Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Blå och rött kylarvätska
2 besök senaste veckan (6118 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kan man blanda röd och blå kylarvätska eller är det strikt ?

Försöker spara miljön lite (honestly!).

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

De är väll samma skit.... Den blåa bör väll bytas med intervall, medans den röda är "longlife" alt. för
alu-motorer.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007

blanda ej.. testa en gång o då vart de skumm o åter skumm..

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Skall ej blandas, blit som mjölk o apelsinljuice typ.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

om du är miljömupp; 'skall du använda grön glykol (no pun intended).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:
om du är miljömupp; 'skall du använda grön glykol (no pun intended).

Inte miljömupp, snålmupp är nog mer relevant

Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005

Försökte i vintras skriva ihop någon typ av sammanfattning över de olika glykolsorter och lite info om dessa, då jag insåg att det höll på att bildas en liten glykoldjungel
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

All feedback är välkommen (finns ju risk för faktafel då jag inte är så vansinnigt insatt i detta ämne utan mest summerat info från olika källor)!

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
steffe skrev:

Inte miljömupp, snålmupp är nog mer relevant

På tal om trollen...

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Henrik J skrev:
Försökte i vintras skriva ihop någon typ av sammanfattning över de olika glykolsorter och lite info om dessa, då jag insåg att det höll på att bildas en liten glykoldjungel

All feedback är välkommen (finns ju risk för faktafel då jag inte är så vansinnigt insatt i detta ämne utan mest summerat info från olika källor)!

Bra artikel - men hur vet jag vilken typ jag köpt? Förstår att man inte kan veta vad som sitter i bilen, men hur vet man vilken typ som är vilken i handeln Det enda som brukar stå är om det är propylen eller etylen-baserat. Men eftersom IAT och OAT kan vara både och...?

Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005

Westfield skrev:
Henrik J skrev:

Bra artikel - men hur vet jag vilken typ jag köpt? Förstår att man inte kan veta vad som sitter i bilen, men hur vet man vilken typ som är vilken i handeln Det enda som brukar stå är om det är propylen eller etylen-baserat. Men eftersom IAT och OAT kan vara både och...?

Tyvärr, inte en aning... Satt själv och funderade på detta när jag skrev artikeln. Gissar på att de flesta OAT glykoler benämns longlife eller liknande, och med varningstext att man inte ska blanda den med "vanlig" glykol. Exempelvis Biltemas Longlife G30 där det står att man inte får blanda den med "konventionella glykoler". Man får heller inga ledtrådar från säkerhetsdatabladet, där står bara 1,2-etandiol (dvs vi får bara reda på att det är etylenglykol) samt Bitrex (ett varumärke för denatoniumbensoat - världens bittraste ämne) som är där såklart för att man inte ska börja sörpla i sig den söta glykolen (husdjur och barn är nog i den största riskzonen). Men sist jag smakade på min Castrol Anti-Freeze NF så smakade den bara sött - verkar som den inte har Bitrex i sig.

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Lite mer information om kylarvätska kan hittas i den här artikeln: http://www.sae.org/mags/aei/8242

G30, G48 och dylika är varumärken från Glysantin (BASF), en stor tillverkare av kylarvätskor som även brukar licensiera dessa till andra tillverkare. Vad dessa olika kylarvätskor ska användas till förklaras här: http://www.veredlungschemikalien.basf.de/ev-wcms-in/internet/en_GB/por . . . .
Citera
Skruva banåkabil
Blå och rött kylarvätska
2 besök senaste veckan (6118 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande