| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
TURBOgrenrör till doktorsarbete
|
1, 2 >> 11 besök senaste veckan (6217 totalt) |
|
Madeleine Ekström
Södertälje Här sen Jun 2010 Inlägg: 3 Ny på att skriva inlägg i forumet Trådstartare
TURBOgrenrör till doktorsarbete
Hej! Jag är i behov av kunskap när det gäller grenrör (helst turbogrenrör) till högprestandamotorer. Jag håller på med ett doktorandarbete där jag undersöker framtida material till turbogrenrör (gjutna material). Jag är intresserad av tips på bilmodeller, vars motorer går med hög effekt under lång tid och som genererar höga avgastemperaturer. Min avsikt är att köpa grenrör från en bilkrot och utföra en materialanalys på dessa för att använda resultatet i en benchmarkingstudie. Kanske är det någon som har ett sprucket grenrör till en högprestandamotor liggandes hemma och skräpar? Jag är tacksam för alla tips!
_________________ Madeleine Ekström |
||||
|
Re: TURBOgrenrör till doktorsarbete
De finns väll ingen högprestanda motor som kör med gjutgrenrör... (sen kanske vi skall definiera högprestanda) För skall någon ta sig till andra sidan av +300hk tittar nog alla efter liknande konstruktioner för bäst flöde och minsta möjliga mottryck:
För höga avgastemperaturer är dåligt.... m.a.o felkonstruerat Men annars om de skall vara standard, ta t.e.x Mitsubishi EVo, Mazda MPS, Subaru STi _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Hög prestanda på turbosystemet (optimerat mot tempar osv) eller hög effekt ur motorn?
Vill du ha exempel på gjutna spruckna grenrör så kan du få ett från en Alfa 75 turbo från mig.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Har inte nya svensonturbosar typ golf gti gjutna grenrör? Vill du undersöka ännu hyffsat sprickbenäget grenrör så kan du få ett från mig
(924 Turbo 2l 177hk), men jag gissar att det är för gamla prylar.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Ja i princip alla vanliga bilar med turbo har gjutna grenrör. Lättast att få kompakt och billigare vid stora volymer. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
En helt vanligt Saab Aero av valfri modell är säkert ett bra analysobjekt. Dessa motorer är ju sedan länge designade med hög avgastemp och höga förbränningstryck i jämförelse med andra liknande motorer. Med ett sådant produktval finns säkert också möjlighet till kontakt med kunnigt folk som kan agera bollplank om så behövs.
_________________ Mvh Mathias Södergren |
||||
|
Re:
Inte ens med god vilja och pistolhot kan man väl kalla en saabmotor på 2,3liter med en effekt på ungefär 230 hästar (100 literhästar) högprestandamotor? Många standardbilar har högre litereffekt utan turbo idag. Som nämnts är det väl få högprestandamotorer som har gjutna grenrör, kollar man på lite pjåcheturbos och liknande bilar har väl litereffekten i några fall ökat en del. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
om denna motor har närmare 500hk med samma grenrör då? _________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca. |
||||
|
Kanske kan göra ett litet förtydligande angående doktorsarbetet. Det är riktat mot lastbilssidan där det hänger en 40 kilo tung turbo på grenröret och med motorer som redan nu är uppe i 730hk/3500Nm så börjar det bli ganska varmt. Med värre avgaskrav så kommer det att bli ännu varmare avgaser.
Personbilssidan har ju högre avgastemp än lastbilar så det kan ju vara vettigt att göra lite materialanalyser på det som redan finns där. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
Madeleine Ekström
Södertälje Här sen Jun 2010 Inlägg: 3 Ny på att skriva inlägg i forumet Trådstartare
Visst är det en definitionsfråga vilka motorer som klassas som högprestanda. Mitt fokus ligger på att undersöka gjutna grenrör som utsatts för avgastemperaturer på upp till 1000 grader. För att göra det enkelt att få tag på dessa är det bästa att titta på ju helt klart bäst att inrikta sig på vanliga bilmodeller.
Tack för tips ang. Golf, Porsche och SAAB. Från dessa verkar finns en del grenrör från diverse modeller på bilskrotens lager. _________________ Madeleine Ekström |
||||
|
Ta ett valfritt grenrör till en wankel... Lär vara svårt att hitta nån motor med högre temp på
Annars är det väl felväg att gå lite att endast kolla på vad som finns idag, bättre att du ringer en metalurg och fråga vad som är lämpligast. Om vi glömmer gjutna grenrör för en stund så är 321L ett mkt lämpligt material, kanske även 321Ti. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Madeleine Ekström
Södertälje Här sen Jun 2010 Inlägg: 3 Ny på att skriva inlägg i forumet Trådstartare
Anledning till den här diskussionen är inte att jag ska hitta ett material som jag kan använda mig av, utan tanken bakom är en benchmarkingstudie.
Tack för tipset om wankel. _________________ Madeleine Ekström |
||||
|
Re:
Grenröret vet ju inte om det är 230 eller 500 häst som värmer krökarna och därför tyckte jag att saab kunde bara ett bra testobjekt. Som någon också sa så rullar det ju väldigt många bilar med ett par hundra hästar per liter där faktiskt några har original grenrör kvar (vill man går det säkert att få tag i ett sådant rör också även om jag gissar att just effekten inte är intressant egentligen). Jag ville minnas att saabarna från fabrik är designade att ha uppåt 1000 graders avgastemp före turbon och det verkar stämma. Man kan bland annat läsa om det här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||
|
Re:
Jag skulle som flera redan sagt kika på Mitsubishi Lancer EVo, 2.0L motor och 280 hästar - motorkod 4G63 Men om det är modern motor man är ute efter så kan Opel GT från -06 och framåt också vara intressant med 2L direktinsprutad motor och ca 260hk - motorkod Z20NHH Bägge av dessa har grenrör som är gjutna i ett stycke. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Du kan titta på grenröret ifrån VW TSI motor med turbo och kompressor 160-180hk. Den sitter på Golf GT och en mängd andra bilmodeller. Den motorn är en av få som klarar 1050C avgastemp så rimligtvis har de jobbat en del med både design och materialet till grenröret.
För övrigt så är väl att hitta ett material som klarar temperaturerna inte det stora problemet (förutom att det lätt blir dyrt) utan att designa ett grenrör som inte går sönder och spricker... _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
VW TSI grenrör har jag ett liggande här på jobbet, är ett rostfritt stål 1.4828 (högtemperaturlegering) i det efter vad vi kan se.
153MA och 253MA är två andra stålsorter som behåller sin hållfasthet bra vid höga temperaturer. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Re:
"om vi glömmer gjutna grenrör för en stund så är 321L ett mkt lämpligt material, kanske även 321Ti."
MA stålen är också lämpliga men väldigt väldigt dyra och svårsvetsade. 353MA och Incoloy vore ju idealet men.. Dessa används till ungstuber i petrokemin och klarar mkt temp. skört som glas dock. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Eller Ford Cosworth frås Escort/Sierra kanske? Det bästa vore annars Audi RS2 på 315 hästar ur en 2,1 liters motor. Volvo 240 turbo Gr.A hade mer ändå (mottrycksturbo
)
Höga avgastemperarturer tyder väl snarar på effektiv förbränning. Förutsatt att inte tändning eller kammen är tokig och att turbon klarar det. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
TURBOgrenrör till doktorsarbete
|
1, 2 >> 11 besök senaste veckan (6217 totalt) |
