Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5946 besök totalt |
Hade trassel med känslan ratten under förra säsongen. Växelvis under ett rattvarv gick det olika trögt att vrida på den, ca va 90:e grad gick det först rejält trögt och sedan lätt. Inget bra för känslan och precisionen i körningen.
Misstänkte då att det var knutkorsen och rattstången som spökade, helt klart gick dom rätt trögt och jag smorde upp dom så att dom gick lättare, men känslan i ratten var densamma, lika illa. Har sparat problemet tills nu, demonterade stryväxeln och passade på att kolla så att det inte var fjäderbenslagringarna som var boven. Delade på styrväxeln, som är av lite oklart fabrikat, ev kommer den från en Opel Kadett av okänd årsmodell, ev en specialmodell med förre rattvarv. (2,25 varv mellan stoppen i min bil) Har noga inspekterat kuggstång och kuggarna på ingående axel, verkar fina vad jag kan begripa. Lagren som ingående axel sitter i (kullager, en på var sidan om kuggarna) är möjligen, möjligen boven, men jag är tveksam. Det undre är en aning "knastrigt" när man vrider på det, knappt kännbart. Men så många schims i som den har haft så gick det rätt trögt att vrida runt den för hand, med ett schim mindre gick det lättare. Vad tror ni? Vad är det som orsakar problemet? Vad är det för en styrväxel? På huset är det gjutet 72013 och under det R1, på sidan av huset är det instansat 8D17ER267. Är det från Kadett? _________________ Pär Hylander |
||||||
![]() Här är ingående axel med sina två lager, som är sitter med axiell presspassning m h a schims ![]() Styrväxel utan kuggstången (som normalt ju sitter i hålet som nu fotot är taget i) Ing axel på plats ![]() Delarna _________________ Pär Hylander |
||||||
Hur ser länkaget ut?
Knutkorsen måste vara i linje med varann, annars får du vinkelhastighetsförändringar när du snurrar på den. Iom att det går trögt var 90:e grad (typ) så är jag misstänksam mot att det just är detta som är problemet. Hur många länkar? Det bör vara jämnt antal länkar. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
om det är två länkar så ska väl vinklarna vara så lika som möjligt också ? Jag vet att man kan få liknande problem om man sänker rattstången i en bil, dvs att man bara ändrar den ena vinkeln.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Jupp! ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Det är 2 knutkors. Intressant det där med vinklarna, ska kolla lite på det. Spontant känns det som det kanske skiljer 15-20° eller så. Är det åt h-e? _________________ Pär Hylander |
||||||
värst blir det om det är 90° fel. skiljer det 15-20° så är den i alla fall felmonterad.... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Vilken bil? 924:a? Jag minns att det jämnt var problem med glappande och slitna styr- knutkors på 924:or under tiden jag höll på med dom.
Jag gissar också på dom...är stryväxel sliten (ex. packningar som är trasiga om man ha servostyrning) så "tuggar" den oregelbundet. Är den sliten och inte ha någon servo så är det också oregelbunda problem. just att du känner att den går trögt var kvartsvarv tyder på att det är knutar som knasar. Vet ej varför detta drabbar just 924:or (och 944:or tydligen) men jag kan tänka mig att det har med vikten framför framaxeln att göra...dom kanske använde samma pryttlar som för 911:an och glömde att det sitter en motor ovanför. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Japp, det är 924:an
Inte orginal styrväxel, se ovan, inte heller servo Knutarna är inte glappiga, snarare lite tröga. Har dock oxo hört det om glapptendens. Tror inte det är samma styrväxel till 924 och 944. Undrar om det inte är lite ärvegods från Golf eller så på 924:an? _________________ Pär Hylander |
||||||
Ja, fast nu är det ju inte en sådan jag har, och inte heller en sådan jag vill ha. Dom är för veviga, jag har bara 2,25 varv mellan ändlägena och det vill jag gärna behålla. ![]() Kanske Opel Kadett. _________________ Pär Hylander |
||||||
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
aha, bra att du tog upp det Pär! Har en liten tendens till samma fenomen, efter sänkning (ca 60 mm) av rattpositionen. Har inte riktigt orkat ta tag i felorsaken. Bör alltså vara knutarnas "nya" vinkel som spökar...
Tyvärr vet inte jag heller var styrväxeln kommer ifrån men det är iallafall inte VW A1 (intern betäckning för bottenplattan/chassie för första generationens Golf samt Scirocco.) om det var till någon hjälp.... ![]() ![]() _________________ /Calle |
||||||
Japp, samma tanke har jag haft. Kollade dom genom att vrida hjulet när jag satt en domkraft under spindelleden. Gick oförskämt lätt och smidigt att vrida hjulet! _________________ Pär Hylander |
||||||
om vi tänker oss att vi har en rattstång....knut..... mellanaxel....knut..... styrväxeln. Så ska knutarna sitta lika. + -------- + men inte x ----------+ Sedan ska knutarna ha samma vinkel /----------/ eller /--------\ och inte /---------I Fattar ni..??? Detta är MYCKET viktigt på en kardanstång...........men jag tror det måste vara mycket fel om det ska kännas i en styrning. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Mkt intressant tanke, jag hade inte tänkt på det och sprang genast ut i garaget och kollade ![]() Tyvärr inte helt lätt att vrida styrväxeln, dessutom om har jag fått uppfattningen att det påverkar Ackerman på fel håll, tiltar jag styrväxeln så kommer det att hamna längre fram. Styrväxeln sitter framför framaxeln. HAr jag rätt eller fel då? _________________ Pär Hylander |
||||||
Du har tyvärr rätt tror jag. Flyttar du fram växeln så strular Ackermann. Du kanske kan sänka styrväxeln istället? Du får du antagligen lite roll oversteer istället (men det är ingen fara) ![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Ni hade rätt!!
![]() ![]() ![]() ![]() Har idag monterat min i förra månaden modifierade framvagnsbalk / styrväxelinfästning. Fick även förlänga stången mellan knutkorsen . Styrväxeln är nu roterad bakåt, ca 30°. Blev inte identisk vinkel med ratten men mkt bättre ivf. Eftersom ing axel i styrväxeln ligger under kuggstången fick jag jacka rätt rejält i framvagnsbalken ![]() Med det blev mkt bättre ivf, har visserligen bara "torrvridit" i garaget men det känns bra! ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5946 besök totalt |