Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3358 besök totalt |
Lustig länkarm....
Någon som vill/kan förklara varför länkarmen på bilderna ser ut som den gör. ![]() ![]() Att de satt fyrkantprofilen med uniballen istället för att triangulera med bara rör. ![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Nu ska jag försöka mig på något som jag inte förstår riktigt...
Men kan det inte vara så att det är för att få rätt belastning på uniballen? Alltså för att få en korrekt belastning i linjär dragriktning? ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jo, det tar väl i fälgen om den skulle vara rak. Men varför inte erätta fyrkantsprofilen/uniballen med ett rör, jag hajjar inte riktigt varför de gjort den så avancerad... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Det är lättare att sätta fast den andra delen i en 4-kants profil. Sen kan man få den justerbar oxå när man har uniballs i båda ändarna. (vill viken nytta ??? ) _________________ // Jani Hast |
||||
hoppas att dom inte har en vanlig uniball i fyrkantsprofilen utan ngn sorts styrning, så den inte kan vicka upp o ned och ändrar hjulinställningar beroende på position.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
jovisst verkar som det skulle fungerat utan den lilla extra leden men då blir man tvungen att ta isär (lossa unibalsen ) vid justering med detta lilla extra stag kan man justera med allt på plats fiffigt _________________ Jörgen Andersson |
||||
Svårt att se på bilden men jag antar att det är en solid "ögla" i hyrkantsprofils ändan eller? EDIT: Känns som det borde kunna bädda för brott i den där leden... |
||||
Samt att du med den där kan justera steglöst.. Hade det bara vart led i ena änden så är man tvungen att justera ett halv-varv åt gången.. och med 1.5mm gängstigning ger ju det ca: 0.75mm förändring av staget... Duger säkert gott det med men vill man verkligen kunna justera allt så... ![]() |
||||
Tjohoo... här e så mycket smart folk att jag bara måste "snylta" lite på denna topicen med en egen fråga...
detta gäller dock hjulupphängning av bakaxel... hittade dessa bilder på nätet å funderade på vad man tjänar på att ha ett stag bakåt istället för båda framåt ?? borde det inte bli en konstig rörelse för bakaxeln ?? svårare att fjädra rakt upp och ner... axeln ser ut att vrida sig runt sin egen axel när den fjädrar... (den över länkarmen bakåt och den undre framåt..) prinsipen är iof samma som med båda stagen framåt, men det känns fel på något sätt... kan detta vara bra ?? det ser ju ut som om dom kör kanska duktigt med bilen så idén bör ju inte vara helt skräp... (eller det är kanske därför dom varit av banan ?? ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
fyrlänk är bra för raktframåkare, men har en inbyggd brytning på infästningarna vid krängning.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Bakvagnen som Acke visar på sina bilder har fördelen att den ger mindre hiss o dyk vid lastväxling, än en vanlig fyrlänk med båda rören frammåt, och bakaxelröret fungerar som kränghemmare Konstruktionen är omöjlig med vanlig stel bakaxel, (typ volvo 140) men fungerar utmärkt med dedionaxel, eller saab som har den konstruktionen på gamla 99/900 (bak) ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||
Jag tycker det ser ut som om det där länksystemet (en framåt och en bakåt) är som ett watts-länkage vrider 90 grader. Det styr rörelsen vid fjädring. Men de där två stagen kommer inte att ta upp axelns vridning, så därför blir inte axeln nån krängningsfjäder. Jag gissar att det finns ett femte stag som håller axeln på plats "vridningsvägen', som tar upp momentet vid bromsning. _________________ William Ekström |
||||
Satt precis och tänkte samma sak... ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
helt rätt! ![]() ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3358 besök totalt |