Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TURBOgrenrör till doktorsarbete
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (6217 totalt)
Madeleine Ekström
Södertälje
Här sen Jun 2010
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
TURBOgrenrör till doktorsarbete

Hej! Jag är i behov av kunskap när det gäller grenrör (helst turbogrenrör) till högprestandamotorer.
Jag håller på med ett doktorandarbete där jag undersöker framtida material till turbogrenrör (gjutna material). Jag är intresserad av tips på bilmodeller, vars motorer går med hög effekt under lång tid och som genererar höga avgastemperaturer.

Min avsikt är att köpa grenrör från en bilkrot och utföra en materialanalys på dessa för att använda resultatet i en benchmarkingstudie. Kanske är det någon som har ett sprucket grenrör till en högprestandamotor liggandes hemma och skräpar?

Jag är tacksam för alla tips!

_________________
Madeleine Ekström
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480



Re: TURBOgrenrör till doktorsarbete

De finns väll ingen högprestanda motor som kör med gjutgrenrör... (sen kanske vi skall definiera högprestanda)
För skall någon ta sig till andra sidan av +300hk tittar nog alla efter liknande konstruktioner för bäst flöde
och minsta möjliga mottryck:

För höga avgastemperaturer är dåligt.... m.a.o felkonstruerat

Men annars om de skall vara standard, ta t.e.x Mitsubishi EVo, Mazda MPS, Subaru STi

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Hög prestanda på turbosystemet (optimerat mot tempar osv) eller hög effekt ur motorn?

Vill du ha exempel på gjutna spruckna grenrör så kan du få ett från en Alfa 75 turbo från mig.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Har inte nya svensonturbosar typ golf gti gjutna grenrör? Vill du undersöka ännu hyffsat sprickbenäget grenrör så kan du få ett från mig (924 Turbo 2l 177hk), men jag gissar att det är för gamla prylar.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4409



Re:

Cédric skrev:
Har inte nya svensonturbosar typ golf gti gjutna grenrör? Vill du undersöka ännu hyffsat sprickbenäget grenrör så kan du få ett från mig (924 Turbo 2l 177hk), men jag gissar att det är för gamla prylar.


Ja i princip alla vanliga bilar med turbo har gjutna grenrör. Lättast att få kompakt och billigare vid stora volymer.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



En helt vanligt Saab Aero av valfri modell är säkert ett bra analysobjekt. Dessa motorer är ju sedan länge designade med hög avgastemp och höga förbränningstryck i jämförelse med andra liknande motorer. Med ett sådant produktval finns säkert också möjlighet till kontakt med kunnigt folk som kan agera bollplank om så behövs.

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Matso skrev:
En helt vanligt Saab Aero av valfri modell är säkert ett bra analysobjekt. Dessa motorer är ju sedan länge designade med hög avgastemp och höga förbränningstryck i jämförelse med andra liknande motorer. Med ett sådant produktval finns säkert också möjlighet till kontakt med kunnigt folk som kan agera bollplank om så behövs.


Inte ens med god vilja och pistolhot kan man väl kalla en saabmotor på 2,3liter med en effekt på ungefär 230 hästar (100 literhästar) högprestandamotor? Många standardbilar har högre litereffekt utan turbo idag.

Som nämnts är det väl få högprestandamotorer som har gjutna grenrör, kollar man på lite pjåcheturbos och liknande bilar har väl litereffekten i några fall ökat en del.

_________________
Roland Johansson
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 302



Re:

Rolle Scirocco skrev:
Matso skrev:
En helt vanligt Saab Aero av valfri modell är säkert ett bra analysobjekt. Dessa motorer är ju sedan länge designade med hög avgastemp och höga förbränningstryck i jämförelse med andra liknande motorer. Med ett sådant produktval finns säkert också möjlighet till kontakt med kunnigt folk som kan agera bollplank om så behövs.


Inte ens med god vilja och pistolhot kan man väl kalla en saabmotor på 2,3liter med en effekt på ungefär 230 hästar (100 literhästar) högprestandamotor? Många standardbilar har högre litereffekt utan turbo idag.

Som nämnts är det väl få högprestandamotorer som har gjutna grenrör, kollar man på lite pjåcheturbos och liknande bilar har väl litereffekten i några fall ökat en del.


om denna motor har närmare 500hk med samma grenrör då?

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Kanske kan göra ett litet förtydligande angående doktorsarbetet. Det är riktat mot lastbilssidan där det hänger en 40 kilo tung turbo på grenröret och med motorer som redan nu är uppe i 730hk/3500Nm så börjar det bli ganska varmt. Med värre avgaskrav så kommer det att bli ännu varmare avgaser.
Personbilssidan har ju högre avgastemp än lastbilar så det kan ju vara vettigt att göra lite materialanalyser på det som redan finns där.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12340



Re:

Daniel Kihlgren skrev:
730hk/3500Nm


Scania V8'a thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Madeleine Ekström
Södertälje
Här sen Jun 2010
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Visst är det en definitionsfråga vilka motorer som klassas som högprestanda. Mitt fokus ligger på att undersöka gjutna grenrör som utsatts för avgastemperaturer på upp till 1000 grader. För att göra det enkelt att få tag på dessa är det bästa att titta på ju helt klart bäst att inrikta sig på vanliga bilmodeller.

