Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5822 besök totalt |
Jag tror det blir alldeles för bakhårt. 'räknade lite slarvigt på vad folk brukar åka med på 116-bilarna och kom fram till följande: Fram 130 N/mm. Bak 55 N/mm. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]()
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
ojsch...Jag vet ju att vi kör ju relativt mjuka fjädar på dedion rören...Räknade du på 30 stavar fram då eller? Jag har ju 30mm fram+26mm krängare (24 orginal) _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Nu är du kryptisk
![]() Vad skulle vara ![]() Tanken med denna lösning är att spara vikt (org bärarm 7,9kg!, t-stav = tung) samt kunna justera höjd samt även dämparen. Vad räknade du på för fjäder bak? Mina gamla MT S2 blev ju på tok för hårda så bilen gick ju som en driftingbil ett tag _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Kunta:
k=korregeringsfaktor omvandling för fjäderkonstanet till hjulkonstanten. Hmm allså hjulkonstanten är igentligen fjäderkonstanet på hjulet. <---L2--> o---------|---|| <----L1-----> k=L2/L1 L2 är från infästing bärarm till fjäder. L1 är från infästing bärarm till kulbult på den bärarm fjädern sitter på( Dubbla A-armar) L1 På stel axel är L1=L2 om fjädern sitter på bakaxeln. L1 På diong axel L1 är avståndet från infästning bärarm till halva hjulet(spårvidd). Hmm vart det rätt nu??? Är du med???? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ja, men inte hur du menar med DeDion röret? Den har ju en central kulled i främre delen, sedan är den upphäng i ett wattlänkage. Menar du att jag skall mäta ? Axeln roterar runt wattlänkagets fäste och Dedionens fäste = halva spårvidden _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
En Diong axel måste väl vara likvärdig med e stel axel i detta fall..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
citat:(fuling)
L1 På diong axel L1 är avståndet från infästning bärarm till halva hjulet(spårvidd). Hmm vart det rätt nu??? Nu vart det trärfel, jag förstår ej själv vad jag skrev ![]() Vad som gäller är att försöka hitta om hjulkonstanten blir minder/större pga olika hävarmar. Ni får stå ut med mig ett tag nu för jag har aldrig sett en diongaxel live. Var sitter wattlänkagets i karrossen???? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Denär ju att jämställa med en stel bakaxel på en framhjulsdriven bil..........fast det sitter drivaxlar till hjulnaen. Själva klumpen sitter i chassit. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
ok då är k=1 bak för fjädringen.
Men krängningsmotståndet blir ccfjädar/spårvidden, men det tar vi sen. om vi då gör ett överslag bak. 2st olika fjädar 55 och 109N/mm vikt bak 517kg ---> per hjul 258,5kg Vi antar 30kg ofjädar vikt ---> ger fjädrad vikt ca 228,5kg 55 ger f=(55*1000*1/228,5)^0,2 /2 /pi ---> f=2,5Hz 109 ger f=(109*1000*1/228,5)^0,2 /2 /pi ---> f=3,5Hz Edit: Fixat ett lite skrivfel bara _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Hz talet du räknar fram, är det wheelrate vi pratar om då?
Brukar man inte ha lägre tal ner mot 2Hz? Låter iaf som 109N/mm fjädrar skulle bli fruktansvärt hårt bak iaf _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
3,5Hz käns hårt, men 2,5Hz kanske inte är helt fel.
Hmm slogs vi inte med dina bakfjädrar förut??? (tidigare i år) eller blandar jag ihopp saker nu??? om ja, vad hadde de för värden???? Edit: jag hittade trådelendet ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Tänkte bara lägga mig i lite...
![]() ![]() 2,5Hz låter som en ganska "normal" frekvens på en klubbräser. 3,5 på tok för hårt... Kaaaaankse kanske skulle funka fram, men hmmm... Nja, lite hårt är det nog. Tror Ice var ![]() Så om du ska göra ngt verkligen revolutionerande så skulle du klämma dit nga riktigt smutta torsionsfjädrar, i nya fästen, som väger betydligt mindre. ![]() EDIT: Har vi inte glömt att kompensera för ev. lutning av dämparen/fjädern i formeln för k-faktorn??? ![]() |
||||||
citat:
EDIT: Har vi inte glömt att kompensera för ev. lutning av dämparen/fjädern i formeln för k-faktorn??? Nja, både jag och nej. 1. Först så skall vi se till att vi kommer någulunda rätt, sen kan man börja finlira. 2. Om jag kollar min hålk så vid 12grd lutning så får jag en Hz ökning på 2,5% och vid fjäderlutning på 20grd så blir det 5,7% hz ökning. Så än så länge så slår typ ben ofädrade vikten mer om. Det är så innihe.... med parametar som måste vara av bra nogranhet innan vinken på fjädern börjar ge utslag. Dessutom så kan det vara att man kan ta vara på denna progresivetet om man vill. Har man nu colover så blir ju både fjäder och stötdämdare progresiv. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
*måste nog sätta mig ner och räkna igenom lite exempel för att se vad skillnaden verkligen blir*
För övrigt blir jag så dödstrött på att "alla" räknar med "sin egen" metod på egenfrekvens... Inget fel i det, men det blir lätt lite ![]() ![]() ![]() EDIT: Kollat lite, bla på Eibachs sida, och kommit fram till boven i dramat... ![]() Hur förvånad är man av att det är dessa förbannade "fyrkantiga fötter och tummar" som strular till det iom en massa omräkningskonstanter osv... ![]() ![]() Så nu ser jag att jag nod räknar som du gör Fuling trots allt. ![]() ![]() |
||||||
Har editerat lite i mitt förra inlägg... |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5822 besök totalt |