| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur ha original 3 punktsbälte med sportstol?
|
6813 besök totalt |
|
Ska börja montera in 2 st Sparco sprint stolar i min e36a idag. Jag är dock lite tveksam hur jag ska göra med bältena för jag tänkte köra med original bältena då bilen inte har bur och kommer fortsätta vara gatlegal. Har inhandlat 2 st stolsfästen från sparco som jag hoppas kunna montera med av denna modell:
En tanke jag haft är att sätta bältesfästena i samma skruvhål som stolarna sitter i. En annan idé är att svetsa fast skruvar nere i chassiet och muttra fast i dem men det blir nog inte tillräckligt starkt om man inte ska förstärka för kung och fosterland. Hur har ni andra gjort som kör med 3 punktsbälten? Bilder skulle uppskattas! Fritt fram att komma med egna idéer också _________________ Jesper Henriksson |
||
|
Gatlegal map farbror blå eller map årlig besiktning?
För årlig besiktning är den enklare att montera tillbaka original stol/bältesfästen, det tar inte lång tid. Då slipper du bry dig om det då. För farbror blå skulle jag koncentrera mig på att det fungerar som tänkt och att det ser så vettigt ut som möjligt (gärna originalidentiskt eller kraftigare). Muttrar osv för bältesinfästning är samma 7/18" UNF för SBFbälten som för originalbälten (några helnya bila kör med nån M12 men annars är 7/16" UNF världsstandard). SBF/FIAs infästningspunkter (40cm2 i 3mm stål) är ett ganska bra utgångsläge som säkert går att göra ganska bra (om det inte är flortunn plåt du sätter den i). Det som brukar strula är att få höftbältet att fungera ok i en skalstol. Att dra delen från tröskeln genom hålet är ju enkelt men låssidan är inte lika enkelt (jättekort lås som låser på utsidan, dvs trä bältet genom hålet, är nog det som skulle gillas bäst. Men så rymlig stol vill man ju inte ha). Långt lås som går igenom hålet gör ju att låset hamnar på magen och diagonalbältet inte hamnar där det ska, men det kan nog gå att hitta nån mittemellan där låset tittar fram i hålet precis lagom. Jättelåga sidor och lås över kanten är nog det som är mest originallikt, men det kan göra att bältet går för högt på magen (högerhöften sitter löst). |
||
|
Re:
Bilen det ska monteras i kommer jag bara ha över sommaren är det tänkt så besiktningen känns inte värt att tänka på. Är mest att lösningen ska accepteras av polisen och vid genomgången när den ska ut på banorna. Så lösningen borde ju se lite seriös ut som du sa och samtidigt hålla också, man vet ju aldrig när det kan smälla. Jag hoppas på att kunna dra höftbältet så det går igenom hålen på stolen på båda sidorna. Dvs. att få låsdelen på utsidan av stolen, det ser jag som enda möjligheten för låsdelen är ju inte så lång att det går upp till hålen från golvet. _________________ Jesper Henriksson |
||
|
Jag drar mitt 3p-bälte genom hålen på sidorna. Det är lite tight (har en Sparco Corsa) men det går. Det går ju inte jättefort att sätta på sig bältet men viktigaste är att det går fort och lätt att ta av, och det gör det.
Jag har kortat ner fästet för bältesinfästningen och skruvat fast det i stolsunderredet, så som det sitter original på bilen. Man klickar i bältet utanför stolen mao. Inga problem vid besiktning förutom att de muttrar lite när de ska försöka komma ner i stolen .
_________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||
|
Re:
Men då har du kvar original underrede? Skulle helst vilja slippa ge mig på att modda det men man kan måste gå den vägen ändå, blir i slutändan mindre jobb misstänker jag än att bygga om golvet i bilen Någon som vet var man kan köpa SBF/FIAs infästningspunkter i stockholmstrakten över disk? _________________ Jesper Henriksson |
||
|
Trepunktsbälte till skalstol fungerar.
Min bälteshållaren skruvades fast i stolsfästet, och nedre delen av bältet går över stolskanterna. om man inte är akrobatiskt lagd så är det en fördel är att fästa stolsfästet i orginal underrede om det är skjutbart (givetvis ignorera du detta om det är en tävlingsbil). Problem uppstår om originalstolarna har airbags, men det går att fixa med motstånd, fast jag är säker på att du inte har inte har sådana stolar. om man ska montera originalstol innan besiktning hos SBP lämnar jag osagt. Åskilliga bilar med skalstolar har passerat SBP utan anmärkning. Nu har du en bil som inte är helbilsgodkänd så risken att stöta på ett problem är om möjligt ännu mindre. Kolla med Transportstyrelsen vad som gäller om du är osäker. Trendab har säkert vad du behöver. _________________ BMW MC-klubben |
||
|
om inte stolen är speciellt gjord med låga sidor är det i praktiken ett måste att dra höftbältet genom bälteshålen (det kanske är det hålen är till för...). Annars kommer det inte kunna sitta åt ordentligt över höfterna, och risken att man glider under bältet blir mycket stor.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Nej jag har köpt ett modellanpassat underrede som sedan stolens sidofästen är skruvade i. Underredet har ett fäste för bälteslåset. _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6813 besök totalt |