Tack för tips ang. Golf, Porsche och SAAB. Från dessa verkar finns en del grenrör från diverse modeller på bilskrotens lager.

_________________
Madeleine Ekström
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Ta ett valfritt grenrör till en wankel... Lär vara svårt att hitta nån motor med högre temp på

Annars är det väl felväg att gå lite att endast kolla på vad som finns idag, bättre att du ringer en metalurg och fråga vad som är lämpligast. Om vi glömmer gjutna grenrör för en stund så är 321L ett mkt lämpligt material, kanske även 321Ti.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Madeleine Ekström
Södertälje
Här sen Jun 2010
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Anledning till den här diskussionen är inte att jag ska hitta ett material som jag kan använda mig av, utan tanken bakom är en benchmarkingstudie.

Tack för tipset om wankel.

_________________
Madeleine Ekström
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2140



Mini Cooper S 2007 års modell och framåt. 175hk ur 1.6 liter (211hk från JCW-modellen).

_________________
Peter Sundström
Nissan Skyline KGC10, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
313 varv på Nordschleife
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Re:

Rolle Scirocco skrev:
Matso skrev:
En helt vanligt Saab Aero av valfri modell är säkert ett bra analysobjekt. Dessa motorer är ju sedan länge designade med hög avgastemp och höga förbränningstryck i jämförelse med andra liknande motorer. Med ett sådant produktval finns säkert också möjlighet till kontakt med kunnigt folk som kan agera bollplank om så behövs.


Inte ens med god vilja och pistolhot kan man väl kalla en saabmotor på 2,3liter med en effekt på ungefär 230 hästar (100 literhästar) högprestandamotor? Många standardbilar har högre litereffekt utan turbo idag.

Som nämnts är det väl få högprestandamotorer som har gjutna grenrör, kollar man på lite pjåcheturbos och liknande bilar har väl litereffekten i några fall ökat en del.


Grenröret vet ju inte om det är 230 eller 500 häst som värmer krökarna och därför tyckte jag att saab kunde bara ett bra testobjekt. Som någon också sa så rullar det ju väldigt många bilar med ett par hundra hästar per liter där faktiskt några har original grenrör kvar (vill man går det säkert att få tag i ett sådant rör också även om jag gissar att just effekten inte är intressant egentligen). Jag ville minnas att saabarna från fabrik är designade att ha uppåt 1000 graders avgastemp före turbon och det verkar stämma. Man kan bland annat läsa om det här:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19861&view=next&sid=a66 . . . .

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Re:

Jag skulle som flera redan sagt kika på Mitsubishi Lancer EVo, 2.0L motor och 280 hästar - motorkod 4G63

Men om det är modern motor man är ute efter så kan Opel GT från -06 och framåt också vara intressant med 2L direktinsprutad motor och ca 260hk - motorkod Z20NHH

Bägge av dessa har grenrör som är gjutna i ett stycke.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



RX-7 FD 1,3L 280hk är ju lite intressantare än ovan nämnda modeller.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Du kan titta på grenröret ifrån VW TSI motor med turbo och kompressor 160-180hk. Den sitter på Golf GT och en mängd andra bilmodeller. Den motorn är en av få som klarar 1050C avgastemp så rimligtvis har de jobbat en del med både design och materialet till grenröret.

För övrigt så är väl att hitta ett material som klarar temperaturerna inte det stora problemet (förutom att det lätt blir dyrt) utan att designa ett grenrör som inte går sönder och spricker...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



VW TSI grenrör har jag ett liggande här på jobbet, är ett rostfritt stål 1.4828 (högtemperaturlegering) i det efter vad vi kan se.

153MA och 253MA är två andra stålsorter som behåller sin hållfasthet bra vid höga temperaturer.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Re:

Mats Karlsson skrev:
VW TSI grenrör har jag ett liggande här på jobbet, är ett rostfritt stål 1.4828 (högtemperaturlegering) i det efter vad vi kan se.

153MA och 253MA är två andra stålsorter som behåller sin hållfasthet bra vid höga temperaturer.


"om vi glömmer gjutna grenrör för en stund så är 321L ett mkt lämpligt material, kanske även 321Ti."



MA stålen är också lämpliga men väldigt väldigt dyra och svårsvetsade.

353MA och Incoloy vore ju idealet men.. Dessa används till ungstuber i petrokemin och klarar mkt temp. skört som glas dock.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 429



Eller Ford Cosworth frås Escort/Sierra kanske? Det bästa vore annars Audi RS2 på 315 hästar ur en 2,1 liters motor. Volvo 240 turbo Gr.A hade mer ändå (mottrycksturbo )

Höga avgastemperarturer tyder väl snarar på effektiv förbränning. Förutsatt att inte tändning eller kammen är tokig och att turbon klarar det.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Allmänt banåkaforum
TURBOgrenrör till doktorsarbete
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (6217 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande