Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
hydraulisk handbroms tar inte ordentligt
1 besök senaste veckan (14691 totalt)
m.Ohlsson
Uddevalla
Här sen Mar 2006

Trådstartare

ni som åker rally ex, hur har ni kopplat elr har för cylinder för att handbromsen verkligen ska ta när ni drar i den,elr åker ni separata handbromsok?? min tar inte ordentligt utan man känner mest att den tar lite men mer e det inte. har en bromsventil från sellholm vanliga kretsen går igenom och handbromsen på en sidan kulan i ventilen, tycker d ska funka elr???

en bild på hur det ser ut

Simatec
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Du har tre luftningspunkter, kan vara dessa som strular -
jag har likadant monterat som du & dte var ett helsike att få det luftat rejält.

m.Ohlsson
Uddevalla
Här sen Mar 2006

Trådstartare
luft finns inte i systemet, spaken elr pedalen är inte svampiga,tvärtom, spaken tar på samma ställe men låser aldrig hjulen

Simatec
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004

Sätt dit en mindre cylinder.

/Martin

Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Som jag påpekade i din tråd så är jag skeptiskt till kopplandet. För mig känns det fel att ta vätska från två olika ställen till samma system. Dra en slang fram till behållaren i motorrummet och sätt en banjo på behållaren där. Du svarade att bromsarna tog bra bak med fotbromsen men kan du låsa? oken kanske inte räcker till. Det är stora däck med bra grepp du ska få stopp på.
Missade din fråga i tråden - ja den ska låsa väldigt lätt =) Jag låser mina 235/40-17 rallyslicks med lillfingret.

Har du slack på slangar och rör kan du ju prova ta bort ventilen och bara köra genom handbromsen för att se om grejjerna räcker till.

igmab skrev:
Sätt dit en mindre cylinder.

/Martin

Cylindern som Sellholm (och ni? ) leverar borde ju fungera då vi är många som har den.

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Det var jag som skrev

Horred
Här sen Dec 2004

Re:

Babbe skrev:
Cylindern som Sellholm (och ni? ) leverar borde ju fungera då vi är många som har den.

Den finns i 3 olika storlekar (625, 70 & 75, där alltså 625'an är 0,625 tum).
Håller i övrigt med om att dragningen inte är helt hundra. När man kopplar på detta vis brukar man kunna få oljan att rinna över i den behållare som sitter på handbromsen (det rinner från bakbromsbehållaren ner till fördelningsventilen, och vidare till handbromscylindern vars cylinder blir överfull.
Vi sätter alltid i en extra nippel i den behållare som är till för bakbromsarna, och via denna nippel matar vi handbromscylindern. Har funkat klanderfritt.... Vi har alltså ingen behållare på handbromsen (är dessutom inte tillåtet att ha behållarna inne i kupen, iaf inte i rallycross).

/Martin

Uddevalla
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

igmab skrev:
Babbe skrev:

Håller i övrigt med om att dragningen inte är helt hundra. När man kopplar på detta vis brukar man kunna få oljan att rinna över i den behållare som sitter på handbromsen (det rinner från bakbromsbehållaren ner till fördelningsventilen, och vidare till handbromscylindern vars cylinder blir överfull.
Vi sätter alltid i en extra nippel i den behållare som är till för bakbromsarna, och via denna nippel matar vi handbromscylindern. Har funkat klanderfritt.... Vi har alltså ingen behållare på handbromsen (är dessutom inte tillåtet att ha behållarna inne i kupen, iaf inte i rallycross).

/Martin

ok, ska kika å koppla och pröva ,tack!!!

ps. är till denna bil skruffse beställde krängarfästen ,antar det va dig han prata med.

Micke

Simatec
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004

Re:

m.ohlsson skrev:
ok, ska kika å koppla och pröva ,tack!!!
ps. är till denna bil skruffse beställde krängarfästen ,antar det va dig han prata med.
Micke

Ja.. Det var jag.

/Martin

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

igmab skrev:
Vi har alltså ingen behållare på handbromsen (är dessutom inte tillåtet att ha behållarna inne i kupen, iaf inte i rallycross).

Alla säger det när dom kikar i våran bil men till och med besiktningsmännen har fått backa när dom inte hittar nått belägg för det i reglerna.

SBF RC-T SN skrev:
RC-T SN 4.1 Färdbroms
Ett tvåkretssystem är obligatoriskt enligt TR. 5.4.
ABS bromsar är ej tillåtet.
I övrigt fritt.

Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004

Re:

[quote="Niklas Sandström"]Alla säger det när dom kikar i våran bil men till och med besiktningsmännen har fått backa när dom inte hittar nått belägg för det i reglerna.

SBF RC-T SN skrev:
RC-T SN 4.1 Färdbroms
I övrigt fritt.

Då kanske jag skall hjälpa besiktningsgubbarna.
Appendix J Art.279 3.13
"Fluid tanks are forbidden inside the cockpit."
Å andra sidan är det väl ren självbevarelsedrift som gör att man inte vill ha en vätskebehållare jämte sig, den dagen bilen börjar brinna.

/Martin

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

igmab skrev:
Babbe skrev:

/Martin

Ja det är så jag menar man bör dra slangarna.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Svartlock skrev:

Sellholm sade okså att man skulle koppla som ni säger... Men..
Eftersom det inte är någe tryck alls i desa slangarna så kan det inte spela den minsta roll.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

igmab skrev:
Niklas Sandström skrev:
Alla säger det när dom kikar i våran bil men till och med besiktningsmännen har fått backa när dom inte hittar nått belägg för det i reglerna.

SBF RC-T SN skrev:
RC-T SN 4.1 Färdbroms
I övrigt fritt.

Då kanske jag skall hjälpa besiktningsgubbarna.
Appendix J Art.279 3.13
"Fluid tanks are forbidden inside the cockpit."
Å andra sidan är det väl ren självbevarelsedrift som gör att man inte vill ha en vätskebehållare jämte sig, den dagen bilen börjar brinna.

/Martin

Fast det gäller ju bara följande FIA klasser
AppendixJ skrev:
ARTICLE 3 :
PRESCRIPTIONS APPLICABLE To AND
MODIFICATIONS PERMITTED FOR CARS OF
DIVISION 1, DIVISION 1A AND RALLYCROSS
CUP, IN ADDITION To THE PRESCRIPTIONS
OF ARTICLE 2 ABOVE

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

KristianAE86 skrev:
Svartlock skrev:

Sellholm sade okså att man skulle koppla som ni säger... Men..
Eftersom det inte är någe tryck alls i desa slangarna så kan det inte spela den minsta roll.

Fast om du har en behållare högre än den andra kommer den lägre att överfyllas och börja läka om den inte är helt tät.

Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004

Re:

Niklas Sandström skrev:
Fast det gäller ju bara följande FIA klasser
AppendixJ skrev:
ARTICLE 3 :
PRESCRIPTIONS APPLICABLE To AND
MODIFICATIONS PERMITTED FOR CARS OF
DIVISION 1, DIVISION 1A AND RALLYCROSS
CUP, IN ADDITION To THE PRESCRIPTIONS
OF ARTICLE 2 ABOVE

Nu är det i och för sig nästan uteslutande bilar i någon av ovanstående klasser som vi bygger idag... Så det kan mycket väl vara som du säger Niklas... (Vi kanske är lite dåligt uppdaterade vad gäller Supernationella).
Faktum kvarstår dock... Det är dumt att tulla på enkla grejer som gäller säkerhet. Jag menar... det finns ju en anledning till att man inte får ha det så här ute i Europa.

/Martin

Varberg
Här sen Jun 2004

"Uppar" en gammal tråd.
Har liknande problem med handbromsen på min BMW E30, dock har jag gjort snikvarianten med handbromsen i serie med med bakbromsarna. Cylindern är en Girling 0.7" och bromsarna är orginal, är det så stor skillnad mellan 0.7" och 0.625" så det kan va lösningen på mitt problem?

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Hur mycket tar den?

skulle gissa på att det kan va cylindern

Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004

Re:

Babbe skrev:
Hur mycket tar den?

skulle gissa på att det kan va cylindern

Tar väl ungefär som en vanlig handbroms, låser när man står still men så fort der rullar så tar den inget vidare.

Får väl se om man kan får tag på en annan cylinder då och se om det hjälper, vill ju kunna låsa upp så man kan få till lite fina ställ.

Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (14691 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande