| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fästa muttrar mellan grenrör och TURBO?
|
2 besök senaste veckan (10176 totalt) |
|
Tjena! Min 75 turbo började låta som en gammal bubbla(och tapade effekt) i slutet på loppen på Gelleråsen i helgen. Muttrarna som håller turbon mot grenröret glappade upp hela tiden. Fick tipset om att borra in stoppskruvar i muttrarna. Några andra tips för att få muttrarna att sitta still? Kemisk låsning går väl bort pga värme, nordlock brickor? Annars får det bli stoppskruv om ingen har nåt annat tips. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
En av våra medlemmar har haft mycket strul med samma sak, sidan 7&8 behandlar detta.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Den rulla på Mantorp nu i början av Maj och allt verkar ha hållit ihop.
Alltid ett intressant ämne, på min bil (orginalinstallationen) sitter där "för långa" skruvar med smal midja, sen sitter det en hylsa trädd över skruver. Märkligt men jag tror tanken är att ha så långa skruvar som möjligt som tål expansionen bättre och kan röra sig lite när det blir varmt. Nordlockbrickor verkar snitsigt, ska bli spännande och se hur dom klarar hettan.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Re: Fästa muttrar mellan greör coh TURBO?
Har du orginal muttrar som är "slitsade" i toppen som en tårta? Hade våldsamma problem med detta på min gamla tills jag smorde med 5-56 innan jag drog åt. då kan man dra åt dom ordentligt och sen dunstar 5-56et bort och då hjälper den värmeskrovliga ytan till att hålla muttern på plats (tillsammans med den där låsningen då). Kolla packningen med, den brukar försvinna om man kör med läckage. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Tror inte det är originalmuttrarna, en var 17mm och de övriga 16mm skalle.
Förklara gärna mer. Har sett "ovala" muttrar, är det sådana du menar? Blir till att testa med 5-56 samt nordlock brickor först. Håller inte det får det bli låsskruv eller annan lösning. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Re: Fästa muttrar mellan greör coh TURBO?
Finns packningen hos Alfa, eller tillverkar man själv? Har ju Alfa pulssplit grenrör samt trim60 turbo. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Jag kör med Saabs pinnbultar och muttrar, är nån variant av mutter som deformeras något när man drar åt dem.
Satt iaf utmärkt hela förra säsongen och med vanliga m8 muttrar och skruv har jag alltid fått brott på nån skruv eller så har någon mutter lossnat _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Hej!
original på Cosworth 4x4 till downpipeflänsen så satt det små plåtar som var bockade efter hörnen på downpipeflänsen och som hade ett par flikar som man bockade upp på muttern. Ett annat sätt är väl möjligen låssprintar eller wire. _________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||
|
Re:
Mmm, dylika brickor som man viker har jag funderat på. Plåt finns ju i garaget och det är ju lätt att tillverka själv. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Re:
Du menar dom som har en räfflad del på toppen? Dom är svagt ovala har jag för mig..? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Var köper man "klämda" muttrar i lösvikt? Gissar att det är M12 eftersom det är 16 och 17 skalle, minns för dåligt...
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
På Volvo lastbilar sitter det sådana klämda muttrar på väldigt många ställen, så dom bör ju lagerföra det på Volvos serviceverkstäder.
Dom är klämda och svarta till färgen. Har inte alla dimensioner i huvudet men det finns åtminstonde M6, M8 och M10, kanske även M12. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
|
Klämda? Det är alltså vanligt "mekanisk" låsning muttrar ni pratar om? sånna som sitter överallt på avgasdelar? Jag köper mina avgasmuttrar/pinnbultar på VAG, det är bara ringa och säga vilka storlekar man behöver så skakar dom fram det ur sortimentet, billigt är det också. Dom muttrarna jag köpt därifrån har varit sådana "klämda" muttrar om jag minns rätt.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Såhär gör man på hojar när det vibrerar loss. 2 Små hål i varje mutter och sen najtråd emellan på detta vis. Skulle en mutter försöka lossa drar den åt den andra, dvs det sitter som berger |
||
|
Re:
Jag blev upplärd i lumpen i flygvapnet på Viggenplan, så använder man inte låstråd...
En riktigt låstrådstång (najtång) och ordentligt tvinnat (varken för hårt eller löst) skall det vara.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Men jag skrev ju najtråd
Najja är roligt, om det inte går av o sätter sig i ögat
Eller menar du på något annat sätt? Detta funkar iaf jättebra
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|