Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lustig länkarm....
1, 2   >>
3358 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
Lustig länkarm....

Någon som vill/kan förklara varför länkarmen på bilderna ser ut som den gör.
Att de satt fyrkantprofilen med uniballen istället för att triangulera med bara rör.



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är inte fyrkantsprofilerna en mall/jigg??

_________________
/Kristian Elisson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
Det var alltså inte jigg jag menade utan profilen som sitter i mitten av rören.


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu ska jag försöka mig på något som jag inte förstår riktigt...

Men kan det inte vara så att det är för att få rätt belastning på uniballen? Alltså för att få en korrekt belastning i linjär dragriktning?


_________________
/Anton Lillsund
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Kan det ha med utrymmes brist när man svänger ??
orginalet ser ju likadant ut.

Kanske något för mig att tänka på oxå när jag ska bygga.

_________________
// Jani Hast
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
Jani Hast skrev:
Kan det ha med utrymmes brist när man svänger ??
orginalet ser ju likadant ut.


Jo, det tar väl i fälgen om den skulle vara rak.

Men varför inte erätta fyrkantsprofilen/uniballen med ett rör, jag hajjar inte riktigt varför de gjort den så avancerad...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Justerbar caster!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



ThomasT skrev:
Jani Hast skrev:
Kan det ha med utrymmes brist när man svänger ??
orginalet ser ju likadant ut.


Jo, det tar väl i fälgen om den skulle vara rak.

Men varför inte erätta fyrkantsprofilen/uniballen med ett rör, jag hajjar inte riktigt varför de gjort den så avancerad...


Det är lättare att sätta fast den andra delen i en 4-kants profil.
Sen kan man få den justerbar oxå när man har uniballs i båda ändarna. (vill viken nytta ??? )

_________________
// Jani Hast
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hoppas att dom inte har en vanlig uniball i fyrkantsprofilen utan ngn sorts styrning, så den inte kan vicka upp o ned och ändrar hjulinställningar beroende på position.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
dude skrev:
hoppas att dom inte har en vanlig uniball i fyrkantsprofilen utan ngn sorts styrning, så den inte kan vicka upp o ned och ändrar hjulinställningar beroende på position.



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



Fas T skrev:
Justerbar caster!


jovisst verkar som det skulle fungerat utan den lilla extra leden men då blir man tvungen att ta isär (lossa unibalsen ) vid justering med detta lilla extra stag kan man justera med allt på plats fiffigt

_________________
Jörgen Andersson
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



ThomasT skrev:
dude skrev:
hoppas att dom inte har en vanlig uniball i fyrkantsprofilen utan ngn sorts styrning, så den inte kan vicka upp o ned och ändrar hjulinställningar beroende på position.




Svårt att se på bilden men jag antar att det är en solid "ögla" i hyrkantsprofils ändan eller?

EDIT: Känns som det borde kunna bädda för brott i den där leden...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



mrT skrev:
Fas T skrev:
Justerbar caster!


jovisst verkar som det skulle fungerat utan den lilla extra leden men då blir man tvungen att ta isär (lossa unibalsen ) vid justering med detta lilla extra stag kan man justera med allt på plats fiffigt


Samt att du med den där kan justera steglöst..
Hade det bara vart led i ena änden så är man tvungen att justera ett halv-varv åt gången..
och med 1.5mm gängstigning ger ju det ca: 0.75mm förändring av staget...
Duger säkert gott det med men vill man verkligen kunna justera allt så...
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Tjohoo... här e så mycket smart folk att jag bara måste "snylta" lite på denna topicen med en egen fråga...

detta gäller dock hjulupphängning av bakaxel...

hittade dessa bilder på nätet å funderade på vad man tjänar på att ha ett stag bakåt istället för båda framåt ??
borde det inte bli en konstig rörelse för bakaxeln ?? svårare att fjädra rakt upp och ner...

axeln ser ut att vrida sig runt sin egen axel när den fjädrar... (den över länkarmen bakåt och den undre framåt..)
prinsipen är iof samma som med båda stagen framåt, men det känns fel på något sätt...

kan detta vara bra ?? det ser ju ut som om dom kör kanska duktigt med bilen så idén bör ju inte vara helt skräp...
(eller det är kanske därför dom varit av banan ?? )




_________________
MackeMaehlum
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fyrlänk är bra för raktframåkare, men har en inbyggd brytning på infästningarna vid krängning.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



dude skrev:
fyrlänk är bra för raktframåkare, men har en inbyggd brytning på infästningarna vid krängning.


Bakvagnen som Acke visar på sina bilder har fördelen att den ger mindre hiss o dyk vid lastväxling, än en vanlig fyrlänk med båda rören frammåt,
och bakaxelröret fungerar som kränghemmare
Konstruktionen är omöjlig med vanlig stel bakaxel, (typ volvo 140) men fungerar utmärkt med dedionaxel,
eller saab som har den konstruktionen på gamla 99/900 (bak)

_________________
Andreas Zolnir
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Acke skrev:
Tjohoo... här e så mycket smart folk att jag bara måste "snylta" lite på denna topicen med en egen fråga...

detta gäller dock hjulupphängning av bakaxel...

hittade dessa bilder på nätet å funderade på vad man tjänar på att ha ett stag bakåt istället för båda framåt ??
borde det inte bli en konstig rörelse för bakaxeln ?? svårare att fjädra rakt upp och ner...

axeln ser ut att vrida sig runt sin egen axel när den fjädrar... (den över länkarmen bakåt och den undre framåt..)
prinsipen är iof samma som med båda stagen framåt, men det känns fel på något sätt...

kan detta vara bra ?? det ser ju ut som om dom kör kanska duktigt med bilen så idén bör ju inte vara helt skräp...
(eller det är kanske därför dom varit av banan ?? )


BILD
BILD


Jag tycker det ser ut som om det där länksystemet (en framåt och en bakåt) är som ett watts-länkage vrider 90 grader. Det styr rörelsen vid fjädring. Men de där två stagen kommer inte att ta upp axelns vridning, så därför blir inte axeln nån krängningsfjäder.
Jag gissar att det finns ett femte stag som håller axeln på plats "vridningsvägen', som tar upp momentet vid bromsning.

_________________
William Ekström
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



William Ekström skrev:
Acke skrev:
Tjohoo...

BILD
BILD


Jag tycker det ser ut som om det där länksystemet (en framåt och en bakåt) är som ett watts-länkage vrider 90 grader. Det styr rörelsen vid fjädring. Men de där två stagen kommer inte att ta upp axelns vridning, så därför blir inte axeln nån krängningsfjäder.
Jag gissar att det finns ett femte stag som håller axeln på plats "vridningsvägen', som tar upp momentet vid bromsning.


Satt precis och tänkte samma sak...

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



William Ekström skrev:


Jag tycker det ser ut som om det där länksystemet (en framåt och en bakåt) är som ett watts-länkage vrider 90 grader. Det styr rörelsen vid fjädring. Men de där två stagen kommer inte att ta upp axelns vridning, så därför blir inte axeln nån krängningsfjäder.
Jag gissar att det finns ett femte stag som håller axeln på plats "vridningsvägen', som tar upp momentet vid bromsning.


helt rätt! när man tittar så ser man

_________________
Andreas Zolnir
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



vad ska det sitta på fö bil?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
Turbo² skrev:
vad ska det sitta på fö bil?


Golf mkIV....



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Allmänt banåkaforum
Lustig länkarm....
1, 2   >>
3358 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande