Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rattvridningsbekymmer
5946 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hade trassel med känslan ratten under förra säsongen. Växelvis under ett rattvarv gick det olika trögt att vrida på den, ca va 90:e grad gick det först rejält trögt och sedan lätt. Inget bra för känslan och precisionen i körningen.

Misstänkte då att det var knutkorsen och rattstången som spökade, helt klart gick dom rätt trögt och jag smorde upp dom så att dom gick lättare, men känslan i ratten var densamma, lika illa.

Har sparat problemet tills nu, demonterade stryväxeln och passade på att kolla så att det inte var fjäderbenslagringarna som var boven.

Delade på styrväxeln, som är av lite oklart fabrikat, ev kommer den från en Opel Kadett av okänd årsmodell, ev en specialmodell med förre rattvarv. (2,25 varv mellan stoppen i min bil)

Har noga inspekterat kuggstång och kuggarna på ingående axel, verkar fina vad jag kan begripa. Lagren som ingående axel sitter i (kullager, en på var sidan om kuggarna) är möjligen, möjligen boven, men jag är tveksam. Det undre är en aning "knastrigt" när man vrider på det, knappt kännbart. Men så många schims i som den har haft så gick det rätt trögt att vrida runt den för hand, med ett schim mindre gick det lättare.

Vad tror ni? Vad är det som orsakar problemet?

Vad är det för en styrväxel? På huset är det gjutet 72013 och under det R1, på sidan av huset är det instansat 8D17ER267. Är det från Kadett?

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Här är ingående axel med sina två lager, som är sitter med axiell presspassning m h a schims

Styrväxel utan kuggstången (som normalt ju sitter i hålet som nu fotot är taget i) Ing axel på plats

Delarna

Stockholm
Här sen Dec 2002

Hur ser länkaget ut?

Knutkorsen måste vara i linje med varann, annars får du vinkelhastighetsförändringar när du snurrar på den. Iom att det går trögt var 90:e grad (typ) så är jag misstänksam mot att det just är detta som är problemet.

Hur många länkar? Det bör vara jämnt antal länkar.

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Westfield skrev:
Hur ser länkaget ut?

Knutkorsen måste vara i linje med varann, annars får du vinkelhastighetsförändringar när du snurrar på den. Iom att det går trögt var 90:e grad (typ) så är jag misstänksam mot att det just är detta som är problemet.

om det är två länkar så ska väl vinklarna vara så lika som möjligt också ?
Jag vet att man kan få liknande problem om man sänker rattstången i en bil, dvs att man
bara ändrar den ena vinkeln....
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

SciroccOMats skrev:
Westfield skrev:
Hur ser länkaget ut?

Jag vet att man kan få liknande problem om man sänker rattstången i en bil, dvs att man

Jupp! thumbs up

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Westfield skrev:
Hur ser länkaget ut?

Det är 2 knutkors.

Intressant det där med vinklarna, ska kolla lite på det. Spontant känns det som det kanske skiljer 15-20° eller så. Är det åt h-e?

Malmö
Här sen Maj 2003

Pär Hylander skrev:
SciroccOMats skrev:
Westfield skrev:
Hur ser länkaget ut?

Det är 2 knutkors.

Intressant det där med vinklarna, ska kolla lite på det. Spontant känns det som det kanske skiljer 15-20° eller så. Är det åt h-e?

värst blir det om det är 90° fel. skiljer det 15-20° så är den i alla fall felmonterad....

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Vilken bil? 924:a? Jag minns att det jämnt var problem med glappande och slitna styr- knutkors på 924:or under tiden jag höll på med dom.

Jag gissar också på dom...är stryväxel sliten (ex. packningar som är trasiga om man ha servostyrning) så "tuggar" den oregelbundet. Är den sliten och inte ha någon servo så är det också oregelbunda problem. just att du känner att den går trögt var kvartsvarv tyder på att det är knutar som knasar.

Vet ej varför detta drabbar just 924:or (och 944:or tydligen) men jag kan tänka mig att det har med vikten framför framaxeln att göra...dom kanske använde samma pryttlar som för 911:an och glömde att det sitter en motor ovanför.

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Japp, det är 924:an

Inte orginal styrväxel, se ovan, inte heller servo

Knutarna är inte glappiga, snarare lite tröga. Har dock oxo hört det om glapptendens.

Tror inte det är samma styrväxel till 924 och 944. Undrar om det inte är lite ärvegods från Golf eller så på 924:an?

Uppsala
Här sen Feb 2003

Styrväxel heter 477 419 061 för både 924 och 931, ingen servo där...en VW pryl alltså. Värt att kolla vilken folka den kommer ifrån...det kan vara så att skrotarna kryllar av dom...

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
beepbeep skrev:
Styrväxel heter 477 419 061 för både 924 och 931, ingen servo där...en VW pryl alltså. Värt att kolla vilken folka den kommer ifrån...det kan vara så att skrotarna kryllar av dom...

Ja, fast nu är det ju inte en sådan jag har, och inte heller en sådan jag vill ha. Dom är för veviga, jag har bara 2,25 varv mellan ändlägena och det vill jag gärna behålla.

Kanske Opel Kadett.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har bara hittat nya länkar på ett ställe: Car Builder Solutions i England.

Här är en bild:

Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Jag funderar just på att sänka rattstången. Vilka vinklar är det som måste vara lika? Kan någon göra en liten skiss så att jag förstår?

Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002

aha, bra att du tog upp det Pär! Har en liten tendens till samma fenomen, efter sänkning (ca 60 mm) av rattpositionen. Har inte riktigt orkat ta tag i felorsaken. Bör alltså vara knutarnas "nya" vinkel som spökar...
Tyvärr vet inte jag heller var styrväxeln kommer ifrån men det är iallafall inte VW A1 (intern betäckning för bottenplattan/chassie för första generationens Golf samt Scirocco.)
om det var till någon hjälp.... (visst är det kul med folk som talar om vad det INTE ÄR men inte vad det ÄR?!

Här sen Feb 2004

En tanke bara, det är inte så att topplagringen till stötdämparna är usel?
Kan ju resultera i liknande problem annars, som sagt, bara en tanke.

wastegate.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Fredrik E skrev:
En tanke bara, det är inte så att topplagringen till stötdämparna är usel?
Kan ju resultera i liknande problem annars, som sagt, bara en tanke.

Japp, samma tanke har jag haft. Kollade dom genom att vrida hjulet när jag satt en domkraft under spindelleden. Gick oförskämt lätt och smidigt att vrida hjulet!

Forshaga
Här sen Dec 2002

Daniel L skrev:
Vilka vinklar är det som måste vara lika? Kan någon göra en liten skiss så att jag förstår?

om vi tänker oss att vi har en rattstång....knut..... mellanaxel....knut..... styrväxeln. Så ska knutarna sitta lika.

+ -------- + men inte x ----------+

Sedan ska knutarna ha samma vinkel

/----------/ eller /--------\ och inte /---------I

Fattar ni..???

Detta är MYCKET viktigt på en kardanstång...........men jag tror det måste vara mycket fel om det ska kännas i en styrning.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
[
om vi tänker oss att vi har en rattstång....knut..... mellanaxel....knut..... styrväxeln. Så ska knutarna sitta lika.

.

Mkt intressant tanke, jag hade inte tänkt på det och sprang genast ut i garaget och kollade "Tyvärr" så sitter dom rätt. Gjorde oxo en närmare bedömning av vinkelskillnaden mellan rattstången och ing axel i styrväxeln, den är runt 30-35°. Någon som har ngt samband mellan vinkelavvikelse och avvikelse i moment/utväxling?

Tyvärr inte helt lätt att vrida styrväxeln, dessutom om har jag fått uppfattningen att det påverkar Ackerman på fel håll, tiltar jag styrväxeln så kommer det att hamna längre fram. Styrväxeln sitter framför framaxeln. HAr jag rätt eller fel då?

Torslanda
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
ButterflyRacing skrev:
[

.

Mkt intressant tanke, jag hade inte tänkt på det och sprang genast ut i garaget och kollade "Tyvärr" så sitter dom rätt. Gjorde oxo en närmare bedömning av vinkelskillnaden mellan rattstången och ing axel i styrväxeln, den är runt 30-35°. Någon som har ngt samband mellan vinkelavvikelse och avvikelse i moment/utväxling?

Tyvärr inte helt lätt att vrida styrväxeln, dessutom om har jag fått uppfattningen att det påverkar Ackerman på fel håll, tiltar jag styrväxeln så kommer det att hamna längre fram. Styrväxeln sitter framför framaxeln. HAr jag rätt eller fel då?

Du har tyvärr rätt tror jag. Flyttar du fram växeln så strular Ackermann. Du kanske kan sänka styrväxeln istället? Du får du antagligen lite roll oversteer istället (men det är ingen fara)

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ni hade rätt!! thumbs up

Har idag monterat min i förra månaden modifierade framvagnsbalk / styrväxelinfästning. Fick även förlänga stången mellan knutkorsen . Styrväxeln är nu roterad bakåt, ca 30°. Blev inte identisk vinkel med ratten men mkt bättre ivf. Eftersom ing axel i styrväxeln ligger under kuggstången fick jag jacka rätt rejält i framvagnsbalken . Dessutom sitter styrväxeln rejält mer åt höger än ratten vilket spär på de skarpa vinklarna i knutarna. Som ytterligare krydda var det nödvändigt att jacka lite i vänster motorfäste....

Med det blev mkt bättre ivf, har visserligen bara "torrvridit" i garaget men det känns bra!

till er alla

Vargön
Här sen Feb 2003

thumbs up för att du rapporterar att det löste sig... Tråden blir juh så mycket mer användbar för andra då.
Citera
Allmänt banåkaforum
Rattvridningsbekymmer
5946 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande