Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -84 BMW Cup #50
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 41, 42, 43   >>
7 besök senaste veckan (207043 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Rsjerry skrev:
Utan fläkt?? PPF har 65graders termostat thumbs up


Japp funkar fint bara man inte kör för sakta
alltså inte så mycket köring i depå.
Senast på gellesåsen var det mellan 22-27 grader under dagen.

Vattentempen höll sig på 100 grader hela tiden & oljan likaså.
Så oljetempen var riktigt låg & fin.
Får jag ner vattnet till 90 grader som mest är jag helt nöjd.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Igår var det dax för onsdagsträning på gelleråsen igen.

Då jag haft lite semester har det inte hunnits med så mycket som man önskat.
Dock har det viktigaste åtgärdats & det var växellänkaget &
infästningen till krängaren bak.


Bilen & alla prylar lastas tisdag kväll för att det hinna åka efter lunch på onsdag.
Kom iväg i hyfsad tid hann köra ca 15mil innan ena däcket på släpet separerar
& tar med sig en del av skärmen. Så är det när man är snål & inte köper nya däck

En 20min senare sitter reserven på dock med för lågt tyck så en mack måste uppsökas för att våga
köra vidare allt som allt ca 40min försenad.



Kom fram lite sent lagom till första bilpasset var ute & körde.
Passindelningen var idag ett pass bilar & ett pass mc varje timme
dock inga transpondrar att låna så det fick bli laptimer & racechrono för att hållakoll på tiden.


Som vanligt glömmer man alltid nått & idetta fallet glömde jag lasta in en extra uppsättning däck
Så det blev samma däck som förra onsdagen.

Första passet blev det 10 varv bästa tid på deprimerande 1.20.0
Justerade ner tycket till lämplig nivå igen.
Måtet för dagen var att komma under 1.18 men det ska erkännas att efter första passet
känndes denna målsättning avlägsen.



Justering av trycket gjorde att det blev lite bättre lite svårt med fria varav ibland då det både finns
snabbare som vill om & långsammare som ska varvas.
Men på varav 3 visade laptimern 1.18.44 det såg låvande ut på varav 6 sjönk det till 1.18.33.

Laddade på lite mer & på varav 8 blev det 1.17.69

På varv 10 gick jag i för hög fart genom den svaga vänsten innan startkurvan när jag sen svände över till höger där det är lite öjämt detn brukar hitta fästet här igen men inte denna gång
Så det blev en piruett stannade kvar på asfalten så det var bara att fortsätta.

Med tanke på däcksgreppet fick det bli lite andra spårval för att inte hamna utanför det svarta
det lönade sig på varav 15 visade uret 1.17.09 då med kraftig understyrning genom hela startkurvan.

Det känns som det finns en hel del att hämta till med mera träning & fäste samt att jag måste får ordning på
bromsarna till nästa gång då jag har sämre bromsprestanda nu än innan jag bytte till bromsvåg.

Till tredje passet kollades bara trycket i däcken & bilen tankades.

i början va passet sattes några hyfsade tider på mellan 1.17.15 - 1.17.52 andra delen av passet
ängnades åt att skruva lite på bromsvågen vilket resulterade i att escapen både i trösen & ejes testades

Totalt blev det 44varv denna dag

Är som sagt inte nöjd med bromsarna så det ska ser över & så lite fler bilder från dagen




_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
om pengar & tid finnes blir det träning även nästa onsdag på gelleråsen.

Innan dess ska lite saker ses över.

Bromsarna som inte tar som jag vill, känns som jag tycker hårdare än innan jag bytte till bromsvåg med mindre resultat i bromsverkan. Har säkert skruvat bort mig här det en ska som ska ordnas innan nästa körning.

Även om motortempen ligger stabilt vill jag ha lite mera marginal så en 80 graders termostat ska monteras

Även montera styrningen av kylluften som ligger i garaget.

Diffbromsen känns som den har fått nog ev blir det att byta klumpen till en annan.
Det spann på innern ut ur hårnålen men inte ut ur ejes som det brukade göra när jag körde utan diffbroms.

Splittern ska modifieras så den blir enligt reglementet likaså vingen

Nya däcken ska krängas på fälg.

Samt 1001 olika så saker

Så målet till nästa körning är att sätta en 1.16 tid fast en en 1.15 tid skulle smaka

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Fin putsning thumbs up Vad åkte du för tid med rödingen? Kanske inte jämförbart för då satt det väl m20 i?

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Tiderna är ju ok.
Vad är det för vikt/effektförhållande på din bil nu?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Rsjerry skrev:
Fin putsning thumbs up Vad åkte du för tid med rödingen? Kanske inte jämförbart för då satt det väl m20 i?


Den röde gick som snabbast på 1.19.5 runt gelleråsen mot 1.17.09 för nuvarande bilen
dock är det en del skillnader.

318is 970kg 167hk 0,81 låda 3.46 splitter vinge
323i 1040kg 220hk 1.1 låda 3.46 ingen vinge & splitter (effekten är uppskattad ska bromsas på knutan)

samt att däcken var i bättre skick & ingen understyrning med den röde.

Till nästa körning blir det både vinge & splitter samt bättre däck, bara att hoppas på 1,16 tider

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Tiderna är ju ok.
Vad är det för vikt/effektförhållande på din bil nu?


Vikterna är full tank med förare
Gamla bilen 970kg 167hk 5,8 Kg/Hk
Nya bilen 1040kg 220hk 4,72 Kg/Hk (effekten uppsakttad ska bromsas om 2 veckor)

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Bromsmeck idag.

Började med att lista ut hur bromsvågen funkgerade vilket som var fram och bak

För att få lite mera kraft i pedalen flyttades hålet till tryckstången upp 9mm.

Ut & testa tycker inte det är den känslan jag vill ha i bromsen dock låser den hjulen utan vidare.
Justerade även så hjulen fram låser samtidiget vilket inte var fallet förut.

Även bilsläpet har fått sig en översyn beträffande elsystemet,bromssystemet & lite riktning av skärm
ska bes i morgon så vi får se om de är nöjda.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Inte mycket gjort idag. Besiktigade släpet med blankt papper idag.
Lite service av bruksbilen med tändstift,soppapump & soppafilter.

323:an fick fästen för bakvingen imorgon ska nya endplates tillverkas samt

luftning av bromsarna
hjulinställning
byte av termostat

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Idag hämtades hjulen med nya däck på


Sen har det meckats bakvinge en stor del av dagen
Mycket mätande & testande för att hålla sig inom reglementet
nu har jag 1mm tillgodo både uppåt & bakåt



Sen var det dax för splittern tyckte dit den gamla den har ett utstick på ca 130mm
Efter lite mätande fick jag fram att 65-70mm utstick är ok & ändå hålla sig på rätt sida reglerna
bättre än jag vågat hoppas på.

Imorgon ska den kapas till & fästen monteras i karossen.




En av katterna visar att hon gör rätt för sig

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Då var knutan avklarad & premiär i bmw cup för min del men vi börjar som vanligt från början.

Man kan säga att problemen började direkt när bilen skulle lastas på fredag förmiddag ville
den inte starta allt . Hade plillat lite med elsystemet så jag trodde givetvis att felet var där
att jag glömt nått. Efter en stund hoppade den igång utan att jag egentligen hittat nått fel

Men den gick inte på alla cylindrar körde en uppvärmning & den började gå riktigt trodde nu problemet var löst
med det var det inte skulle det visa sig senare. Flera timmar försenad är det dax att sätta fart mot
skåne & knutan. Med hela familjen i bilen går inte resan lika fort som när man åker själv
nonstop 67mil så vi kom fram ca 0100 lördag. Tack vara brosan stod tältet uppsatt thumbs up
dock inte helt lätt att hitta i mörkret




Lördag:

lastade av bilen på morgonen ställde in däckstryck & dämpare monterade splitter & front.
Kvalet är uppdelat i 4st 20 min pass. Denna dag skulle std kvala för sig & mod/spec för sig.



Lagom till första börjar det regna inget jag uppskattar då jag inte gillar regn 'men
det är lika för att (nästan i alla fall då std fick sitt första pass i torrt).

Väl ute på banan visar det sig att bilen går allt annat än bra missar hela tiden så det blev bara 3 varv inna
det är dax att uppsöka depå lätt irriterad kan tillläggas

Vi blev kallade till möte av TL för att alla bilar i mod /spec lät för mycket. Efter detta blev det många
kreativa lösningar för att få ner ljudet. Det skulle mätas mer under kval 2 då jag inte kunde köra detta
pga trilskande bil tog jag det säkra före det osäkra & satte dit en rörbör som ledde ner avgaserna mot marken.

Felet hittades det visade sig vara redigt med vatten i 3st tändstiftsbrunnar. Fick starta sist i race 1 vilket
egenligen var rätt bra så här i premiären. Det gick riktigt bra de första 10 varven.

Hade kul fighet med Dan i Team Nydrätt & Johan Loftén.




Startade som bil 28 & efter 10 varav var jag uppe på plats 16 men nu börjar problem med soppatrycket
märker på rakan att trycket sjunker. Jag klarar bilen imål på en 18 plats sista varvet efter målgång visar tryckmätaren noll
efter att ha stannat i depån går den inte att starta igen. Så det blir att dra den ner till depån.

Bästa tid under race 1 blev 1.12.253


Det visar sig att förpumpen slutat funka. Förpumpen gick igång efter ett välriktat slag från brosan thumbs up
Men den ska bytas till nästa race.

Söndag

Dagen börjar med en timmes fri träning jag fick mig 16varv. Det var torrt så jag tänkte få mig lite varv
kul att köra glömde av att gå in & släppa ut till lämpligt tryck i däcken. Brosan vinkandes med däckstrycksmätaren
vid depå muren fick mig att vakna till & gå in i depån med 11 min kvar av passet.
Mycket riktigt hade trycket stuckit iväg till mindre bra nivåer väl justerat var det dax att se om det gick att sätta nån vettig tid. Fick till en 1.11.255 vilket är pb.

Till race 2 var det att starta mitt i smeten klart maffg känsla om man jämnför med gatbilskörning
man kört innan.
Hade högerspår men det blev trångt så jag var visst uppe en bra bit på gräset med högerhjulet i
startkurvan detta gjorde att jag inte fick stopp i tid & tryckte till Per som körde Team Nydrätts 325:a i
höjd med bakdörren (sorry Per). Det var riktigt tätt först varven & kul lite tajt några gånger.
På varav 3 dök Samson upp i backspegeln några kurvor senare var han förbil mao
dax att lära sig kör bil.
Jagade Nydrätt & varv 10 gick det för fort över ngk & det blev att leka gräsklippare
förlorade 2 platser & kom upp på banan på p19 lite jagaden så gick jag i mål som nummer 16.
Snabbaste tid under race 2 blev 1.11.249 nytt pb

I klass mod slutade jag som 5:a på lördagen & 6:a på söndagen & fick med mig 11 poäng.

Trost alla problem ganska nöjd med premiären.

Nu blir det hem & fixa till en diiffbroms som funkar.
Utröna vad det är för problem med bromsarna så man kan bromsa sent & slippere stå på hejdarna 20-30 m för tidigt.
Sen måste jag labba vidare med chassit för at få tillbaka den balans jag hade med den röde
som var mycket trevlig att köra med mindre understyrning.





_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Det det blivit lite av en tradition att bromsa bilen på knutan träffen, det gjordes inget undantag i
år då Masens Motor åter fanns på plats på knutan.

Bilen körde bort efter fria träningen på söndag för bromsning.
Då motorn är en M52B28 dvs 2,8L rak sexa som normalt återfinns i 328,528 m.fl
den har 193 hk i orginalutförande.

Min är moddad med följande
insug från M50B25
Grenrör från M3 E36 3.0
Kornfilter som matas med friskluft skärmat från motorummet
avgasystem 2*2" till 1*2,5" 1st dämpare längst bak & sist i systemet en racekat.

Jag hade förhoppningar att maskinen skulle ge runt 215-225hk

När först bromsningen säger att den ger 226,7 hk känns det bra bara det att detta visar sig var på
bakhjulen & inte i motorn, motorn skulle ge 251,6 hk inte illa för en 5000:- motor
från skroten med lite lull lull. Visst blir man nöjd men samtidigt lite misstänksam
den känns inte så pigg.

Efter en stund visar det sig att det varit glapp i sladden som registerar insugstempen detta
korrigerar bänken för då siffrarna den ger är korrigerade enligt en standard.

Innan jag åker hem för dagen bromsar vi bilen igen nu ger den

200,6 hk vid 5770rpm på hjulen
222,6 hk vid 5770rpm motorn
282 Nm i vrid vid 5220rpm

effektkurvan dippar vid ca 5700rpm samtidigt som lambdan minskar
så det finns nog en del effekt över 5700 rpm att hitta genom att höra den lite
snålare.

Så till vintern ska den mappas & varvstoppet ska flyttas till drygt 7000rpm

Bert-ola Runesson i bromsningstagen





Nedan lite kurvor från bromsningen

Hjul effekt & hjulvrid



Motor effekt & vrid



Lambda

[img]

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922



Re:

Michael Bäck skrev:
Då motorn är en M52B28 dvs 2,8L rak sexa som normalt återfinns i 328,528 m.fl
den har 193 hk i orginalutförande.

Min är moddad med följande
insug från M50B25
Grenrör från M3 E36 3.0
Kornfilter som matas med friskluft skärmat från motorummet
avgasystem 2*2" till 1*2,5" 1st dämpare längst bak & sist i systemet en racekat.

222,6 hk vid 5770rpm motorn
282 Nm i vrid vid 5220rpm



Intressant info!
Tror att det finns 5-8hk till att hämta med ett väl avstämt avgassystem..
Sen får du blueprinta i vinter så har du 240hk/290Nm till 2011

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Michael Bäck skrev:
Då motorn är en M52B28 dvs 2,8L rak sexa som normalt återfinns i 328,528 m.fl
den har 193 hk i orginalutförande.

Min är moddad med följande
insug från M50B25
Grenrör från M3 E36 3.0
Kornfilter som matas med friskluft skärmat från motorummet
avgasystem 2*2" till 1*2,5" 1st dämpare längst bak & sist i systemet en racekat.

222,6 hk vid 5770rpm motorn
282 Nm i vrid vid 5220rpm



Intressant info!
Tror att det finns 5-8hk till att hämta med ett väl avstämt avgassystem..
Sen får du blueprinta i vinter så har du 240hk/290Nm till 2011


Det blir lite motor meck i vinter tänkte försöka mig på att balasera det hela
samt att kasta bort orginal svänghjul på 11kg som fortfarande sitter kvar
blir ett lättat 4kg istallet så det blir lite trevligare repons på det hela
Får se hur det blir med avgasystemet max vrid ligger ju just nu vid 5200.
Sen en liten mappning på det borde ge några pållar till
Fast det är inte det viktigaste jag måste lära mig köra bil först

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Bra tryck i puffran för pengarna

Jävla motorer till att lämna effekt dom där m50 och m52 oöppnade 220-240hk n/a och 550-600hk överladd

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Rsjerry skrev:
Bra tryck i puffran för pengarna

Jävla motorer till att lämna effekt dom där m50 och m52 oöppnade 220-240hk n/a och 550-600hk överladd


Japp det är helt klart ett väldigt bra alternativ rent ekonomiskt hoppas
som sagt få några pollar till med balansering,mappning & lite småfix runt omkring.

Då kanske man når 240hk

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Då börjar planering inför Gotland samt de åtgärder som behöver vidtas.

1: Byte av strulande förpump som matar chatch tanken.
2: Reda ut de bromsproblem som finns.
3: Byta ut diffklumpen till en med diff verkan då den nuvarande funkar lika dåligt som en utan diffbroms.
4: Bygga om splitterfästena så det blir lättare att lasta bilen.
5: Komma till rätta med den understyrning jag har få tillbaka de goa köregenskaper is:en hade.
6: Byta ut bakrutan till plast
7: Få ratten lite närmare mig för bättre körställning KLART
8: Göra hjulinställning detta borde ju redan gjorts
9: Byta en trasig brytare i ratten
10: Montera dzus lås till fronten
11: Få igång torkarna som slutat funka.
12: Montera de sista dekalerna

Sen lite utprovning på gelleråsen innan gotland.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 664



Re:

[quote="Michael Bäck"]Bromsmeck idag.

Började med att lista ut hur bromsvågen funkgerade vilket som var fram och bak

För att få lite mera kraft i pedalen flyttades hålet till tryckstången upp 9mm.

Ut & testa tycker inte det är den känslan jag vill ha i bromsen dock låser den hjulen utan vidare.
Justerade även så hjulen fram låser samtidiget vilket inte var fallet förut.

Lustigt detta med broms våg

Vi har samma problem som du verkar ha >

Vi e snart sugna på att slänga på den gamla skiten igen så man kan bromsa senare än alla andra

De va ju de som va tanken med att montera våg o utan servo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Gött å få ut 200hk på hjulen när specen säger 193 i motorn utan att ha ändrat allt för mycket

Grattis!!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Nisse977 skrev:
Gött å få ut 200hk på hjulen när specen säger 193 i motorn utan att ha ändrat allt för mycket

Grattis!!


Jo billigt smakar bra

Till vintern blir det att försöka krama ur en hög pollar
till skulle sitta fint med 15-20 till fast då börjar det väl
kosta mer än det smakar.

Då börjar man i alla fall närma sig de starkaste i klassen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Måste passa på så här lite sent att gratulera till din fina debut i BMW Cup

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -84 BMW Cup #50
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 41, 42, 43   >>
7 besök senaste veckan (207043 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande