Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Daihatsu Charmant -87 | 1, 2 >> 9935 besök totalt |
Hej å hå!
Kan ju börja med att berätta lite om mig själv. Torolf Snellman heter jag och bor i Larsmo i Finland. Bilar och tekniska apparater har funnits med sen barnaben och möjligheten att prova på allt med metallslöjd och motorer har väl bidragit till det starka intresset för olika modifikationer av bilar. Jag jobbar heltid på en Volvo verkstad och har eget företag kvällstid där jag tillverkar, säljer och monterar Megasquirt motorstyrningar ( www.tsmekan.com ). Dessutom fungerar jag som mekaniker i ett Drifting Team med namnet Team Drift Garage. Efter att ha provat på ett och annat i bilprojektväg så har jag nu beslutat att försöka göra en projekttråd om min Daihatsu här på Rejsa.nu. Har varit mycket dålig att skriva på olika forum om mina projekt, men tänkte försöka skärpa mig nu. Hittills har det mest handlat om turbobilar så jag tycker mig vara mogen att prova på sugis nu Förra projektet var en Lada 1200L Turbo som byggdes med målsättningen att hållas under 1000_ i byggkostnader. Det lyckades över förväntan med en kostnad på ca.700_ när bilen var besiktad och godkänd med turbo. Slutresultatet blev en 1,2:a med original bottendel som presterade 200,4hk i bänken med 1,2bars laddtryck. Den blev sen körd på 1,4 bar utan problem åtminstone sista halvåret i min ägo. Gissa om folk blev snopna ibland när de försökte göra en vanlig omkörning Ladan såldes bort förra vintern.... jag tyckte det fick räcka med ett raceprojekt(bygger en annan bil tillsammans med polaren också)... Härefter kommer jag att fylla på med lite text från min projekttråd på vårt DriftingTeams hemsida så jag hinner ikapp här också ( www.drift-garage.com ) Eftersom jag sålt bort min TurbOLada så blev det trots allt liksom ett litet tomrum både på gårdsplanen och i hjärtat :lol: Det tog inte så länge att hitta på nåt nytt projekt. Därför köpte jag en Daihatsu Charmant av en arbetskompis. För de som undrar vad det är för en bil så kan jag meddela att det i princip är samma som en DX Corolla. Tekniskt är de lika, endast karossen skiljer. Den här bilen har en 1,3 liters motor, men de har också sålts med 1,6:a, vilket satte igång planerna direkt: Alltså får man besikta dem i Finland med en motor som har 20% mer effekt än modellseriens starkaste motor. De har funnits med Toyota 4K, 4A-C och 2T-C motor. Den sistnämnda har 88 hästar enligt vad jag förstått. Räknar man 20% på det så får man 105,6. Det här betyder att man i princip kan lyfta i en Toyota 4A-FE motor som är en 1,6:a med 16 ventils topp. Tar man en som är nyare än -93 så får man en bättre topp att bygga ifrån om man studerar kanalerna lite. Dessutom har de vassare kammar original och lite större insugsventiler än de äldre 4A-FE. Eftersom bilen skall besiktas så måste den hållas under 105,6hk gränsen i pappren vilket gör att jag inte kommer att kunna överladda den. Tro det eller ej! :shock: Nej tvärt om! Det här kommer att bli ett sugtrimningsprojekt. Som de flesta i bekantskapskretsen redan vet så är jag ett fan av egentillverkade grejer och en stor hatare av "bolt on"- grejer, så på det här projektet kommer det ENDAST! att finnas grejer som är tillverkade av TS Mekan. 8-) Kommer dock inte att ske så värst mycket förrän kanske mot slutet av sommaren p.g.a en del andra projekt innan. Här är lite bilder på pärlan. Med ca. 2cm fjädringsväg är den ganska trevlig att köra på småvägar med. Toyota 4K... Ett kraftpaket som saknar kraft :lol: Blir nog det första som åker ut! När jag pratade med besiktningsmannen tyckte han att det blir enklast att besikta den som 4A-bottendel med 4A-FE topp och bänka den så den blir under 97,2 hästar. Gör man så blir det ju en 4A-FE motor, men det går på sätt och vis att tolka lagen så om man besiktar den som en hopplockad motor. Förslaget kom från besiktningsmannens sida så då är det ju bara att hänga på Då återstod bara att hitta den rätta motorn. Jag sökte en del här i Finland, men konstaterade att nästan alla här var körda över 300 000km och var dessutom nästan dubbelt dyrare än i Sverige. Hittade en i Sverige vid Atracco i Hedemora. Det är en 4A-FE från en Carina E, -94, MADE IN JAPAN! Min farbror jobbar som transportledare på ett stort transportföretag som kör mycket mellan Sverige och Finland så han fixade snabb och billig transport. Tack till Ahola Transport! Mvh. Toffi / TS Mekan _________________ Torolf Snellman |
||
Fyller på med mera info.
