Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1334 besök totalt |
Hur listar man ut om en kolv passar eller ej?
T ex: Block A har borr 92 mm, slag 78 mm, i standardutförande kompressionsförhållande 1:10. Nu vill man byta kolvar till en sort som ger ett lägre kompressionsförhållande, t ex 1:8.5, för motorn ska turbokonverteras. Nu finns det förstås inga kända standardkolvar för just denna operation, utan man är hänvisad till att lista ut på egen hand vilka kolvar som passar trots att de inte anpassade för block A ursprungligen. Frågeställningen är då, vad ska man gå på för att hitta kolvar som passar? I praktiken skulle problemet kunna appliceras på en BMW-motor, eller i mitt fall, en Saab-motor som bara funnits som insprutare, det s.k. B212-blocket. |
Kolvtillverkarna brukar ha en måttlista över kolvarna.
Hör med en seriös motorrenoveringsfirma............ _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Mha borrdiameter och kompressionshöjd kan man lista ut det viktigaste. Kolvbultsdiameter är också bra att veta, den är dock enklare att anpassa...
Formen på kolvdomen är ganska viktig också men man kan göra viss bearbetning o få det att passa. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
Re: Hur listar man ut om en kolv passar eller ej?
Det är en del att tänka på om du ska ta ut mycket effekt. Som ringplacering så dom inte bränns, förbränningsrumsform mm. Många gånger är det ide att beställa kolvar. Då kan du välja vevstakslängd genom att placera kolvbulten på olika höjd. Du kan även beställa obearbetad överdel på kolven och forma den "på plats". Nu kansdke jag tar i, men om det verkar invecklat och det du bygger är en racing motor med turbo, så kolla med någon som jobbar med motortypen. Det är det värt när det gäller kolvar. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
enl mitt mahleprogram
![]() så är det 93mm borr i 212. 40,3 i komphöjd. -0,8 i dome. 67,8mm kolvhöjd. 24 x 62 kolvbult samt inga ventiluttag. hittade ingen kolv som hade större negativ dome i 93mm _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
-0.8 i dome, inte mycket det, känns som original insprutarkolvar, tycker jag.
Venolia lär ha lämpliga kolvar, för det är en kille Trollhättetrakten som turbokonverterat en B212:a med sådana. Men Venolias hemsida säger inte mycket, tyvärr. Kan ju fråga honom förstås, men det vore intressant att kunna lista ut det på egen hand. |
Jag har beställt venolia kolvar via mölndals speedshop, Roger Johansson. Och jag har skickat en modifierad orginal som mall till dom nya. Sen är det rätt pris på dom oxå.. Har inte numret i huvet med 118118 har det... Roger är bra att ha göra med, så det kan vara värt ett försök.
|
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1334 besök totalt |