Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Är detta en bra lösning? bakvagnsupphängning volvo 740
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (28661 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Ja jag får testa plocka bort fjädrarna och se hur den beter sig. Kan ju filma hur den rör sig och ta lite bilder när jag monterat det.

Det ser jag/vi fram mot.

Dessa upphäningar är i prinsip lika. Jag tror vi har låsing utan gummileder.
Hmm har vi några krafter i färdriktingen på mittenstagets(triangen) infästing i karrosen????
Upp o ner har vi i alla fall.

ps
lägg bilderna på rejsas bildserver så slipper de försinna.
Jä... trist med gamla trådar utan bilder [/img]

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

Re:

therealpinto skrev:
Bert Svensson skrev:
vad skall det silverfärgade konstruktionen som sitter mellan dom undre bärarmana va bra till??

Svaret är kanske:

knotan skrev:
med ställ i alla kurvorna, ca 450 häst plus gatdäck som en referens

;-)

"Stegen" på bilderna tidigare ändrar ju principen för hela bakvagnen, det gäller att man inte får låsningar mellan den och original stag ute vid hjulen. Testa att hissa bakvagnen genom fjädringsrörelsen utan fjädrar, och se vad som händer...

/Gustaf

som jag trodde då
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

knotan skrev:
...polarens bil snittar låga 1.40 höga 1.30 ungefär på mantorp med ställ i alla kurvorna, ca 450 häst plus gatdäck som en referens

OT: Jag kör höga 1.33, med mindre än halva effekten.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

den här "bryggan" som momenstagen orignal sitter i brukar veckla ihop sej å bli som ett Z om man kör med slicks....

så nån typ av brytningar fins ju garanterat i den...

dock så är det klätt åtgärdat genom att svetsa dit plattjärn ellerr fyrkantsprofiler.

denna utbytesenheten tror jag bara döljer problemet igentligen, (eller tom förvärrar brytningarna)

jo det silvriga vunkelprofilen monterades i sammband med 150nm/mm fjädrar i bak för å stabilisera arslet lite när man sladdar i höga hastigheter
dem har en tendens att flytta sej lite som den själv vill istället för dit föraren vill med orginalsakerna... med tanke på körstilen så är en lite för hård bakvagn bättre än för mjuk. förbättrade hastighet/varvtider samt körbarheten betydligt för dne körstilen...

Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

knotan skrev:
den här "bryggan" som momenstagen orignal sitter i brukar veckla ihop sej å bli som ett Z om man kör med slicks....

Slicks behövs inte.

Min blev totalskrot på billiga gatdäck. Visserligen skapligt breda 18" och låg effekt, men har ju körts rätt hårt. Jag hade visserligen förstärkt alu stagen, så de blev nog för starka och därför bryggan vek sig.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Även om de flesta originalupphängningar har brytningar som design (och därför ganska mjuka gummibussningar åt vissa håll) är det knappast brytningar vid infjädring som skrotar delarna, jag skulle snarare säga att det handlar om att man utsätter prylarna för tryck- och dragkrafter de inte är designade för när man fläskar på med "mycket" effekt och vrid.

Brytningar skulle ge mest påkänning när axeln fjädrar, inte när man accar, tänker jag...

/Gustaf

Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006

De räcker väl bara att kolla längden på "stegen" och jämföra den med bärarmarna för att se om det blir brytningar? Jag skulle tyvärr gissa att det blir det...

Ume
Här sen Jul 2003

Re:

ice skrev:
knotan skrev:
...polarens bil snittar låga 1.40 höga 1.30 ungefär på mantorp med ställ i alla kurvorna, ca 450 häst plus gatdäck som en referens

OT: Jag kör höga 1.33, med mindre än halva effekten.

Vad du är duktig
Jag är inte ens nära.

Åby
Här sen Feb 2006

men betyder snabbare tider att du faktiskt har roligare ???
det jag menar är att allt handlar inte om å spara sekunder, även nått som inte är optimalt kan funka å ha kul med...

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Jag funderar på samma lösning i min ascona, den har ju denna konstruktion original och förutom att axeln är skit och inte håller så är konstruktionen ganska lyckad i sig!

otroligt bra grepp rakt fram och neutral när man svänger !

Hedlund: har du möjlighet att måtta det där staget, typ längd höjd osv osv. Vill se om det får plats under min ascona!

Gärna fler bilder också

/Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Jag funderar på samma lösning i min ascona, den har ju denna konstruktion original och förutom att axeln är skit och inte håller så är konstruktionen ganska lyckad i sig!

otroligt bra grepp rakt fram och neutral när man svänger !

Hedlund: har du möjlighet att måtta det där staget, typ längd höjd osv osv. Vill se om det får plats under min ascona!

Gärna fler bilder också

/Erik

Det låter ju lovande.

Visst skulle jag kunna mäta lite, såfort tid finns, alltid ute i god tid som vanligt med allt..

Staget sitter monterat, mer bilder har jag inte just nu iaf. Får se när hag hinner ta av fjädrarna och se hur den rör sig..

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Nice!

Du får gärna måtta så mkt du kan vid tillfälle

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
schnauz
Göteborg
Här sen Jun 2006

Jasså är det så det ska se ut? Tycker allt som oftast det brukar se ut såhär ungefär:
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

schnauz skrev:
Jasså är det så det ska se ut? Tycker allt som oftast det brukar se ut såhär ungefär:

Det där har då aldrig jag varit med om, har kört med förstärkt originalvagg förr. Men då kommer ju såklart något annat säga upp sig. Det var bussningarna på den bilden som gav vika. De nästan tryckte ur sig ur stagen. Så till slut låg aluminiumet mot fästet på bakaxeln. Ser förresten ut som nått är väldigt snett på din bild? Så kanske inte konstigt om bulten gått av.

Nån bult har jag aldrig kört av iaf, däremot skruvar de upp sig rätt ofta. Kört loctite innan, men nästan så man skulle naja dom kanske. Borra ett hål i bulten och säkra i något som sitter fast.

Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

kommit på nå mera lösningar

Är detta en bra lösning? bakvagnsupphängning volvo 740
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (28661 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande