Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 940 TURBO | 1, 2 >> 6728 besök totalt |
Helt standard och bly tung (känns som 2 ton) ..
B200 tic 155 hk ska bytas till en B230 snarast Tips på väghållning mottages gärna.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Aaah, nån annan som åker B200 här i alla fall Även om du nu tänkt byta den, förstår att den inte passar så bra i en tung 940..
Är bilen Italien import eller hur kommer det sig att du har den motorn? Väghållning? LÄTTA! Sen kan man börja med resten... _________________ Robin Bergdahl Mercedes C230 Sport Kompressor |
||||||
Beror väl på vilken nivå man vill lägga sig på, finns ju även coilovers att köpa till 940 nu. Men jag kan återkomma när jag testat mina Bilstein Clubsport/Jamex fjädrar på gatbilen. Förutsätter att dom ska vara riktigt bra. Kortade ca 5 cm i jämförelse mot original. Och ca 45-50% hårdare än Sprintdämparna som ska vara riktigt bra. Jag är även sugen på att köpa krängningshämare från IPD/xtremt. Men det räcker nog inte pengarna till. Detta tror jag annars är en bra början tillsammans med nya bussningar som är rätt mjuka original.
Putsar man till motorn lite (som jag gjort) till strax över 300 hk och låg utväxling (4.10) så har man en riktigt rolig bil, framförallt rakt fram Ska bli kul att följa projektet och se vad du kommer fram till. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||
Hmm vet faktist inte ang importen, står i reg att den ej är import, köpte den av en i byn som haft den i 11 år.. Hehe ja lätta =) dom e tung dom här hehe _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Härligt med tips och svar så fort =) Tror coilovers blir så mycke dyrare mot vad man få för pengarna .. Vart har du köpt dina BIlstein clubsport ? Är det med nya fäderben fram då ? tänkte då dom är kortade ?passar dessa rakt på ? Ska söka på IPD och se vad dom här, nyta kränghare både fram och bak ? Ja bussningarna ska bytas, men tänkte jag måste kolla upp alla stagen först som finns att köpa så man inte gör nått dumt köp.. Ska leta efter en 4.10 lr 3,75 oxå. Tippar på att M90 lådan kommer inte hålla så den ska säljas.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Bara kul att hjälpa till
Jo, det drar iväg en bit. Fördelen är att det finns många fjädrar att välja mellan och du kan ställa höjden på bilen enkelt. Dom är köpta hos Forza. Nej, det är inte hela fjäderben, bara insatserna. Men själva kolven eller hur man ska säga är kortare så att kortare fjädrar ska ligga i spänn. Dom passar rakt på och ersätter originalsaker. Ja krängningshämare skulle jag satsa på. Kostar drygt 5K så det är inte så farligt. Annars kan man bygga med dubbla bak, men fram måste man nog köpa nytt. Finns lite tabeller och uträkningar på det där om man söker lite och vill bygga själv. Bak kan vara en idé att köpa ställbart panhardstag så bakaxeln går att centrera. 3.93 finns också. Köp ingen slungdiff bara, dom har en förmåga att gå sönder och fungerar inte över ca 40 km/h. Kolla med Bakaxel.se han har både riktiga lamelldiffar (som håller för mer än vad han säger enligt min erfarenhet) och torsén. Lamelldiffen är dessutom väldigt enkel att modifiera för olika diffverkan med hjälp av olka typer av brickor. Kör man sönder den blir det dock snabbt dyrt. Det är den nackdel som jag ser. Kolla hos SAM så förstår du. Har för mig det rör sig om 10k för en helrenovering om du gör jobbet själv. Sen går ju inte allt sönder samtidigt såklart men det drar snabbt iväg. Lådan behöver du inte byta, den håller gott och väl så länge man inte försöker få i (framförallt) trean utan kopplingen nertryckt Upp till ca 400 hk ska det inte vara några som helst problem så länge man växlar rätt. Tycker för övrigt att M90 är skönare och mer lättväxlad än den som sitter i M3:an. Så lägg dom pengarna på något annat istället är mitt tips. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||
Kollat på forza nu oxå och dom där bilstein ser intressanta ut, vet du vad dit kitt kostade ungefär ? Bakaxel kommer nog bli från just dom med lammeldiff , få se hur jag gör ang lådan tänkte sälja motor och låda i ett paket verka lätare att sälja då.. HJittade krängare på kg trimmining för 4100 till 940 IDP =) _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Dämparna kostade 7700, sprinten om man nöjer sig med dom landar det på 6200. Dämparna tror jag inte inte finns på sidan men mailar du eller ringer så har dom info om just clubsporten som borde passa bättre på bana.
Tänk på när du köper bakaxel att du beräknar för vilken låda du planerar åka med, de flesta BMW-lådor (som jag kan tänka mig blir ersättare) har 1:1 på femman istället för ca 0,8 som på M90. Min toppar ca 240, och då är det varvstopp på femman. Har för mig 0-200 går på ca 18-19 s och ska du trimma mer än så bör du nog ha tyngre utväxling än 4,10 och 0,8. Har inte någon uppfattning om hur snabbt det går på t.ex mantorp men jag kan tänka mig att det inte är några problem att komma upp i dom hastigheterna (??). Det var bra pris, kommer det oväntat mycket pengar blir det nog inköp av det för mig också _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||
Missat dit svar här jag =) Kommer nog ha kvar M90 lådan då, verka som vissa förstörker trean i dessa.
Kör du med för utv på axeln nu? Vet du för övrigt om man kan montera i bättre bussningar i tex spakstället? Min e då slekig som 17 Har köpt mig en motor nu oxå som landar vilken dag som helst.. B230 FB med 531 topp så det som ska göras är fli till toppen ta urfb rumen lite och montera ny kam bottendelen blir hel orörd standard sug del _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Inte en aning faktikst om bussningarna. Blir nog till räckligt bra med nya original skulle jag tro.
Jag kör med 4.10, toppar ca 240. Hmm, har inte jättekoll på sugblocken, men har inte dom klenare kolvar och stakar? Ska du köra turbo med lite trim så bör du ha en ft efter -92 har jag för mig eller en fk. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||
Nej, den håller jag mig ifrån :P Kör med en lamelldiff som är lite hårdare än original.
http://www.acm-ab.se/ Där finns en del prylar _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||
Samma stakar är det iaf, fördelen va att det satt 531 topp på den =) Kolvarna är samma kvalite bara att dom är högre så får dock högre komp men tänkte ta det genom toppen =) 240, må va skoj upp till 200 iaf _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Aha tack missat den, som jag letat.. Vet du om dom eseriösa, handlat nått där? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Kanske |
||||||
Som när det gäller all lättning = WWCD , What Would Chapman Do ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Förstör inte toppen, byt kolvar. Fk från -96 och framåt har kolvoljekylning och är den bästa underdelen Mvh Micke _________________ Mikael Persson |
||||||
Kan inte tänka mig annat än att dom är seriösa. Men har ingen erfarenhet av dom. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||
Den är skoj över 200 också Även FT -93 och framåt har väl kolvoljekylningen? _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||
Ja jag ska nog handla där =) _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 940 TURBO | 1, 2 >> 6728 besök totalt |