Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Inkörning av R-däck
2 besök senaste veckan (2889 totalt)
tobiascarlen
Göteborg
Här sen Jul 2010

Trådstartare
Inkörning av R-däck

Jag har hört att däcken håller betydligt bättre om man kör in dem rätt. Enligt vad jag förstår, skall däcken först upp i temperatur för att sedan svalna oanvända i 48 timmar innan man börjar använda dem på riktigt. Jag har också sett att tirerack i USA erbjuder en "heat treatment" option när man beställer däcken där, som innebär att de spänner upp däcken i en rigg som varmkör dem med tryck mot en rulle, vilket klarar biffen mycket kontrollerat och nästan helt utan slitage.

Mina bakdäck på banfälgarna kommer bara att klara en dag på bana till, så jag har beställt nya A048'or i 315/30-18. (fram sitter A048 225/40-18 som ser ut att hålla ett tag till)

Jag skulle vilja preppa de nya däcken utan att paja en bandag och har funderat på vad som är bästa sättet.

En idé är att köra 200 km/h på motorvägen i en timme på natten när det är glest och man slipper inbromsningar och undanmanövrar. (Givetvis i Tyskland....) och sedan ta av banhjulen och lägga dem svalt ett par dagar.

En annan idé är att leta upp en stor asfaltsyta (tex parkeringsplats på natten) och köra varv omväxlande åt höger och vänster tills bakhjulen blir varma och sedan låta dem vila.

Vad är lagom temperatur för inkörningen och vad är bästa sättet att komma upp i rätt temp?

Tips och erfarenheter mottages tacksamt! Min bil är en 996 2004.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Heat cycle har en helt egen tråd t.om.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1303

Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008

Jag har hört att man ska kränga av däcken från fälgen, vilket ju är ganska jobbigt och kostar några hundra. Men det är klart, dina däcksdimensioner kostar "multi dineras" så ekonomiskt kan det kanske löna sig.

Göteborg
Här sen Jul 2010

Trådstartare
Tack för era tips och länken till heat treatment tråden!

Tyvärr innehöll den tråden inga enkla svar, men enligt den engelska BMW-sidan som det fanns en länk till skulle ju både 8:or på parkering och "highway driving" kunna fungera.

Ett litet tillägg: många säger att landsvägskörning inte värmer däcken märkbart. Jag har dock "hört" att däcken brukar bli rejält varma om man håller ganska hög fart länge, tex ligger 200-260 under tex en timme utan att släppa av. Hög fart värmer däcken mycket eftersom däcket deformeras varje varv och eftersom rörelseenergin är proportionell mot kvadraten på hastigheten, vilket tex innebär att om man jämför uppvärmningen vid 100 km/h och 200km/h så ser det ut så här:

1 x 100^2 = 10000
2 x 200^2 = 80000

Dvs uppvärmningen är åtta gånger större vid 200 km/h än vid 100 km/h, eftersom däcket deformeras dubbelt så ofta och rörelseenergin vid varje deformation är fyra gången större.

Min tolkning av den engelska texten är att däcken inte behöver krängas av fälgen, "removing wheels and tires" är bara ett övertydligt sätt att säga att hjulen inklusive däck skall tas av och förvaras svalt.

Stockholm
Här sen Sep 2008

Hej!
Det där om att kränga av däcken från fälgen hörde jag från han som har TWS däck. T.o.m han tyckte att det inte var värt mödan.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Men att köra 250 blås i en timme kostar nog mer i bränslekostnader än vad du sparar i däckslitage att köra in däcken på det viset..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
tobiascarlen
Göteborg
Här sen Jul 2010

Trådstartare
Nya A048:or runt om till min bil kostar lite under 20.000kr, jag tror att jag nästan lägger lika mycket på soppa som på däck totalt sätt...

En bra dag på banan kör jag upp två tankar v-power, kostar ca 1600 spänn, däckslitage kostar ungefär lika mycket om det är varmt (och inte regnar)

Tystberga
Här sen Mar 2004

Köp ett däck med hårdare gummiblandning så håller de längre... Att värma upp däcket och sen låta det kallna och härda till sig lite är ju som att ta ett hårdare däck på en gång.
Citera
tobiascarlen
Göteborg
Här sen Jul 2010

Trådstartare
Jag kör på a048 för att de håller bättre än de flesta andra r-däck. Vanliga vägdäck håller inte mer än en dag på bana och blir överhettade och skithala efter fyra fem varv på tex gelleråsen.
Har du något tips på ett däck som håller bättre och finns till 8"/18 och 11"/18?

Inkörning av R-däck
2 besök senaste veckan (2889 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande