Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 | 11428 besök totalt |
Hej
Kanske på tiden att jag hör av mig på detta forumet då det var jag som köpte DJ's Europa för tre år sedan..vad har hänt sedan dess med bilen? En hel del faktiskt... Här kommer den senaste bilden från i somras...Beach, vatten och bil...det är väl det som kallas semester..? Planen med bilen var att göra den primärt till en gat bil men även naturligtvis även till trackdays, gärna modifiera den men inte så att den inte skulle kunna återställas till "orginal". Intriören: När jag köpte den så så saknades mycket så jag har försökt gör en lite "personlig" touch på det hela. Köpte en ny instrumentbräda (under rutan) från Banks, passade inte speciellt bra men efter lite trixande kom den på plats, gjorde en ny intrumentbräda med nya instrument och en lite smart lösning för att lätt kunna komma åt baksidan av instrumenten utan att krypa ner under ratten...börjar bli lite för gammal för sådana övningar. Klädde om inredningen, innertak mm. Det börjar bli riktigt hemtrevligt... Bild före modifiering.. ..och en från idag inklusive två barnbarn... Är fortfarande inte riktigt nöjd här så det blir lite mer pyssel i "cockpit". Återkommer med mer info om jag får in detta utan problem.... Edit: Roddade lite i inlägget för att visa bilder, du ska trycka på Img knappen högst upp ..... //steffe (moderator) (kul att du visar den här) _________________ Sven Andren |
||
Här kommer lite mer info om bilen.
Motorn är en Arne Berg trimmad motor, Renault 16TS (843), crossflow, dubbla Weber 45:or. Enl DJ cirka 150 hk.. Började med att sätta in en ny "firewall" av aluminium, det kändes lite tryggare än bara plast och fiber- platta. Städade upp lite allmänt i motorrummet, ny bränslepump (den gamla la plötsligt av bara..). Hade en del problem med att två av stiften sotade igen på kort tid men med lite ny bestyckning i förgasarna och nya stift (EYQUEM F3x1 F54) löste det problemet. NU går det att "puttra" runt i stan utan problem. Oljekylare sattes in men tveksamt om det behövdes..åtminstonde under normal körning. Växellådan 5-växlad (395). Tillsammans med bilen kom en fronthuv med ett stort hål i...tänkt för att släppa ut kylluft genom och kanske få lite downforce i fronten. I vintras började jag jobba med den ... Blev riktigt snyggt! Inbillar mig att bilen har blivit betydligt stabilare i fronten... Nya däck och fälgar blev det också..6X15. Dunlop SP Sport 205/50 bak och 195/50 fram. Sommarens lilla projekt vara att sätta på gasfjädrar på motor luckan och fronthuven för att förenkla orginalets lösning med några metalpinnar funkar inte i praktiken. Efter lite pyssel funkar detta nu utmärkt. Det finns mer att säga om denna bil ..jag kanske återkommer? _________________ Sven Andren |
||
Tips : Radiusarms bussningarna har 2 småå brickor som ska hålla fast nästan hela bakvagnen i chassit
Byt dom 2 brickorna mot dom största du hittar så slipper du sprickor i ramen eller att bultarna åker ur ramen = tappa bakvagn Samma kan loctite på bakre Yoke.sen vara bra då dessa inte går att få tag på nästan. Sen går det att shimsa upp drivaxeln mot yoke.n med _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Jag har en Lotus Europa 1969, och jag undrar vad det är för styrka och mått på gasfjädern. _________________ Ulf Olofson |
||
var och kollade gasfjädrarna. Biltema 68-1193 kraft 225 N, de var den lägsta kraft jag kunde hitta. Bak har jag två en i varje hörn. Bakluckan är ju lite sladdrig med bara en. Glöm inte att förstärka hörnet där fjädern är fastsatt i chassiet. Man måste göra en hållare ..syns dåligt på bilden. Fram har jag en fjäder fastsatt i golvet och i huven.
_________________ Sven Andren |
||
Riktigt snyggt! Vi funderar också på att göra samma sak på vår S1:a. Hjälper detta downforce i fram så är ju det inte fel det heller. Fast om du säger att det är inbillning så _________________ Vidar Steen |
||
Hej
En känsla kan nästan vara lika mycket värt som en test i en vindtunnel..... om inte annat så ser det rätt bra ut. Att släppa ut kylluften i ett hjulhus är ju inte helt optimalt ur luftgenomströmnings synpunkt. _________________ Sven Andren |
||
Hej,
Det var en stund sedan jag uppdaterade tråden men det har hänt en hel del. Började med att vi har byggt nytt hus...När det var klart så... Det började med lite växellådsproblem...backen hade alltid varit svårt att fungera smärt fritt och till slut var det dax att göra något åt det. Lyckades byta låda med Bosse i Veberöd som hade en 395:a men som nog inte var det. Det stod 396 på brickan ....har aldrig sett det tidigare ..någon? Bennet byggde en ny låda med delar från min befintliga 395 och den nya, hybriden...vad kallas en sådan 395,5 kanske? Resultatet blev en låda som var lite längre (396 hus) och lite annan utväxling. I med hybridlådan och det kräves en hel del modifieringar. Den bakre chassiloopen (bakom/under lådan kapades och en nytt bakre fäste fick tillverkas. Allt på plats och funkade utmärket. Frid o fröjd...tills lådan låste sig fullständigt...vad hade hänt? Motorfästet på höger sida hade släppt från motorblocket, fästskruvarna det skjuvats av och motorn började luta lite till höger (knappt synbart) och låste lådan........ Ut med låda/motor och skruvrester. I med motor låda igen och allt funkar ok. Vintern har använts till lite andra modifieringar. -Monterat plexiglas över lyktor....ser snyggt ut och bättre areodynamik -Samma över blinkers -Gjorde en "splitter" för att testa areodynamiken... har inte provat än så vi får se hur det funkar. -Har haft lite problem med mina avgasvärden och en del i lösningen på det vara att göra en airbox plus att justera munstycken mm...om inte så ser det ju snyggt ut... Våren närmar sig så då får vi se hur det funkar. Bifogar lite bilder _________________ Sven Andren |
||
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Hej,
Jag köpte dessa från www.kelsport.net i England. Det var rätt mycket intrimnning så att de passade. Dels var min vänster o höger sida inte lika så det blev att plasta upp så de blev något sådär lika. De över blinkers har jag själv gjort - termoformade plexiglas. /Sven _________________ Sven Andren |
||
_________________ Knut Aas Lotus 7 S4. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82038 Porsche 944 TURBO MG Midget FIA Historic racer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82008 |
||
Premiärtest efter en del modifieringar under vintern. Allt gick alldeles utmärkt. Förbättrat ventilationen i motorrummet. som naturligtvis sitter lite dumt....fast alldeles utmärkt! Plus en del andra små justeringar.
Tog några bilder för att ni skall känna lukten av sommar o bad! _________________ Sven Andren |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 | 11428 besök totalt |