Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Blå och rött kylarvätska
2 besök senaste veckan (6118 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Kan man blanda röd och blå kylarvätska eller är det strikt ?

Försöker spara miljön lite (honestly!).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3449



De är väll samma skit.... Den blåa bör väll bytas med intervall, medans den röda är "longlife" alt. för
alu-motorer.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007
Inlägg: 114



blanda ej.. testa en gång o då vart de skumm o åter skumm..

_________________
johan freiman
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Skall ej blandas, blit som mjölk o apelsinljuice typ.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3867



om du är miljömupp; 'skall du använda grön glykol (no pun intended).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11803

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:
om du är miljömupp; 'skall du använda grön glykol (no pun intended).



Inte miljömupp, snålmupp är nog mer relevant

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Försökte i vintras skriva ihop någon typ av sammanfattning över de olika glykolsorter och lite info om dessa, då jag insåg att det höll på att bildas en liten glykoldjungel
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

All feedback är välkommen (finns ju risk för faktafel då jag inte är så vansinnigt insatt i detta ämne utan mest summerat info från olika källor)!

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
steffe skrev:


Inte miljömupp, snålmupp är nog mer relevant


På tal om trollen...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Henrik J skrev:
Försökte i vintras skriva ihop någon typ av sammanfattning över de olika glykolsorter och lite info om dessa, då jag insåg att det höll på att bildas en liten glykoldjungel
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

All feedback är välkommen (finns ju risk för faktafel då jag inte är så vansinnigt insatt i detta ämne utan mest summerat info från olika källor)!


Bra artikel - men hur vet jag vilken typ jag köpt? Förstår att man inte kan veta vad som sitter i bilen, men hur vet man vilken typ som är vilken i handeln Det enda som brukar stå är om det är propylen eller etylen-baserat. Men eftersom IAT och OAT kan vara både och...?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Westfield skrev:
Henrik J skrev:
Försökte i vintras skriva ihop någon typ av sammanfattning över de olika glykolsorter och lite info om dessa, då jag insåg att det höll på att bildas en liten glykoldjungel
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

All feedback är välkommen (finns ju risk för faktafel då jag inte är så vansinnigt insatt i detta ämne utan mest summerat info från olika källor)!


Bra artikel - men hur vet jag vilken typ jag köpt? Förstår att man inte kan veta vad som sitter i bilen, men hur vet man vilken typ som är vilken i handeln Det enda som brukar stå är om det är propylen eller etylen-baserat. Men eftersom IAT och OAT kan vara både och...?


Tyvärr, inte en aning... Satt själv och funderade på detta när jag skrev artikeln. Gissar på att de flesta OAT glykoler benämns longlife eller liknande, och med varningstext att man inte ska blanda den med "vanlig" glykol. Exempelvis Biltemas Longlife G30 där det står att man inte får blanda den med "konventionella glykoler". Man får heller inga ledtrådar från säkerhetsdatabladet, där står bara 1,2-etandiol (dvs vi får bara reda på att det är etylenglykol) samt Bitrex (ett varumärke för denatoniumbensoat - världens bittraste ämne) som är där såklart för att man inte ska börja sörpla i sig den söta glykolen (husdjur och barn är nog i den största riskzonen). Men sist jag smakade på min Castrol Anti-Freeze NF så smakade den bara sött - verkar som den inte har Bitrex i sig.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Lite mer information om kylarvätska kan hittas i den här artikeln: http://www.sae.org/mags/aei/8242

G30, G48 och dylika är varumärken från Glysantin (BASF), en stor tillverkare av kylarvätskor som även brukar licensiera dessa till andra tillverkare. Vad dessa olika kylarvätskor ska användas till förklaras här: http://www.veredlungschemikalien.basf.de/ev-wcms-in/internet/en_GB/por . . . .
Citera
Skruva banåkabil
Blå och rött kylarvätska
2 besök senaste veckan (6118 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande