Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 323 Ti
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (10185 totalt)
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Lite nya bilder

Tog några bilder på BMW räsern efter att hon fick en liten makeover. Klarglas blinkers fram, skärmar och bakljus. Lackade backspeglarna och kromramen runt njurarna blanksvarta eftersom fälgarna är blanka. Chansade på att det skulle funka bättre en mattsvart . Tyvärr är bilderna tagna med en mobilkamera så kvaliten kanske inte är den bästa
Nu blir det inte så mycket mer på utsidan den närmaste tiden. Det enda som jag måste göra för att få ihop helhetsintrycket är väl att skaffa engeleyes..kanske en kolfiberhuv, M front/bak, någon snygg diskret bakvinge/spoiler och sen får det vara nog med pimpandet Nu är det R-däck och fälgar till dom som står högst på listan. Någon som har det liggandes i garderoben som vill bli av med det??

Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006

bling bling

stiligt värre micke!

synd att du inte ska till knutan, men på gelleråsen så syns vi!

/Stoffe som du delade rum med på mantorp

ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Tjena

Ja det blev lite bling, bling prylar på senaste shopingrundan i cyberspace
Hur har det gått för dig sen Mantorp? Har du rensat ur bilen totalt och byggt banbil ännu

Skicka gärna ett PM på hur det går eller har du någon tråd?

Det blir lite väl långt att åka till Knutan på semestern har lovat familjen att hålla mig på landet i 3 veckor och inte meka bil

Men vi måste höras innan Gelleråsen och kolla boende m.m thumbs up

Ha en skön sommar så länge!

Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Dags för ny säsong!

Har inte uppdaterad tråden på ett tag då bilen har vilat i ide under vintern. Helt plötsligt fick man bråttom och räsern måste fixas innan vårträffen på mantorp den 8 maj
Lite inköp har gjorts och det skall monteras innan Mantorp. Besiktning skall göras den 28/4 och innan dess måste bromsledningarna bytas och nya stålomspunna slangar monteras. Carbotech XP8or skall sättas på plats och bromsvätskan skall bytas. Nya Toyo R888 har införskaffats, men tyvärr så tog dom i skärmkanterna, tror att R däcken är lite rakare än vanliga? eftersom jag hade samma dim på dom tidigare däcken och då gick det bra. Så nu har jag beställt nya fjädrar fam och bak 60/40 istället för 70/30 som det är nu. Det blir nog bättre då en X brace skall monteras senare. Nästa problem är väl att fjädrarna skall flygas från Tyskland, och det känns lite osäkert med tanke på hur det ser ut nu med alla inställda flyg! Måste hinna få hem dom och byta innan besiktningen...
En billig mocka ratt har införskaffats och som får duga så länge och några extra bältes. Det var väl det hele för stunden.

Lite bilder.

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Toyos däck är breda & lite fyrkantiga.

Min hög med 205/50-15 R888 var högre än en hör 215 däck
när jag var hos däckverkstan.

Försök att få till lite kylning till bromsarna fram då kommer dina belägg att
hålla betydligt längre. (billig & ekonomisk åtgärd)

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Toyos däck är breda & lite fyrkantiga.

Min hög med 205/50-15 R888 var högre än en hör 215 däck
när jag var hos däckverkstan.

Försök att få till lite kylning till bromsarna fram då kommer dina belägg att
hålla betydligt längre. (billig & ekonomisk åtgärd)

Ja, det blev en lite överaskning Hoppas det löser sig med nya fjädrar.

Tack för tipset om bromskylning. Har funderat på på det, men vet inte riktigt hur Finns det något budgetvariant som funkar bra, någon som vet?

Vad är det för typ av slang som behövs, storlek? Behöver man sådana dära trattar för intag?

Bra enkla tips mottages

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Billigast blir nog att svetsa fast en bit "avgasrör" på bromsköldarna fram och sedan fästa upp en flexibel slang med slangklämmor och dra fram dom till fronten, hur det ser ut på standardfronten vet jag inte men og går det att dra fram slangar på något vis.

ärligt snodd ifrån BTG:s tråd

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006

härligt att se att det händer lite här! känns som det kommer gå ännu lite fortare i år thumbs up

håller på just nu med min bil och byter bussningar, hoppas jag får ihop allt tills mantorp

ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Billigast blir nog att svetsa fast en bit "avgasrör" på bromsköldarna fram och sedan fästa upp en flexibel slang med slangklämmor och dra fram dom till fronten, hur det ser ut på standardfronten vet jag inte men og går det att dra fram slangar på något vis.

Hej Johan! tack för tipset thumbs up Jag antar att det inte finns någon enklare variant om man vill få det bra. Det går kanske inte bara att rikta slangen mot skivan, för jag antar att det är skivan som skall kylas och inte oket
Något tips på vad man kan hitta slang och vilken diameter?

Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Re:

Racetec skrev:
härligt att se att det händer lite här! känns som det kommer gå ännu lite fortare i år thumbs up

håller på just nu med min bil och byter bussningar, hoppas jag får ihop allt tills mantorp

Ja, det blir alltid panik och i sista sekunden > som tur är så har ju dygnet 24 tim så det är bara att slita på stoffe Vi ses på Mantorp

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Johan Sjöström skrev:

och så här ser det ut från hjulhuset sett bakom standardfronten. Kylrör från fronten finns alltså redan, det är slangen som man får klura lite på hur man ska fästa på rörets utgång i hjulhuset, om det ens går? Har inte kollat så noga själv ännu.

Kul med ännu en Compact, även om det är en man missat då den lagts in tidigare än min.
Snygg var den, föll för de svarta hjulen i kombo med svarta backspeglar. thumbs up

Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Long Time!

Nu var det ett tag sedan tråden uppdaterades. Kort vad som har hänt sen sist. Inför Springbreak Mantorp byttes bromsledningarna till nya i koppar, stålomspunna slangar samt XP8 belägg monterades. Nya R888 däck krängdes på. Nu skulle här köras Men det blev inte ett enda varv Strul med licensen som inte var inbetald eller kommit bort? Trodde det skulle lösa sig med en tillfällig licens eller en PL. Men icke! det vara bara att åka hem igen och börja ladda inför Gelleråsen.

Gelleråsen, R-däck och racebelägg! vilket lyft

Sommaren gick och suget efter Gotland kom närmare. Köpte några 17 tums LM fälgar billigt med friktionsdäck som får agera transportdäck fram och tillbaka mellan banorna. GR, vilken bana stort leende hela dagen, kanske inte dom första varven precis. Då såg det nog mest ut som en fyllestryrning Svår men rolig bana.

Ny väntar Gelleråsen i oktober innan det är dags för vinter ide.

Lite som har gjorts:

* X-Brace inköpta men ej monterat
* Bärarmsbussningarna fram bytta tll excentriska M3 från Millway
* Rensat ut mesta inredningen bak
* Tagit bort dimljusen och borrat upp större hål i innekärmen för bättre kylning

Avslutar med lite bilder.

Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Äntligen vår!

Nu är äntligen den långa vintern över Har knappt tittat in i garaget under hela vinterna, trodde att jag skulle göra så mycket på bilen och köpa delar som skulle monteras men så blev det icke Det finns en del på önskelistan som hade varit fint att få dit men nu får jag nöja mig med att starta upp henne och se över det vanliga i stället. Man måste ju hinna med att montera baksäte, bälten m.m innan besiktingen och sen byta lite oljor innan Mantorp. Att starta upp var just det som gick mindre bra, ett bakdäck helt utan luft, ett urladdat batteri var ingen bra start. Lite dåligt samvete får man väl ändå för att man inte har haft tid att titta till bilen under vintern. Fyllde på luft och lät batteriet ladda under natten. Sedan skulle man starta upp och få höra det härliga ljudet trodde jag. Men det verkade som att batteriet inte ville ta laddning (helt död).. fram med startkablar och försökte starta upp och men det hjälpte inte heller! jag fick ström så att alla instrument lyser men när jag vrider på nyckeln så vill inte startmotorn komma igång, det låter som att den inte får tillräckligt med ström eller kan det vara så att det är något annat? Immobilizer som slår in Nu blir det väl att köpa ett nytt batteri först och testa.

Det jag gjorde innan bilen åkte in i garaget för vintern var att montera X-brace innan sista BMW träffen på Gelleråsen. Verkade funka bra men svårt att säga hur mycket det det påverkar ännu.

Sökandet efter ett M3 grenrör gav resultat häromdagen då jag fick ett sms från en kille som hade sätt en gammal sökes annons på Autopower Nu hoppas jag att det inte är allt för mycket arbete att montera dit den, men jag tar gärna emot lite tips från någon som har gjort det redan Undrar också om man behöver göra något annat när man byter som påverkar detta. Grenröret är från en M3 3.2 -97.

Hoppas att det inte är för mycket jobb så att jag hinner fixa det innan Mantorp.

Nu skall ett nytt batteri inhandlas så att man får starta upp åtminstående!

Just det! Under vintern har racelusten stillats med bilbygge till Krut-Cupen och 1 tävling har avverkats!. Bilen som fick förtroendet är en Saab 900i från -98. Skötte sig fintfint och det var kul som bara den, kan verkligen rekommenderas under vinterhalvåret thumbs up

En bild på Team Good Beer bilen bjuder jag på även fast det inte är en BMW

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 323 Ti
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (10185 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande