan man alltså åka utan att bilen har säkerhetsutrustningen, men vetetusen om det gäller tisdagsträningarna som det ju är Hyllinge som arrangerar, men där man som MGCC-medlem får köra.

Saxar in lite från MGCCs hemsida

Reglemente för MGCC:s klubbmästerskap

Roadsport A - enligt Clubmens formula
Roadsport B - enligt Clubmens formula
Roadsport C - enligt Clubmens formula
Historic- Bilar tillverkade t.o.m. 1965. ID-handling krävs ej, däremot måste bilarna vara tidsenliga.
RS-Modsport o.Racersport 1800.

Licens
Engångslicens kan utfärdas vid behov.

Vagnbok
Krävs ej.

Förarens utrustning
Godkänd skyddshjälm, handskar, racingoverall, skor av läder/flamsäkert material.

Skyddsbåge/bur
obligatorisk i bilar utan bärande takkonstruktion.
Dock inte i Historic-klasserna A-E t.o.m. 1961 års modell.

Bälten
Minst trepunktsbälten. I Historic-klasserna A-E inget krav.

Lomma
Här sen Jan 2003

Pär Hylander skrev:
Magnus Thomé skrev:

Typ många tisdagar under säsong, har dock inte sett någon kalender än.

Hmm, MGCCs klubbtävlingar kan man alltså åka utan att bilen har säkerhetsutrustningen, men vetetusen om det gäller tisdagsträningarna som det ju är Hyllinge som arrangerar, men där man som MGCC-medlem får köra.

Saxar in lite från MGCCs hemsida

Reglemente för MGCC:s klubbmästerskap

Roadsport A - enligt Clubmens formula
Roadsport B - enligt Clubmens formula
Roadsport C - enligt Clubmens formula
Historic- Bilar tillverkade t.o.m. 1965. ID-handling krävs ej, däremot måste bilarna vara tidsenliga.
RS-Modsport o.Racersport 1800.

Licens
Engångslicens kan utfärdas vid behov.

Vagnbok
Krävs ej.

Förarens utrustning
Godkänd skyddshjälm, handskar, racingoverall, skor av läder/flamsäkert material.

Skyddsbåge/bur
obligatorisk i bilar utan bärande takkonstruktion.
Dock inte i Historic-klasserna A-E t.o.m. 1961 års modell.

Bälten
Minst trepunktsbälten. I Historic-klasserna A-E inget krav.

Många tisdagsträningar vet jag inte om det är, brukar väl vara 4-6 på en säsong

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Jag pratade med Zoran Lukic (v ordförande HMS) i höstas om vad vad som krävs för att få vara med på tisdagsträningarna. Han sa att har man en bil med bur är det bara att köra. I.o.m han var min instruktör på min licenstagning tyckte han jag skulle skaffa mig så mycke träning jag kunde, han antydde att även om inte bilen har vagnsbok och hela köret så var man välkommen att träna. Så har man en bil med bur/båge och är medlem i MGCC eller HMS så kan man ju köra dit och höra efter om det går bra att vara med..

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

hmmm...
så för att få köra på knutan så måste man ha bur och licens alltså...
Bur har jag inte... Licenstagningens ända tillfälle detta året var väl i mitten på april (som diskuterades i en annan tråd)?

Bur sitter inte i pontiacen nu, vilket alltså gör att jag inte får köra där? Hur mycket bur måste det vara och vad är skillnaden på bur och båge?

Licenstillfället missar jag eftersom jag är i staterna under den perioden fast det är ju inte helt fel heller

men enkelt uttryckt så antar jag alltså att jag inte får köra något på knutan denna säsången eftersom jag inte har licens o bur?

rätta mig GÄRNA om jag har fel
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

KAK/S hade någon träff på Knutan förra året där man kunde köra med sin gatbil och utan licens. Kommer ihåg det för det var någon som totalkvaddade sin Peugeot efter NGK - först i muren sen slog runt. Han klarade sej dock utan skador men det blev ett rejält kuddkrig i kupén.

Tror det var ngt joint venture med MGCC.
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Dan Hovang skrev:
KAK/S hade någon träff på Knutan förra året där man kunde köra med sin gatbil och utan licens. Kommer ihåg det för det var någon som totalkvaddade sin Peugeot efter NGK - först i muren sen slog runt. Han klarade sej dock utan skador men det blev ett rejält kuddkrig i kupén.

MGCC körde klubbmästerskap (vår eller höstrace, kommer inte ihåg vilket) på fm och KAK hade fri körning på em..........

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:

men enkelt uttryckt så antar jag alltså att jag inte får köra något på knutan denna säsången eftersom jag inte har licens o bur?

rätta mig GÄRNA om jag har fel

Jag menar att du kan köra MGCCs klubbtävlingar (utan bur) eftersom din Pontiac rimligen kan räknas som en sportvagn (ja, det finns säkert medlemmar av gamla gardet i MGCC som inte tycker det är sportvagn, eftersom den inte är engelsk och inte är från 50-talet...... )

Licens finns det flera tillfällen att ta, KAK hade det vid flera tillfällen på Sturup förra året.

Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

HMS

Tror även att man måste ha sin licens hos HMS för att åka gratis, annars kostar det nog nån hundring eller så på tisdagsträningarna. Angående bur så har jag på tisdagsträningarna set billar med enbart "gatbilsbur" som fått köra. Med gatbilsbur menar jag att tex bakre diagonalsträva och /eller strävor till främre fjäderbenstorn saknats. Dock räcker det nog inte med bara huvudbåge och bakre strävor.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Dan Hovang skrev:

det var mgcc/KAK/Lazzat som hade detta tesammans.

alla fick köra på eftermiddagen - utan säkerhetsutrustning & så - bara man hade långärmat/långbyxor/handskar/hjälm i ickebrännbart material.

jag har peugeot smällen på video - stod uppe i NGK tornet

K

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Fick han ut nåt på försäkringen?

#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re: HMS

Habbe skrev:
Tror även att man måste ha sin licens hos HMS för att åka gratis, annars kostar det nog nån hundring eller så på tisdagsträningarna. Angående bur så har jag på tisdagsträningarna set billar med enbart "gatbilsbur" som fått köra. Med gatbilsbur menar jag att tex bakre diagonalsträva och /eller strävor till främre fjäderbenstorn saknats. Dock räcker det nog inte med bara huvudbåge och bakre strävor.

Enligt roadsportreglementet så räcker det med båge (och diagonalsträva och det bakåt), alltså borde det vara helt ok.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Citat:
Jag menar att du kan köra MGCCs klubbtävlingar (utan bur) eftersom din Pontiac rimligen kan räknas som en sportvagn (ja, det finns säkert medlemmar av gamla gardet i MGCC som inte tycker det är sportvagn, eftersom den inte är engelsk och inte är från 50-talet...... )

Det vore ju onekligen trevligt om dom tillåter den och därmed har släppt på sina lätt inskränkta åsikter...som ex. kan ju nämnas att det bara för ett par år sedan var stört omöjligt att få dom att inse att en Alfa Romeo GTV är en sportbil...tror den är det nu i alla fall...har en kompis i Malmö som kör Camaro 70:a med full bur etc. Och den har vad jag vet inte varit okej att köra med...dvs. inte räknats som sportbil...

Kungälv
Här sen Feb 2003

GTV:n är tillåten i Roadsport numera!
För mig är det obegripligt om de tillåter Alfa Bertone Coupé men inte t ex Trans Am. Inte för att det är något fel på en Bertone, tvärt om, men den är inte mer sportbil än t ex en Trans Am/Camaro.

"Riktiga" Roadsport sorterar numera under SSK och inte MGCC. Hur det påverkar klassningen av bilar kan man undra...

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Rylander skrev:
Citat:

Det vore ju onekligen trevligt om dom tillåter den och därmed har släppt på sina lätt inskränkta åsikter...som ex. kan ju nämnas att det bara för ett par år sedan var stört omöjligt att få dom att inse att en Alfa Romeo GTV är en sportbil...tror den är det nu i alla fall...har en kompis i Malmö som kör Camaro 70:a med full bur etc. Och den har vad jag vet inte varit okej att köra med...dvs. inte räknats som sportbil...

Aha.... det där om Pontiacen är alltså min uppfattning, och jag har inget som helst inflytande på dom vars åsikt räknas.... Saxar in lite från reglementet:

Tillåtna bilar är rent tvåsitsiga sportvagnar, coupeer alt. cabrioleter skattade och besiktigade av AB Svensk Bilprovning. Utlandsregistrerade bilar (godkända av respektive lands myndigheter) från land inom EU eller därmed jämförbart land tillåts deltaga med förare från samma land.

Vissa 2+2-sitsiga sportvagnar tillåts exempelvis:A1fa Romeo 1750, 2000 GTV, Fiat Dino 2400 coupe, Porsche 911, 924, 930, 944.

Ansvariga för Clubmans Formula i samråd med förarföreningen förbehåller sig rätten att efter
skriftlig ansökan bedöma om en bil klassas som sportvagn eller ej (t.ex. övriga 2+2 sitsiga
sportvagnar respektive racersportvagnar)

Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

AndersY skrev:
Fick han ut nåt på försäkringen?

Ja.

EDIT: och det var alltså inte jag.

Citera
Allmänt banåkaforum
1464 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande