Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Egen hjulinställning | << 1, 2 18 besök senaste veckan (85065 totalt) |
En rätt bra serie med filmer kring detta på youtube:
http://www.youtube.com/user/AutOXer# http://www.youtube.com/user/AutOXer# http://www.youtube.com/user/AutOXer# _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
om man misstänker att ett hjul pekar fel, kan man då tänka sig att det går att justera det dugligt med bilen upphissad? man får ju inte koll på vilka vinklar det blir, men man borde åtminstone kunna få toe-inställningen symmetrisk?
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
Vart köpte du vattenpassen??, såg ju ut o vara gjorda för bockarna ju _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Att tänka på är trögheten i hjulupphängningen om man lyfter o sänker bilen eller justerar något. Den står ju givetvis på hjul då.
Normalt har man vrid o glidplattor, jag kör med såna vid all mätning o justering, men en billig o hyfsat enkel variant är att ta en slät skiva under hjulet och en större plastsäck, gärna bra plastsort, och emellan lagren i plastsäcken/påsen så lägger man lite olja, olja in ytan lite större än hjulets. Lägg sedan plasten på den släta skivan o allt sen in under hjulen. Då har vi en yta som hjulen kan röra sig på ganska obehindrat. Viktigt när man justerar o mäter! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Petimeterkommentar.
Om Parallelliteten mäts mot centrum på hjulen så blir det en felkälla om cambervinkeln är olika på vänster resp höger sida eftersom centrum på hjulet flyttas när vinkeln ändras. Jag brukar mäta upp den bakre "balken så att den ligger lika mot hjulcentrum i bilens längd riktning sedan använder jag en stor vinkel så att linorna är exakt 90deg mot "balken" på så sätt blir linorna parallella och inte beroende av hjulens cambervinkel. så gör jag.. MVH Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||
Jag tänkte ge mig på att göra egen hjulinställning och tänkte fråga vad ni tycker om en sådan här?
http://www.ebay.co.uk/itm/DRIFT-CAR- Toe verkar smidigt med snören men camber och caster måste vara lättast med vattenpass. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Tror du det är svårt att måtta in två laserpass? Vore smidigt annars tänker jag 🤔 Ingen risk att man kommer åt / rör linorna mm. Ljuspunkten bör synas bra mot en stålskala. Men det kanske är samma lika utan vinst... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Jag kör med linorna, även om man stöter till dem återgår de snabbt till rätt position. Efter några gånger har man lärt sig måtten mellan hjulcentrum och linorna och det tar bara några minuter att ställa upp alltsammans.
Bra repeterbarhet om man tar en åktur och testar på nytt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Då kör jag på linorna 👌🏻🙂 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
https://robrobinette.com/DIYAlignmen
Då slipper man tänka på att bilen är i mitten. Plus att det är enkelt att få en en bra överblick. _________________ Peter Mullaart Mini X16XE -78 Saab 93 -59 |
||
Skruva banåkabil Egen hjulinställning | << 1, 2 18 besök senaste veckan (85065 totalt) |