Daihatsuns gränser är även provade på bana. Var till Kemora Raceway ( www.kemora.fi ) en bit hemifrån en kväll med några polare och körde för allt vad tygen höll. Första 10 varven ungefär, förbättrade jag hela tiden. Därefter blev det bara nån tiondelssekund resten av kvällen. Körde som bästa tid 1.39,66 Lite klurigt var det att köra när bilen somnade i högerkurvor. Kom senare underfund med att den hölls lite vid liv om man släppte av så mycket så andra spjället i förgasaren stängde. Därefter pumpade man efter behag med lagom långa/snabba pump på gasen så den började kvickna till Pumpade man för ivrigt så small det till ock sköt svart ur avgasröret, och pumpade man för lite så dog den. Trolig orsak är för låg flottörnivå. Undrar varför biltillverkarna slutat använda sig av förgasare??? :roll: Nej, tacka vet jag programmerbar motorstyrning. Till museum med allt som heter förgasare! om vi skall prata chassi så finns det också en del att tillägga... Bilen understyrde nåt fruktansvärt! Så fort man rörde gaspedalen så satte den iväg rakt fram. Enda sättet att få ut bakändan i en kurva var att slå ner en växel, släppa kopplingen snabbt och sedan växla upp igen. Tror det beror på att det i princip inte existerar nån fjädringsväg i framändan. Det sitter avkapade Volvo V70 fjädrar på den så den ligger och studsar på bottenslagsgummin hela tiden. Över till de näst intill obefintliga bromsarna! När jag började ikväll så hade framskivorna ca 1,5cm kontaktyta mot klossarna. När kvällen var över efter att det rykt kraftigt från bromsarna under ett flertal tillfällen så tog nog bromsarna på hela ytan. 8-) Hamnade också att ta paus ett par gånger när bromspedalen började kännas som om man trampade på en tvättsvamp och pedalen nästan tog i golvet. Alltså summa summarum: -Skall man köra bankörning så skall man helst ha en aning mer än 64 Japanska 80-talshästar. -Därtill skall man inte alls befatta sig med förgasare (konstigt ord :? ) utan lämna det åt de som leker med 8+liter stora motorer som de ändå aldrig får att gå för nåt! -Bilen bör ha fjädringsväg på mer än 5mm. Dessutom ställbar styvhet, höjd, krängningshämmare och sånt. -BROMSAR som BROMSAR även efter ett varv bankörning. -Vore kanske också värt att tänka på vad man har för däck under bilen och kanske inte ta en omgång som nån annan bytt bort p.g.a att de inte går att besikta med längre. -Skulle kanske också vara kul med lite sportigare säten så man helst hålls på rätt sida om växelspaken i kurvorna... ... Ser ut att finnas att göra i framtiden... Här är ett par bilder på den nya motorn som skall lyftas i. Hittade också spjällhus från Honda CBR900. Enligt beräkningar och mätningar skall de bli riktigt lagom för mina effektmål. Efter att ha kört med bilen ett par månader beslutade jag att jag börjar slita den i bitar när jag fick semester. Jag stack iväg till den lokala skrothandlaren och köpte en Volvo 740 bakaxel. Detta p.g.a det stora utbudet av spärrar och utväxlingar till dessa axlar. Den här axeln visade sig ha 3,73:1 i utväxling vilket borde bli lagom. Jag siktar lite på en Getrag eller ZF låda med 1:1 på 5:an. En lite finurlig sak är att Volvo axeln är 11cm bredare än original. Tack vare det så får jag ju se till att bredda skärmarna tillräckligt Upp i luften med skrället och fram med skjutmått och måttband. Här är originalaxeln på plats Enligt lagen i Finland får man inte tillverka egna stag, men man får göra egna fästen så jag beslutade att använd Daihatsuns stag och göra nya fästen på Volvoaxeln. Satte igång med att kapa bort alla originalfästen på Volvoaxeln. Så här ser originalfästen ut Satte igång med att snickra till nya fästen av samma typ som Daihatsuns original. Gjorde dem i 3mm plåt istället. Blir sen fastsvetsade på samma sätt som original Jag lyfte upp axeln och mätte in den på rätt plats. Satte sen i alla bultar så fästen hölls fast i stagen. Sen punktade jag fast dem i axeln. Sen blev det att släppa ner axeln på golvet igen och helsvetsa all fästen Nästa steg blev att smita iväg till jobbet och snurra på ett par gamla däck på fälgar jag hade hemma Råkade bara ha 16" fälgar hemma så det fick duga som provhjul. Kommer att köra med 15 tum sen. Sen lyfte jag upp axeln igen och skruvade fast den Nu börjar man se lite vad det handlar om De här fälgarna är 7" breda med ET49. Ryms exakt i skärmen. Kommer sen att köra med centrumsvängda plåtfälgar och siktar på ET ganska nära 0 vilket betyder att det blir en del breddning. Väntar nu på bekräftelse angående Golf2 coiloversen jag beställt. Kan inte laga färdigt stötdämparfästen innan jag har dem hemma. Jag köpte också bromsar för ett par veckor sen. De kommer från en Nissan Silvia S15. Borde precis gå in i 15" plåtfälg. Allt för den här gången! Kommentera gärna! _________________ Torolf Snellman |
||
|
||
Tackar för de positiva kommentarerna!
Att det är lite liknande som AE86 botten visste jag, men att det är precis samma hade jag inte kunnat tänka mig! Men det stämmer säkert om du säger så! Har jämfört med polarens KE70, och där var nog det mesta lika som på min! _________________ Torolf Snellman |
||
Helt rätt!
Jag känner en i Västerås som har ungefär samma inställning till "bygga själv" vs "bolt-on". Han håller också på med en charmant bl a.. Det kanske är det finska blodet som gör det. Du kanske också känner honom? _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||
|
||
KLEMETS JIMMY I EDSEVÖ! _________________ tomas blomstrom |
||
Har varit lite lat med uppdateringar på sistone, men det betyder inte att det inte har hänt nåt i garaget.
Vårt Drift Team ordnade en Drift Show för en och en halv vecka sen så dit har det också gått åt lite tid. Länkar en liten filmsnutt från evenemanget: http://www.youtube.com/watch?v=M6Xqv Åter till Daihatsun. Fick för mig en dag att jag skulle lyfta ur motorn så jag lyfte ur hela paketet i ett. Sen blev det att tvätta upp motorrummet så man börjar se vad man har att jobba med. Blev ju riktit fint! Sen hoppade jag över till bakändan igen eftersom coiloversen jag beställt hade kommit. Jag köpte JOM coilovers till Golf2. Skitbilliga och verkade vara lite början till coilovers i allafall. Ifall de visar sig vara värdelösa så har jag ju åtminstone gjort fästen färdigt för Golfens dämpare så det blir bara att byta till nåt annat. Sen blev det att börja såga ur innerskärmarna. Jag borrade bort punktsvetsarna för baksätesstödplåten för att smidigt kunna montera tillbaka den efter att jag svetsat de nya fjädertornen. Bilen kommer att ha baksäte tills vidare så jag slipper och provköra och besikta den. Sen kommer det att bli bur i den. Sen böjde jag till ett par stötdämpartorn. Sen blev det att fixa fästen i nedre ändan. Svarvade till ett par hylsor med gänga i. Sen svetsa jag fast dem i 4mm tjocka plåtbitar jag filat till. Skaffade också 10.9 bultar till nedre fästet. Allt för den här gången! Kommentera gärna. _________________ Torolf Snellman |
||
Visst kommer bilens naturliga skönhet att behållas. Kraftig sänkning, breda plåtfälgar, någorlunda diskret skärmbreddning och ny lack ska den få. Är lite osäker på färgen ännu, men det kommer att bli nån vanlig inte så skrikande 80-tals Japanfärg _________________ Torolf Snellman |
||
|
||
|
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Daihatsu Charmant -87 | 1, 2 >> 9935 besök totalt |