| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Är detta en bra lösning? bakvagnsupphängning volvo 740
|
1 besök senaste veckan (28661 totalt) |
Det ser jag/vi fram mot. Dessa upphäningar är i prinsip lika. Jag tror vi har låsing utan gummileder. Hmm har vi några krafter i färdriktingen på mittenstagets(triangen) infästing i karrosen???? Upp o ner har vi i alla fall.
ps lägg bilderna på rejsas bildserver så slipper de försinna. Jä... trist med gamla trådar utan bilder [/img]
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
som jag trodde då |
||||||
|
Re:
OT: Jag kör höga 1.33, med mindre än halva effekten. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
den här "bryggan" som momenstagen orignal sitter i brukar veckla ihop sej å bli som ett Z om man kör med slicks....
så nån typ av brytningar fins ju garanterat i den... dock så är det klätt åtgärdat genom att svetsa dit plattjärn ellerr fyrkantsprofiler. denna utbytesenheten tror jag bara döljer problemet igentligen, (eller tom förvärrar brytningarna) jo det silvriga vunkelprofilen monterades i sammband med 150nm/mm fjädrar i bak för å stabilisera arslet lite när man sladdar i höga hastigheter
dem har en tendens att flytta sej lite som den själv vill istället för dit föraren vill med orginalsakerna... med tanke på körstilen så är en lite för hård bakvagn bättre än för mjuk. förbättrade hastighet/varvtider samt körbarheten betydligt för dne körstilen... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Re:
Slicks behövs inte.
Min blev totalskrot på billiga gatdäck. Visserligen skapligt breda 18" och låg effekt, men har ju körts rätt hårt. Jag hade visserligen förstärkt alu stagen, så de blev nog för starka och därför bryggan vek sig. _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||||
|
Även om de flesta originalupphängningar har brytningar som design (och därför ganska mjuka gummibussningar åt vissa håll) är det knappast brytningar vid infjädring som skrotar delarna, jag skulle snarare säga att det handlar om att man utsätter prylarna för tryck- och dragkrafter de inte är designade för när man fläskar på med "mycket" effekt och vrid.
Brytningar skulle ge mest påkänning när axeln fjädrar, inte när man accar, tänker jag... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Vad du är duktig
Jag är inte ens nära. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
men betyder snabbare tider att du faktiskt har roligare ???
det jag menar är att allt handlar inte om å spara sekunder, även nått som inte är optimalt kan funka å ha kul med...
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Jag funderar på samma lösning i min ascona, den har ju denna konstruktion original och förutom att axeln är skit och inte håller så är konstruktionen ganska lyckad i sig!
otroligt bra grepp rakt fram och neutral när man svänger !
Hedlund: har du möjlighet att måtta det där staget, typ längd höjd osv osv. Vill se om det får plats under min ascona! Gärna fler bilder också
/Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
Det låter ju lovande. Visst skulle jag kunna mäta lite, såfort tid finns, alltid ute i god tid som vanligt med allt..
Staget sitter monterat, mer bilder har jag inte just nu iaf. Får se när hag hinner ta av fjädrarna och se hur den rör sig..
_________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||||
|
Re:
Det där har då aldrig jag varit med om, har kört med förstärkt originalvagg förr. Men då kommer ju såklart något annat säga upp sig. Det var bussningarna på den bilden som gav vika. De nästan tryckte ur sig ur stagen. Så till slut låg aluminiumet mot fästet på bakaxeln. Ser förresten ut som nått är väldigt snett på din bild? Så kanske inte konstigt om bulten gått av. Nån bult har jag aldrig kört av iaf, däremot skruvar de upp sig rätt ofta. Kört loctite innan, men nästan så man skulle naja dom kanske. Borra ett hål i bulten och säkra i något som sitter fast. _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Är detta en bra lösning? bakvagnsupphängning volvo 740
|
1 besök senaste veckan (28661 totalt) |