Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur listar man ut om en kolv passar eller ej?
1334 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Hur listar man ut om en kolv passar eller ej?

T ex:
Block A har borr 92 mm, slag 78 mm, i standardutförande kompressionsförhållande 1:10.
Nu vill man byta kolvar till en sort som ger ett lägre kompressionsförhållande, t ex 1:8.5,
för motorn ska turbokonverteras.
Nu finns det förstås inga kända standardkolvar för just denna operation, utan man är
hänvisad till att lista ut på egen hand vilka kolvar som passar trots att de inte
anpassade för block A ursprungligen.

Frågeställningen är då, vad ska man gå på för att hitta kolvar som passar?

I praktiken skulle problemet kunna appliceras på en BMW-motor, eller i mitt fall, en Saab-motor som bara funnits som insprutare, det s.k. B212-blocket.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Kolvtillverkarna brukar ha en måttlista över kolvarna.
Hör med en seriös motorrenoveringsfirma............

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Mha borrdiameter och kompressionshöjd kan man lista ut det viktigaste. Kolvbultsdiameter är också bra att veta, den är dock enklare att anpassa...

Formen på kolvdomen är ganska viktig också men man kan göra viss bearbetning o få det att passa.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hur listar man ut om en kolv passar eller ej?

Det är en del att tänka på om du ska ta ut mycket effekt. Som ringplacering så dom inte bränns, förbränningsrumsform mm. Många gånger är det ide att beställa kolvar. Då kan du välja vevstakslängd genom att placera kolvbulten på olika höjd. Du kan även beställa obearbetad överdel på kolven och forma den "på plats". Nu kansdke jag tar i, men om det verkar invecklat och det du bygger är en racing motor med turbo, så kolla med någon som jobbar med motortypen. Det är det värt när det gäller kolvar.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

enl mitt mahleprogram

så är det 93mm borr i 212.
40,3 i komphöjd.
-0,8 i dome.
67,8mm kolvhöjd.
24 x 62 kolvbult

samt inga ventiluttag.

hittade ingen kolv som hade större negativ dome i 93mm

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
-0.8 i dome, inte mycket det, känns som original insprutarkolvar, tycker jag.

Venolia lär ha lämpliga kolvar, för det är en kille Trollhättetrakten som turbokonverterat en B212:a med sådana.
Men Venolias hemsida säger inte mycket, tyvärr.

Kan ju fråga honom förstås, men det vore intressant att kunna lista ut det på egen hand.
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110



Jag har beställt venolia kolvar via mölndals speedshop, Roger Johansson. Och jag har skickat en modifierad orginal som mall till dom nya. Sen är det rätt pris på dom oxå.. Har inte numret i huvet med 118118 har det... Roger är bra att ha göra med, så det kan vara värt ett försök.

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur listar man ut om en kolv passar eller ej?
1334 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande