| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Värme färg för avgassystem?
|
7 besök senaste veckan (10196 totalt) |
|
Tänkte måla avgaset så de håller lite bättre. Ska sitta på en turbobil så varm kommer det att bli. Vill lacka från DPn ner. Vad ska man ha för färg och vart köper jag den? Bilen är en 5 serie så de lär bli långt och ska vara 3" hela vägen med 2 dämpare så de lär krävas lite färg. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Ex. Aremco tillverkar en färg under varumärket Pyro-Paint vilket är väldigt värmetåligt. Vet dock inte vem som kan tänkas sälja denna eller liknande produkter i Sverige.
http://www.aremco.com/PDFs/A5-S_06.p |
||
|
Jag provade Biltemas värmefärg på en bit av grenröret på min Rx7:a.
Det satt förvånansvärt bra, även om det gav upp efter ett år. Kan tilläggas att jag förmodligen har lite varmare grenrör än kolvbilar. // Magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes!
|
||
|
Re:
Sweet. Då blire sånt. Mjo polarn har en RX7 varmt blire
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
På min wankel har jag målat grenröret med Biltemas "zinkfärg". Kallgalv eller vad de nu kallar den. Sitter kvar väldigt bra, antagligen beroende på att det still största delen är zink.
Fast man får ju gilla att det är silverfärgat förstås... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Bump.
Hur har det gått för allas avgassystem. Jag lackade mitt häromdagen med Biltemas 650graders färg. Hittade nu att Swedol har en färg som tål 800
|
||
|
de här frågan har ältats till *xsewa* när det gäller headers till jänkebilar.
Ingen av de vanliga värmefärgerna håller något vidare En person körde med spissvärta o var tämligen nöjd... höll tydligen drygt en säsong, men det skall vara den riktiga spissvärtan med en massa grafit i. Den jag testade med var bara smäck. Kallgalv är en slamkrypare som inte borde hålla då zink smälter vid runt 400 grader tror jag det är... tidigare än alu i alla fall. Det är dock flera som provat o varit nöjda. Mitt avgas har jag målat med det o det ser nice ut efter en säsong. Har målat 3 av headersrören förra veckan o skall se vad den gillar riktig hetta. (Sen finns det svindyra keram-färger, kiselbaserade) _________________ Mats Andersen |
||
|
Jag målade mina headers för fem år sedan med zinkgrund och brände dem därefter direkt i ca 200 grader (pulverlackeringsugn). Ytan blev en mycket sträv yta som har lätt för att dra åt sig olja och skräp (gissar jag).
Sedan dess har bilen rullat tre av åren (inte de två senaste mao) och det finns fortfarande inte en rostfläck på dem. Mycket nöjd! Det var CRC zinkgrund vill jag minnas. |
||
|
Re:
Jag har smutsat ned ytan då och då med oljespill och smutsiga tummar etc, men de är fortfarande väldigt rena. Vet inte om skiten bränns bort allteftersom man kör (headers glöder ju ibland, även på sugmotorer )
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7 besök senaste veckan (10196 totalt) |